Hier wordt over afrijpen gesproken. wellicht is dat het zelfde.

Aardappelen telen is voor iedereen haalbaar. Zeker als men zich beperkt tot een relatief kleine hoeveelheid. Vroege aardappelen zijn een leuke teelt voor de groentetuin. Wat is er aangenamer dan de eerste nieuwe aardappelen van het seizoen uit eigen tuin te kunnen oogsten. De vroege teelt van aardappelen start al enkele weken voor het eigenlijke planten met het voorkiemen van de pootaardappelen. Wie zelfvoorzienend wil zijn met de aardappelen heeft het al wat moelijker. Er is dan immers veel ruimte nodig en de aardappelen moeten ook langere tijd bewaard worden. Niet bij iedereen is er daarvoor een voldoende grote en klimatologisch geschikte ruimte. Verder is er het probleem dat de late aardappelrassen, die het best bewaren, ook langere tijd bloot staan aan de gevaren van de aardappelplaag. In dit artikel vindt u ook het adres van een zeer goede website om zelf uw ras te kiezen.

Oogsten en bewaren.
Vroege aardappelen kunnen al naar behoefte geoogst worden als de knollen naar uw mening groot genoeg zijn, zonder dat het loof al afgestorven is. De rest van de vroege aardappelen worden geoogst als het loof gaat afsterven. Aardappelen om te bewaren worden pas geoogst als het loof afgestorven is. De aardappel is dan afgerijpt en bewaart langer. Rooien wordt gedaan met een platte vork. Onder de knollen steken en de grond oplichten om de knollen los te maken. Dit wordt gedaan bij zonnig weer, zodat de aardappelen kunnen opdrogen. Laat ze niet langer dan één dag drogen, anders worden ze groen. De laatste aardappelen worden in de eerste helft van oktober gerooid.
Bewaren tot nieuwjaar lukt vrij goed. Wel in het begin regelmatig controleren op de aanwezigheid van rotte knollen, want die steken de rest ook aan. Daarna zal de aardappel proberen nieuwe scheuten te vormen en kunnen de knollen een gerimpeld uiterlijk krijgen. Bij halfvroege rassen gebeurt dit vroeger.
Aardappelen bewaart u in half open bakken, zodat er voldoende verluchting is, en in lagen niet dikker dan 50 cm. De ideale bewaartemperatuur is minmum 4°C tot maximum 8°C.
Buiten in een aardappelhoop kan ook, op een droge, beschaduwde plaats. In het begin gewoon afdekken met stro en wat grond om het stro vast te leggen. Als het kouder wordt gaat er een dikke laag stro en een 25 cm grond bovenop. Wel moet de hoop nu en dan gelucht worden om vocht en te hoge temperatuur te vermijden..