hazelnootvragen: hoe kun je verse hazelnoten t best bewaren? In een afgesloten pot kan, maar kun je ze ook na het pellen en roosteren bewaren?

Ik heb er vandaag een stel geplukt, (er lagen er ook al veel op de grond, blijkbaar is dit de tijd?
Na het pellen hebben ze nog weinig smaak, dus geroosterd in de koekenpan. Nog vrij smakeloos. Met een klein beetje suiker werd het heerlijk. Er waren gasten dus t was zo op, maar kan ik ze geroosterd lang bewaren? Of moeten ze na het plukken/rapen eerst in de noot na rijpen om tot een lekkerder maak te komen?
Hoe pel je ze het snelst, 1 voor 1 kraken is nogal tijdrovend, (wel gezellig hoor) maar t kan vast efficiënter..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gesloten pot is ivm de muizen:-) In de serre zijn die er en ze zijn ook niet te vermijden, muisdicht maken is onmogelijk. Vandaar..
Dus pas na een paar maande drogen zijn ze lekker?
OK,, ga ik ook uitproberen..
bedankt

Het beste antwoord

De hazelnoten die op de grond liggen zijn bijna zeker niet goed, ze zijn loos of er zit een wormpje in.
Plukken kan je pas als de noten bruin worden in de bolsters, Pluk je ze nog groen, dan kan je ze niet lang bewaren.
Rijpe hazelnoten kan je wel een jaar droog bewaren
Doe ze als ze echt rijp en droog zijn in een kartonnen doosje of rieten mand, liever niet in een afgesloten pot.
Ze kraken doe ik zelf altijd tussen de bankschroef in mijn schuurtje. Blijven ze mooi heel.
Met een notenkraker knijp je ze vaak helemaal stuk.
Na het roosteren worden ze snel zacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha Eddijst. De groene noten direct gekraakt, geroosterd en met klein beetje suiker gegeten. Was zo op (5 mensen:-) Ze waren door de suiker lekker, van zichzelf neutraal. Goed en logisch om te weten dat groene noten snel gegeten moeten worden. Gesloten glazen pot is vanwege de muizen 9serre in tuinhuis, niet muisdicht te maken) Hier heb ik inderdaad wel eens schimmel in gehad.
De rijpe van vorig jaar zal ik morgen even testen.. Nadeel notenkraker herken ik, voordeel is dat je het tijdens een theepauze oid kunt doen, met visite. In een theedoek tussen 2 stoetegels schijnt ook te kunnen, dan heb je er een hoop tegelijk, ga ik van de week eens proberen. Heb je ze wel eens in een oven, halogeen nog wel, geroosterd? Ook dat ga ik tzt proberen, maar hoe het dan met de houdbaarheid zit, geen idee. Bedankt voor je info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed te weten dat groene noten snel op moeten. En ga proberen hoe drogen in een droogoven bevalt. Bedankt voor je advies