Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord PUDDING(!) vandaan?

Het woord pudding is gewoon alleen al grappig als je het uitspreekt (probeer het eens 5 keer op 5 verschillende manieren te zeggen!) en ik wil heel graag weten waar het vandaan komt.

Wie o wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Op deze site staat wel wat:
http://books.google.nl/books?id=mJc3AAAAIAAJ&pg=RA1-PA20&lpg=RA1-PA20&dq=etymologie+schaats&source=bl&ots=oxvsVoXOUZ&sig=wplIFiDbiJlfgipxFPY7zOVouz4&hl=nl&ei=QUp5SsS6PJTJ-QaBmNDMBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#v=onepage&q=pudding&f=false

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Moeilijk te zeggen. Het woord was vroeger podding. Het Engels heeft nog steeds pudding. Mogelijk is er verband met het Frans, wat weer terug gaat naar Latijn: botelllum (pudding, worst, darmpje), verkleiningsvorm van Botulus (worst, darm).
De deskundigen weten het ook niet zo goed, dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pudding [dessert] {podding [beslag van meel, niervet, e.d. in een doek gekookt] 1668, pudding [dessert] 1775} < engels pudding, stellig < frans boudin [bloedworst], hoewel formeel moeilijk te verbinden, wat uiteindelijk teruggaat op latijn botellum [pudding, worst, darmpje], verkleiningsvorm van botulus [worst, darm] (engels pudding betekent tevens ‘beuling’).

pudding znw. m., vroeger ook podding < ne. pudding sedert de 16de eeuw ‘meelpudding met vlees of vruchten’, maar vroeger betekende het ‘worst’ en is ontleend < fra. boudin ‘bloedworst’ < gallorom. *botellinus ‘van ingewanden gemaakt’ bij *botellus ‘ingewanden, pens’ naast lat. botulus ‘worst’.

Er is weinig reden om me. pudding als inheems te beschouwen en dan af te leiden uit een wortel *puð ‘opzwellen’, waarvoor zie: puit.

podding m., uit Eng. pudding, wellicht van Fr. boudin: z. beuling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding