Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de Nederlandse bediening echt zo slecht?

Je hoort vaak dat deze in duitsland of de angelsaksische landen stukken beter is. Heeft dat allemaal met de beruchte 'directheid' van de Nederlander te maken? Ongepast je mening geven over eten bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk dat het antwoord op jouw vraag niet specifiek met restaurants te maken heeft, maar met "de Nederlandse mentaliteit" in bredere zin. Nederlanders blinken over het algemeen niet uit in hoffelijkheid, service en dienstbaarheid. Of je nou een loodgieter nodig hebt, aangifte wilt doen bij de politie, een afspraak met de tandarts wilt maken of een bezoek wilt brengen aan een medisch specialist, het eerste wat je te horen krijgt is dat ze "voorlopig geen tijd voor je hebben".

Bij vrijwel alles wat je in ons land onderneemt, hoort een wachttijd en bijna overal moet je "in de rij staan": bij de bakker, in de supermarkt, de apotheek... Dat komt voor een deel omdat Nederland nu eenmaal een hoge bevolkingsdichtheid heeft, maar ook omdat veel "dienstverleners" kennelijk niet echt op (nieuwe) klanten zitten te wachten: "Die komen toch wel...".
Soms mag je dus blij zijn als ze je willen helpen.

Vroeger was het in bijna alle restaurants gebruikelijk dat er een ober naar je toe kwam zodra je de voordeur binnenstapte. Je werd verwelkomd, je jas werd aangenomen en je werd naar een tafel begeleid. Tegenwoordig vind je die "service" alleen nog in de betere restaurants. (Raar, want zó bijzonder is het toch niet om nieuwe gasten even te verwelkomen?).

Ik ben de afgelopen jaren verschillende keren bij restaurants weggelopen omdat er, na een kwartier wachten, nog steeds niemand naar mijn tafel was gekomen om de bestelling op te nemen. En ik ben vást niet de enige die zich op zo'n moment niet welkom voelt.
Nee, Nederlanders blinken niet uit in klantgerichtheid.

In buitenlandse winkels worden vaak de kleinste cadeautjes al feestelijk ingepakt, zonder dat je daar om hoeft te vragen. En als je in een winkel geld terugkrijgt, wordt dat meestal netjes voor je uitgeteld, terwijl je in ons land vaak genoegen moet nemen met "een klauw vol kleingeld".

Buitenlanders zijn ook vaak "formeler"; niet alleen bij het aanspreken van mensen ("Bonjour monsieur" in plaats van ons "Hallo"), ook zullen ze je eerder een fijne dag of goede vakantie toewensen.

Het fenomeen van "onvriendelijkheid" kom je, naar mijn mening, ook vaak in de horeca tegen. Gelukkig lijkt het tij de laatste jaren een beetje te keren en zijn er steeds meer restaurants die wél aandacht hebben voor de klant. Dat is overigens mede een gevolg van het feit dat het slechter gaat met de Nederlandse horeca. Geen wonder als je voor een karafje met kraanwater 3,50 euro moet betalen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen betekende de drukte nog niet dat je gelijk lomp en onbeschoft hoeft te zijn, maar het gebeurt helaas wel. En je stelt natuurlijk ook minder eisen aan een snackbarbezoek dan een duurder restaurant. Toch ben ik het met je eens, en denk dat het hoofdzakelijk met de gemakzuchtige mentaliteit van Nederlanders te maken heeft. Het vervelende is altijd dat, hoewel ik echt niet op mijn mondje ben gevallen, op momenten dat je te maken hebt met een irritante bediening, je gauw kunt gaan zitten opvreten om beleeft te blijven naar de andere gasten.

Andere antwoorden (3)

Een typisch voorbeeld van 'iedereen over één kam scheren'. Er zijn heel veel goede restaurants in Nederland, en goede restaurants hebben goede bedieningsmedewerkers (anders is het geen goed restaurant..). Of het gemiddeld gezien slechter is gesteld met de Nederlandse bediening durf ik niet te zeggen, maar als jij zoekt naar een restaurant met een goede bediening ga je dat zeker in jouw omgeving vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn omgeving ken ik inderdaad restaurante met redelijke bediening hier in Enschede en Twente. Maar ik ga geregeld eten net over de grens en echt gemeend de bediening is stukken beter in duitsland...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschilt per restaurant, net als dat verschilt in Nederland en in elk ander land per restaurant.
Als jij denkt, dat de bediening hier slechter is dan bijvoorbeeld in Duitsland, heb je een vertekend beeld meegekregen. Het ligt helemaal aan het karakter van obers, kelners en serveersters en dat is gemiddeld genomen niet anders dan in Duitsland.
In Zuid-Duitsland heb ik geregeld meegemaakt, dat men erg onvriendelijk was, dus je stelling klopt niet.
Nee, de Nederlandse bediening is echt niet zo slecht. Het kan natuurlijk wel voorkomen, maar over het algemeen valt het wel mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom regelmatig in Duitsland omdat ik grensganger ben. Geloof mij:... in Duitsland is de bediening pas echt BOT in de supermarkten en horeca. Dat is in Nederland veel beter; gewoon een kwestie van perceptie.En van je eigen uitstraling als klant , natuurlijk ook.
Oja... blaadjes op de rails is ook GEEN typisch Nederlands probleem. In het Ruhrgebied en rond Berlijn is dit ook een terugkerende catastrofe.
Conclusie: niet zo snel klagen en roepen ; ga eerst eens rondkijken en onderzoeken voor dat je klaagt ! Misschien is de Nederlander toch niet zo wereldbreed georiënteerd als hij van zichzelf denkt...
ADG uit Kranenburg, Noord Rhein Westphalen Dld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing