Hoe kan ik de geur-stankoverlast van mijn buren bestrijden?

ze werken niet mee
alsof ik in een chinese keuken woon
alle tips welkom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

bel eens met je wijkagent. als je zelf al diverse pogingen hebt gedaan om tot een oplossing te komen en ze zijn niet bereidt mee te werken, is dat de volgende stap.

Toegevoegd na 1 minuut:
lees net het antwoord van Marleen en ben het inderdaad helemaal met haar eens dat sommige "stankoverlast"er wel bij hoort. ik ga er inderdaad vanuit dat het gaat om bijv. niet opgeruimde dampende hondendrollen oid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ruiken toch niet naar een Chinese restaurantkeuken ??? Tenminste, dat hoop ik niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha! dan wordt het tijd voor een bezoekje aan de dierenarts!
Vraag gewoon niet helemaal goed gelezen!

Andere antwoorden (3)

Als je buren echt overlast veroorzaken, en niet reageren op uitnodigingen er over te praten, dan kan je bij de gemeente een klacht indienen. Die kunnen dan onafhankelijk besluiten of jouw klachten terecht zijn, en de buren aanmanen de boel op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan wat jij als stankoverlast beschouwd - want dat is nogal betrekkelijk.

Hebben ze bergen rottend vuil, kadavers en andere niet nader te beschrijven stoffen of beesten in hun tuin of op hun balkon liggen, dan kan de gemeente of de huurbaas zeker ingrijpen.

Gaat het echter om normale geuren zoals etensluchtjes, de uitwaseming van de wasdroger (wat ik zelf niet prettig vind), dan heb je vermoedelijk geen poot om op te staan, want dat zijn nu eenmaal dingen die onvermijdelijk zijn, en die inherent zijn aan het wonen blak bij of boven en onder elkaar. Je eigen ramen sluiten op de cruciale momenten is vaak het enige wat je kunt doen.

Je mag een ander geen overlast bezorgen, of dat nu overdag of 's nachts is, en bij muziek / geluid is dat nog betrekkelijk eenvoudig vast te stellen EN dat is te vermijden. Je kunt echter van je buren niet verwachten dat ze minder, anders of elders gaan koken of hun toilet niet gebruiken.

Probleem is vooral dat naarmate je je er meer over opwindt, je je er ook steeds meer aan gaat ergeren, En dat is uiteindelijk alleen maar nadelig voor jezelf. Kun je echt niet leven met de geur van Aziatisch eten (en ik kan me eerlijk gezegd zelf beduidend ernstigere vormen van overlast indenken), dan moet je wellicht eieren voor je geld kiezen en op zoek naar een andere woning. En dan maar hopen dat je nieuwe buren niet te veel houden van muziek die je smaak niet is, of teveel kinderen hebbenof honden.....

Waar mensen bij elkaar wonen, hoor, zie en ruik je elkaar nu eenmaal. Waar dat onvermijdelijk is, zullen we moeten schikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ heel duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tweede alinea, bah... ;p
Vraag me af of je een goed ventilatiesysteem hebt in je huis? Zo ja, dan kun je vragen of je buren dat ook willen gebruiken (en zelf ook gebruiken natuurlijk). Zo nee dan kun je vragen aan de woningbouw (ervan uitgaande dat je in een huurwoning woont) of ze daar in willen investeren.
Meer dan dat kun je eigenlijk niet doen. Etensgeuren zijn normale geuren die horen bij het leven. Alleen als het afkomstig is van bergen bedorven voedsel dat ze niet opruimen heb je een grond om te klagen. Maar je hebt geen invloed op wat iemand eet.