Welke namen voor maaltijdmomenten bestaan er in het Nederlands en wat betekenen ze?

Ontbijt, brunch, lunch, avondmaaltijd, etc.
Ik weet dat er nog veel meer zijn, maar niet hoe ze heten en wat ze precies betekenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.2K

Het beste antwoord

Je begint 's morgens met het ontbijt
Tussen ontbijt en lunch ( middagmaaltijd is er de koffiepauze of het 'tussendoortje'.
In het weekend als je meestal later opstaat, kan het zijn dat je te laat bent voor ontbijt en net iets te vroeg voor de lunch, dan ga je meteen aan de brunch, een mengeling van 'breakfast en lunch' vandaar de naam. Dit is dus een meer uitgebreid ontbijt met vaak warme lunchgerechten.
Tussen lunch en avondmaaltijd zit weer een tussendoor moment om een uur of 4 en dat is de theepauze meestal.
Het avondeten is meestal 's avonds om een uur of 6-7.
Vaak is er ook een borreluurtje op de namiddag meestal en voor het avondeten om de eetlust op te wekken en de dag nog even door te bespreken. Bij een feestelijke uitnodiging moet je vaak aan een diner aanzitten en dat is
dan weer een uitgebreide tafel met meerdere gangen en meerdere gasten. Dit vind meestal later op de avond plaats, in elk geval niet om 6 uur zoals men meestal gewend is. Dan is er ook nog een soiree, een avondfeest waarbij ook soms gedineerd wordt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Deze dagbesteding is vrij 'Engels' maar in Nederland hebben we dit al aardig overgenomen..
amc
12 jaar geleden
Je bedoelt zeker de theepauze 's middags? Die is dacht ik ook bij ons normaal. Als wij kinderen vroeger uit school kwamen zat moeder om 4 uur ook met een pot thee klaar.
Wel alleen met een biskwietje en geen 'High Tea' met alles erop en eraan, maar dat is in Engeland ook niet het geval. Ja, die Engelsen hebben voor elk issue altijd 'a cup of tea' in de aanbieding.;)
Wij nemen eerder een kop koffie om 'aan te sterken' maar wij hebben dan ook de lekkerste koffiesoorten!
Tja, 's lands wijs, 's lands eer .
Ik denk dat 'eetmomenten' overal veelal hetzelfde zijn inmiddels en dat komt ook omdat we veel meer reizen en andere gewoonten overnemen die ons daar bevallen.

Andere antwoorden (3)

Het diner en tussendoortje mogen in jouw lijst natuurlijk niet ontbreken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan het middageten en de schafttijd.

Toegevoegd na 6 minuten:
16:00 cup-a-soup...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Fynnya;

De lunch wordt soms 'twaalfuurtje' genoemd.
De betekenis lijkt me vrij duidelijk....