Waarom is kaas geel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Kimath
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kaas-koeienmelk-geel-geitenmelk-wit.147

Antwoorden (2)

Niet alle kaas is even geel.

Het heeft te maken met het voer wat koeien krijgen.

Het nieuwe kaasseizoen begint ieder jaar met graskaas. Het is de "nieuwe oogst" van de Nederlandse kaasindustrie, kaas die is gemaakt als de koeien weer in de wei lopen en het lentegras van mei eten.
De melk bevat dan meer bètacaroteen, een stof die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A en de melk (en de kaas) geler van kleur maakt.

Nog nauwelijks gerijpte graskaas, die dan ook nog wit is zoals de wrongel, heet meikaas.

Caroteen zit dus in gras.
In de winterperiode bevat gras veel minder caroteen en wordt de melk bleker.
En dan wordt er een stofje aan de kaas toegevoegd.
Anatto is een gele kleurstof.

Toegevoegd na 1 minuut:
De korst van de kaas, de coating,
die wordt meestal geel gekleurd omdat wij dat nu
eenmaal gewend zijn en dat een prettige kleur vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas is van nature niet geel. Althans, niet zo geel als in de winkel. Er worden kleurstoffen aan toegevoegd om het iets geler te maken.

De consument vindt gele kaas blijkbaar lekkerder.