Zeker! Vlees nuttigen op 'n vrijdag was niet 'netjes'....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger weet ik niet.
Tegenwoordig eten (veel) mensen in india geen koeien, en de meeste moslims eten geen varkensvlees.
De meeste mensen eten geen mensenvlees, in onze westerse wereld eten we geen honden (en katten).
Of dat een taboe mag heten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het in kloosters verboden om chocolade te eten. Men geloofde dat je door chocolade onbeheersbare zin in seks kreeg, de monniken zouden zichzelf niet meer kunnen beheersen.

Vroeger was het voor de katholieken ook verboden om op vrijdag vlees te eten, daarom werd vrijdags meestal vis bereid.
amc
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Op de katholieke scholen en internaten mochten ze wel chocolade eten? Of werd dat gebod door de paters massaal overtreden?
Ja zeker.

Taboevoedsel is voedsel dat om religieuze of culturele redenen niet wordt geconsumeerd. Op de consumptie van dit voedsel rust een taboe.

Bijna alle grote religie's hebben eetvoorschriften.

Zie de bron.

En die taboe's op eten komen niet van vandaag of morgen, maar zijn vaak al heel oud.
Van heel vroeger dus.

De herkomst van taboes op voedsel is onderwerp van discussie. Sommigen beweren dat ze het resultaat zijn van gezondheidsoverwegingen of andere praktische bezwaren. Anderen zeggen dat ze het gevolg zijn van symbolieke systemen van de mens.