Waar laat ik het restant van jus als ik heb gebakken in vloeibare boter? Deze stolt niet, dus ik stoei daar altijd mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Giet het in een lege plastic fles en lever het in bij de winkel waar je 't gekocht hebt. Hebben daar vaak een container voor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn moeder giet dit altijd in een leeg (melk)pak en als die vol is gooit ze het weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een koelkastbakje bewaren en de volgende dag lekker door de stamppot met worst doen want van rookworst heb je geen jus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom duim omlaag? Ik doe dit ook vaak! + van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dorussie, bedankt, die min (kan niet anders) komt van mijn minnaar. Je zult merken dat je er last van krijgt als je al langer op GV zit.
Een min is niet erg als iemand je antwoord niet goed vind maar zonder uitleg is zoooooooooo kinderachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De soort vet is natuurlijk verkeerd maar het idee is goed. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kees bedankt, waarom verkeerd?, ik gebruik die van Becel uit een knijpfles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent de enige niet, giweda, maar persoonlijk heb ik een bloedhekel aan Becel en dergelijke producten, die ons in de afgelopen 40 jaar cardiale ellende opgeleverd hebben in plaats van bespaard. Toen Becel pas op de markt kwam zat zo'n blikje vol met linolzuur en transvetten, twee factoren die atherosclerotische plaque in de slagaderen veroorzaken. Dit alles terwijl er nooit bewezen is dat verzadigd vet het cholesterol verhoogt, c.q. slecht voor de gezondheid is. Sterker, er zijn onderzoeken bekend waarbij verzadigd vet het LDL verlaagde! (o.a. Krauss RM, Am J Clin Nutr 2006;83:1025-31) Nu is de samenstelling van Becel in de loop der jaren herhaaldelijk veranderd omdat inzichten veranderden maar we worden nog steeds bedonderd omdat Unilever ons liever voor veel geld vetjes verkoopt die van spotgoedkope plantaardige olie zijn gemaakt, dan dat de waarheid over vetten boven tafel komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kees, bedankt maar wat moet ik dan gebruiken?
Mijn man heeft een erfelijk te hoog cholesterol en mijn jongste dochter ook.
Zo koop ik ook de dure Pro-active margarine, dat is dan ook nep zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die Becel pro-activ margarine is in zoverre nep dat het weliswaar het bloedcholesterol verlaagt maar dat er geen enkele gunstige werking op je gezondheid is bewezen. Lees maar op de website van Becel. Er wordt alleen maar beweerd dat het je cholesterol verlaagt en verder zie je alleen maar waarschuwingen. Er is overigens ook nog nooit een bewijs geleverd dat cholesterolverlaging de gezondheid ten goede komt. Het enige 'bewijs' is dat statines bij een klein percentage van de slikkers het risico op een hartinfarct een heel klein beetje verlagen. Maar over de totale mortaliteit zwijgt ook de farmaceutische industrie. Er zijn diverse onderzoeken naar het verband tussen familiaire hypercholesterolemie en het risico op een myocardinfarct gedaan. De conclusies zijn dat dat verband er niet is. Hoogstwaarschijnlijk zijn het juist andere factoren bij lijders aan familiair hoog cholesterol die een rol spelen bij het hogere risico op hart- en vaatziekten zoals een abnormaal hoog fibrinogeen, factor VIII of protrombine. moleculen die een noodzakelijke rol spelen in het bloedstollingsproces. Ook bij familiaire hypercholesterolemie verlagen statines de kans op een hartinfarct maar, alweer is dat niet door de cholesterolverlaging maar mogelijk door de ontstekingswerende eigenschappen, hoewel ook antiklontereigenschappen een rol kunnen spelen. In de tijd dat er nog volop dierlijke vetten gegeten werden en er nog geen plantaardige margarine was, overleed er bijna niemand met familiaire hypercholesterolemie aan hartziekte maar bijna altijd aan iets anders. Al met al ben ik ervan overtuigd dat veel van de gebruikelijke voedings- en dieetvoorschriften de kwalen (diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten) eerder verergeren dan verbeteren. Statines hebben een klein maar bewezen effect bij FH wat betreft minder infarcten. Becel pro-activ niet. Aangezien verzadigde vetten eerder cholesterolverlagend dan verhogend werken zou ik gewoon roomboter eten als ik FH zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee Kees, Je lijkt je goed ingelezen te hebben. Hoe zit het dan met bv olijfolie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oliën en vetten zijn een onderschat en zelfs verguisd element in onze voeding. Olijfolie, grotendeels bestaand uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren, kun je beschouwen als een soort van neutrale olie. Zowat overal goed voor, zowel rauw als om in te bakken, niet schadelijk voor je gezondheid maar daar ook weer geen substantiële bijdrage aan leverend. Aan te raden is wel dat je voor onverhit gebruik de beste soorten kiest, waardoor de geur in stand blijft. Althans, die vind ik erg lekker. Ik ben er een voorstander van om een divers aantal verschillende vetzuren tot me te nemen. Mijn bakolie bestaat uit gelijke delen kokos-, sesam- en olijfolie. Daarbij hou ik in de gaten dat ik de minimale hoeveelheden essentiële vetzuren, linolzuur en alfa-linoleenzuur binnenkrijg. Bij linolzuur gaat dat vrijwel automatisch omdat het in heel veel voedingsproducten voorkomt maar voor alfa-linoleenzuur (C18:3) moet je iets meer moeite doen. Komt niet in roomboter voor zodat ik me genoodzaakt voel om dagelijks een minischeutje lijnzaadolie aan mijn voeding toe te voegen. De in sommige publicaties genoemde prostaatproblemen neem ik daarbij maar voor lief. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant. Bedankt voor de uitleg en succes met je prostaat... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Dounja. Tot nu toe geen enkele klacht daarzo, dus het zal wel loslopen. :-)
amigo
12 jaar geleden
mooi verhaal kees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, amigo. Niemand heeft het eeuwige leven maar ik ben net iets te veel familieleden en kennissen op een veel te jonge leeftijd kwijtgeraakt aan hartziekte en kanker die gezond leefden volgens de gangbare normen om me niet iets meer in deze materie te verdiepen dan ik aan mezelf als professional verplicht ben. Als je dat ook doet verzeker ik je dat je dan rare verrassingen tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kees, geweldig bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Hier kan ik wel wat mee.
De Statines worden al elke dag ingenomen, dus dat zit goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het Kees! Becel sloopt al 40 jaar hart en bloedvaten!!
Helaas staren de meeste mensen zich blind op reclame maar onderzoeken niet zelf wat gezond is of niet. Zou toch maar uitkijken met die lijnzaadolie. Ben bang dat het een negatieve invloed heeft op je hormoonhuishouding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@giweda: Kijk uit met statines. Als Het een beetje tegenzit is het middel erger dan de kwaal door de ernstige bijwerkingen.
@Conan: Dank voor de tip! Ik ga er nog eens naar kijken. Ik ga altijd graag af op wat Mary Enig over oliën en vetten te vertellen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi, bedankt en het klopt wat je schrijft.
Manlief had eerst 40 mg en kreeg veel pijn in zijn handen.
Op zijn verzoek is het nu 20 mg en het gekke is dat het cholesterol gelijk blijft en het goede is dat zijn handen weer normaal zijn.
@Conan, zelf dus goed de bijwerkingen in de gaten houden en eventueel de dossering verlagen.
Ik haal altijd met een keukenrol het overgebleven vet weg en gooi het dan in de vuilnisbak als ik het niet meer gebruik voor bij een andere maaltijd.