Jaarlijks wordt in Nederland ongeveer 82.000 hectare suikerbieten verbouwd. De hoeveelheid suiker die hieruit wordt geproduceerd, varieert per jaar door weersomstandigheden. In 2007 was dit 872.000 ton uit 5,3 miljoen ton suikerbieten. Van alle suiker die in Nederland wordt gemaakt, gaat ongeveer 85% naar de levensmiddelenindustrie (voor de verwerking in producten) en 15% direct naar de consument (in de vorm van pakken suiker, suikerklontjes, et cetera).

Suiker Unie produceert in de fabrieken in Dinteloord en Groningen 872.000 ton suiker uit 5,3 miljoen ton suikerbieten.