Waarom is mijn boerenbont bord de ene keer na 1 minuut in de magnetron gloeiend heet en de andere keer niet. Ligt dit aan wat er op zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een magnetron leidt een microgolfstraling door het voedsel heen. Vocht (water en/of vocht) dat in het voedsel aanwezig is absorbeert de straling en zet deze om in warmte.
In het materiaal van jouw Boerenbondbord zit geen vocht of vet, het is daarom ongevoelig voor deze straling. Het bord zal dus alleen verwamd worden door hetgeen erop ligt. Bevat het gerecht veel vocht/vet, dan zal het bord ook veel sneller warm worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit ligt eraan wat erop ligt. Dus je geeft het antwoord eigenlijk zelf al...

Wanneer jij er gewoon je aardappeltjes, groente, vlees op heb liggen dan is dit geen massa die verwarmt word. Maar wanneer jij een lekkere boerenkool stampot opwarmd dan heb je die massa wel. Maar ook, wanneer er bijvoorbeeld nog wat vleesjus op het bord sijpelt dan kan dit er eveneens voor zorgen dat dit door een gelijkmatige versprijding het bord behoorlijk in temperatuuur laten stijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je bord van aardewerk is en dus poreus. Aardewerk wordt niet verwarmd door de magnetronstralen, vochtig aardewerk wel. Als het bord net is afgewassen, is er water in getrokken dat wordt verwarmd door de magnetron. Als het bord een tijd in de kast heeft gestaan, is het water verdampt en wordt het bord niet warm. Wil je controleren of deze theorie klopt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bord kan wat metaaldeeltjes bevatten, misschien wel in de verf.
Bovendien zal een magnetron niet elke vierkante cm gelijkwaardig voorzien van straling en dus warmte. De plaats waar het bord in de magnetron staat is daarmee ook bepalend.
Draait het rond, of niet.

Plaats het bord, droog en zonder eten in de tron voor 1 minuut. Als het warm wordt is dit bord niet geschikt voor de magnetron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauwe verf én aardewerk zijn eigenlijk niet geschikt voor in de magnetron schrijft het instruktieboek van de mijne. De blauwe verf bevat lood en dat is dus een metaal. Maar ik gebruik wel altijd aardewerken bekers erin en dat gaat toch heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een belangrijk verschil tussen aardewerk, steengoed en porselein. Aardewerk is erg poreus en kan veel vocht bevatten, steengoed heeft dat in veel mindere mate, en porselein is helemaal verglaasd dus is dat altijd geschikt voor de magnetron.

Dan is keramiek in principe voorzien van een glazuurlaag, dat is om het dicht te maken. Die glazuurlaag zit niet op het hele bord, de onderkant is voor een deel niet geglazuurd. Daar komt vocht binnen bij het afwassen, en dat verdampt niet erg snel. Als je nu een dergelijk 'nat' aardewerk bord in de magnetron zet, gaat het water dat in het aardewerk zit koken, wordt stoom en dat kan ervoor zorgen dat het aardewerk kapot gaat.

Je kunt dus aan de onderkant van een stuk keramiek al zien of het water opneemt ja of nee, en als je het dan in de magnetron zet, wordt het heet als het water geabsorbeerd is.

Hierboven noemde nog iemand dat er lood in glazuur zit, dat gebeurt inderdaad ook om het glazuur een laag smeltpunt te geven. Dat betekent ook dat dit stuk keramiek niet gebruikt mag worden voor eten: zuren in het eten kunnen het lood oplossen, en dat is ongezond. Overigens is de kleur blauw afkomstig van CobaltOxide (de kleur die het meest bekend is als Delfts Blauw)

Kort gezegd: controleer wat voor materiaal je boerenbont is. Ik denk aardewerk, en als dat inderdaad zo is moet je het niet meer in de magnetron gebruiken.
itsme
14 jaar geleden
Verwarrende vraag: bedoel je het bord zelf of wat erop ligt. Als je het bord zelf bedoeld, dan denk ik toch dat het bord zelf wordt opgewarmd door het eten dar erop ligt en niet door de nicro straling. Je moet het testen met hetzelfde bord en twee dingen erop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is 1 van je borden beschadigd waardoor de moleculen in je bord in beweging worden gebracht (wrijving) waardoor je bord heet wordt.