Als je ze afgewassen hebt, afwassen, in warme of hete stoom houden en daarna droogwrijven met een theedoek. Dat heet poleren in de horeca.

Het doek houdt je in je handen. Je mag het glas bij de steel of bij de voet vasthouden. Als je dat niet wilt, dan doe je dat niet en hou je het glas vast met een theedoek.

Desnoods met twee theedoeken als het niet in een keer lukt.

Vervolgens poets je het glaswerk net zo lang tot je geen vlekken van vingers, opgedroogd water e.d. ziet.

Het moet nu helder zijn.

Als je dat gedaan hebt, kan je ze zo wegzetten, of op tafel zetten, uiteraard zonder dat je zelf het glas vasthoudt met je vingers (dus met die theedoek.

In de link hieronder zie je een mooi voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

wassen en daarna poleren met een doek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schoonst krijg je ze door ze in sodawater af te wassen, uiteraard wel goed afspoelen, en dan met een (liefst glazendoek) theedoek afdrogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soda, ja helemaal juist.
pluseen.
Ik krijg de glazen alleen door ze in de afwasmachine te zetten kraakhelder. Met alle risico op breken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elk geval niet in de vaatwasser, want hierin kunnen alleen glazen met speciaal label erop die dit toestaat.
Glazen worden vaak mat in de vaatwasser.
De mooiste wijnglazen die echt kunnen glanzen zijn de kristallen glazen met lood. Deze kunnen het best met handwarm water afgewassen worden met gewoon afwasmiddel dat goed ontvet. Even met helder water naspoelen en drogen met een pluisvrije glazendoek.
Dit zijn speciale theedoeken waar geen pluisjes vanaf komen. Denk er ook om dat je niet droogt met je duim in het glas maar zet je vingers erin en draai dan het glas rond met je duim aan de buitenkant van het glas. Op deze manier verdeel je je kracht beter en druk je het glas niet zo gauw kapot. Nog een extra glans tip; Om kristal mooi blinkend te krijgen, kun je het met een zachte doek met wat vochtig zout oppoetsen.
amc
12 jaar geleden
Het is vooral belangrijk dat je erg heet water (tegen de kook aan) gebruikt bij het poleren. Zet een bak met heet water neer. Dompel je glas er in en wrijf het glas schoon met een droge doek. Let erop dat je een handdoek kiest die zo min mogelijk pluist. Door heet water te gebruiken of hete stoom droogt het glas sneller op waardoor je minder kan hebt op pluisjes. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op het aanrecht altijd een flesje staan gevuld met een beetje chloor aangevuld met water en dat gebruik ik voor thee en wijnglazen, ik doe er een beetje van in het glas en vul het aan met water, dus uiteindelijk is het maar een heel klein beetje chloor wat ik gebruik maar het werkt goed.
En de theedoeken die je gebruikt voor de glazen moet je niet gebruiken voor borden en pannen, ook niet na het wassen door elkaar halen, je zult zien dat dat al een hoop scheelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Angeleyes,
Als je kristallen wijnglazen hebt zou ik nooit soda gebruiken, dat is er slecht voor. Ze mogen ook beslist niet in de vaatwasser!
Gewoon met de hand in zo heet mogelijk water afwassen met een beetje afwasmiddel en dan ook heet naspoelen en direct afdrogen.
Kun je nog aan een linnen theedoek komen dan is dat ideaal, want die pluist niet en droogt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken mensen met een zogenaamde glazendoek. En een vriend van mij zweert bij afwassen met soda, omdat de glans en de helderheid beter zou worden.