hoe kan ik zelf meehelpen aan het voedseltekort, terwijl ik niet minder hoef te eten?

ik wil graag meehelpen aan het verminderen van voedseltekort, maar ik kan eig niet makkelijk minder eten. want ik sport veel en ben aardig slank.

Weet jij het antwoord?

/2500

Begin eens met minder vlees te gaan eten. Want de productie van vlees zorgt pas echt voor voedseltekorten. Toegevoegd na 14 uur: Voor de min gevers:Vleesproductie is voedselverspilling Wereldwijd voert men jaarlijks 735 miljard kilo graan aan de totale veestapel. Vervoerd in een goederentrein zou deze hoeveelheid in 12,3 miljoen goederenwagons geladen moeten worden. Die trein zou 6 keer de evenaar kunnen omspannen. Voor de voeding van iedere Nederlander is er in binnen- en buitenland 1,20 hectare land in gebruik, terwijl er per wereldburger slechts 0,2 hectare landbouwoppervlakte beschikbaar is. In Nederland is ongeveer 1,3 miljoen hectare in gebruik voor de productie van gras en maïs voor het rundvee. Nederland gebruikt naast de eigen grond ook nog evenveel grond in ontwikkelingslanden als Thailand (cassave), Maleisië, Brazilië (soja) en Argentinië voor de productie van veevoer. Voor de geïmporteerde mengvoeders is in andere landen 5,4 miljoen hectare in gebruik. De grondstoffen voor het kippen- en varkensvoer worden voor ca. 75% uit het buitenland gehaald. Ongeveer één derde daarvan is afkomstig uit derdewereldlanden. Bron: http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/vleeseten.html

Nou. ik kan u geruststellen, er is helemaal geen voedsel tekort. Veel landbouwgronden worden uit de markt genomen en dienen voor natuur, juist omdat er te veel voedsel wordt geproduceerd. Ook wereldwijd is er landbouwgrond genoeg, daarnaast is er nog veel woestijngrond waar landbouwgrond van kan worden gemaakt door verrijking van deze grond.

Geen voedsel meer laten bederven! Er wordt ongelooflijk veel voedsel weggegooid. Geen vlees meer eten. Soja is een proteïnebron die eetbaar is voor de mens. Echter, we verwerken 90 tot 95% van de soja tot veevoeder. Het vee gebruiken we als tussenbron om proteïnen op te nemen. Dat is jammer, want per kg vlees is er 4 kg soja gebruikt. Dus moest je je vlees integraal vervangen door soja (wat uiteraard niet hoeft) kan je met dezelfde hoeveelheid soja 4x zoveel mensen voeden. (Als je stopt vlees te eten, zorg er dan wel voor dat je nog zuivel en/of eieren binnenkrijgt, anders kun je een b12-tekort krijgen).

Minder weggooien. Je boodschappen zo plannen, dat je precies koopt wat je opeet.

Het voedsel dat we hier "teveel" hebben naar het land brengen waar een tekort is.

Jij hoeft niet minder te gaan eten. Hoewel het hardnekkige beeld blijft bestaan dat voedselschaarste de oorzaak is van de honger in de wereld, is dit dus beslist niet het geval. Intensievere landbouwmethoden zijn onnodig en vormen slechts een handelsproduct van de bedenkers. Zo gooit een gemiddeld Nederlands gezin volgens Milieu Centraal per jaar zo'n 165 kilo voedsel weg. Dit is ongeveer zes winkelwagentjes vol. Drie hiervan bevatten brood-, vlees- en drankresten. De andere drie wagentjes zitten vol met voedsel dat nog in de verpakking zit. Jaarlijks gooien we tien procent van ons voedsel onnodig weg. Omdat we: meer hebben gekocht dan nodig meer hebben gekookt dan nodig het niet goed bewaren denken dat we er ziek van worden de onzin van de houdbaarheidsdatum En dat weggooien is meestal echt niet nodig. Daarom is er bijvoorbeeld de "Over Datum Eetclub". http://www.overdatum.org/ En niet alleen de mensen zelf. Ook boeren, supermarkten, groothandels, veilingen: overal wordt ontzettend veel onnodig voedsel doorgedraaid, weggegooid, afgevoerd. Er is dus niet zo zeer een voedsteltekort als wel een slechte voedselverdeling. Ga er meer over lezen. Zorg dat je weet waar je het over hebt. Praat er over in je omgeving. Zorg voor bewustzijn.

Bronnen:
http://www.tastethewaste.nl/index.php/arti...
http://www.voedselverspilling.com/

-Zo min mogelijk voedsel weggooien. Dus je inkopen zo plannen dat je geen ongebruikte spullen laat bederven, een 'kliekjes-dag' instellen in plaats van steeds de laatste 150 gram die over is, weggooien, dingen invriezen die je niet in één keer kunt opmaken, etc. -Minder vlees eten. Is al genoemd. Kan me voorstellen dat geen vlees eten misschien een grote stap is, maar met drie keer per week vlees in plaats van elke dag, draag je echt al bij tot een gezonder evenwicht in de voedselproductie. -Zoveel mogelijk 'eerlijke' producten kopen. Dus kinderarbeidvrije spullen, producten met een max havelaar logo, etc. Door eerlijke producten te kopen, draag je eraan bij dat boeren die cacao, rijst, en andere zaken verbouwen, een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Zo kunnen zij zelf ook eten van de handel in ons eten. -Misschien daarnaast ook ontwikkelingswerk steunen, of een organisatie die in Nederland armoede en honger bestrijdt? Zoek een organisatie die werk doet waar jij echt achter kunt staan, dan voelt geven een stuk nuttiger. De suggestie om soja-producten in plaats van vlees te kopen is misschien niet heel goed, omdat juist aan de productie van soja op de meeste plaatsen een behoorlijk 'luchtje' zit. Lees je dus een beetje in over de achtergrond van verschillende producten, dan kun je verstandige keuzes maken wat dit betreft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100