Ik denk wel het geeft veel proteine en zo doen ze het ook in cakes,muffins noem maar op dus eigenlijk wel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In cakes en muffins is het toch niet rauw?
Ja, je kunt rauwe eieren (geklopt of niet) opdrinken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alleen omdat de eierschaal besmet kan zijn met schadelijke bacteriën zoals salmonella en dit het ei weer besmet wordt afgeraden om rauwe eieren te eten.

Rauwe eieren worden soms ook gebruikt in recepten en cocktails en je eet wellicht ook wel eens een zachtgekookt eitje.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het je gaat om de eiwitten dan kan je het ei net zo goed koken. Als je het lekker vindt en het doet om de smaak moet je het risico op besmetting zelf afwegen. Het risico is niet bijster groot, maar je kunt er flink ziek van worden (van Salmonella bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan wel, maar je loopt een groter risico om ziek te worden.
Salmonella (wat je ook via niet goed gekookte eieren kunt krijgen) is geen pretje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een herhaling van het antwoord van reistebrein
Het bevat ook avidine, . Avidine is een eiwit dat biotine vitamine B7)bindt. Biotine is nodig om een product dat bij vetafbraak ontstaat in de citroenzuurcyclus te brengen om het verder af te kunnen breken. Daarom is het ook beter om het eiwit minimaal 10 seconden te verwarmen. Het is niet direct giftig, maar je moet er wel rekening mee houden dat je naar aceton gaat ruiken als je langere tijd een aantal rauwe eieren per dag eet.

Verder is er het risico van salmonella, zoal al genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland werken alle horecabedrijven volgens de HACCP normen. Dit zijn normen die zijn opgesteld om de voedselveiligheid te kunnen garanderen. Nu gaat dit voor de normale huishouding iets te ver.. maar de HACCP zegt dat de bedrijven geen rauwe eieren mogen gebruiken, uiteraard mogen ze verse eieren gebruiken zolang ze maar niet rauw blijven. Je kunt voedselvergiftiging krijgen door samonella,maar wie elke dag een rauw ei eet, loopt de statistische kans één keer in de acht jaar besmet te raken
En als je een gezond mens bent en niet tot de riscogroepen behoord dan ben je gewoon een dagje ziek