De meningen verschillen natuurlijk, maar ik zeg ja.
Naast de schadelijke effecten van eerder genoemde pesticiden voor mensen, behouden eko-groenten meer voedingsstoffen dat 'standaard'groenten.
Er wordt ook geen kunstmest gebruikt bij de teelt, wel plantaardige (compost)preparaten. Er wordt ook meer wisselteelt toegepast, die komt de landbouwgrond ten goede omdat die niet wordt uitgeput.

De smaak is absoluut beter en voller, de meeste topkoks gebruiken niet voor niets biologische ingrediënten, zelfs de koningin heeft haar eigen eko-tuin, die wil wel kwaliteit natuurlijk :P
Heb zelf voor een eko-catering gewerkt en de reacties van klanten die op de smaak en het gevoel van het eten kwamen waren heel positief.

Daarnaast mogen er in eco producten geen synthetische geur-kleur- en smaakversterkers zitten, evenals andere toevoegingen om het bijvoorbeeld langer houdbaar te maken.

Alle mensen die ik ken die zo eten zijn verrekte gezond :)
Helaas is het wel duurder dan standaardvoedsel, omdat er btw op komt (wordt als luxeprodukt gezien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn bioproducten niet gewoon duurder omdat de oogst minder per hectare is vanwege het niet gebruiken van pesticide?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, vooral omdat er meer weggeknikkerd wordt en dit weer omdat er minder van verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het is volgens mij echt de btw.
In verhouding wordt er niet meer weggegooid dan standaard-groenten, bij de boer waar ik werk gaat in elk geval erg weinig weg en hij heeft behoorlijk verse produkten (en een goede klantenkring). Het is wel zo dat de biogroenten in de supermarkt vaker weg worden gegooid; maar die zijn ook vaak 2 keer zo duur als de groenten bij een eko-groenteman :S waar dat op slaat weet ik ook niet, het hoeft niet duur te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, nu je het zegt, geldt dat vooral voor de supermarkten. Die staan erom bekend dat ze veel te lage prijzen voor veel voedselproducten geven, zodat bijvoorbeeld spruitjestelers erop moeten toeleggen.

Andere antwoorden (2)

Dat is maar ten dele waar. Bij biologisch voedsel worden geen/andere bestrijdingsmiddelen gebruikt, wat natuurlijk beter is. Maar daardoor is de kans op ziektes in gewassen of bij dieren ook groter, wat voor de consument een risicofactor is.

Enige tijd geleden bleek er meer dioxine in biologische eieren te zitten, dan in "gewone" eieren.

Biologisch heeft meer met de teelt / productie te maken dan met de gezondheid van het uiteindelijke product.

Toegevoegd na 30 minuten:
Onderzoekers van het Food Standards Agency (FSA) hebben een synthese gemaakt van vijftig jaar literatuur over de voedingswaarde en gezondheidsverschillen tussen biologisch en conventioneel voedsel. Er werden nauwelijks significante verschillen gevonden tussen beide sectoren. "Het is weinig waarschijnlijk dat de weinige verschillen relevant zijn voor de volksgezondheid", zegt hoofdonderzoeker Alan Dangour.
bamibal
12 jaar geleden
Biologische producten zouden meer smaak hebben omdat ze de tijd krijgen om te groeien, te rijpen en op smaak te komen en omdat er geen kunstmest gebruikt wordt. Ook de dieren krijgen de ruimte om in hun eigen tempo te groeien.