Läkerol dropjes salmiaksmaak-vraag.

Sinds ik niet meer rook,heb ik een nieuwe verslaving: drop snoepen en dan vooral elk type salmiak-drop. Die doosjes slingeren rond op diverse plekken door het huis en zo had ik 'n doosje met deze dropjes open laten liggen in de huiskamer. Toen ik vanmorgen beneden kwam ná een hele goede nachtrust en dat doosje wilde oppakken,merkte ik dat ze allemaal klef,plakkerig en heel zacht waren geworden. Dit vind ik erg vreemd en mijn vraag is nu dus :

Hoe is dit ontstaan en waarom niet met andere type zakjes drop die ook wel eens open blijven ? Is dat soms een bepaald proces?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Salmiak is de dagelijkse naam voor ammoniumchloride en zeer hygroscopisch wat betekent dat het vocht aantrekt. Salmiak is in staat om vocht aan de lucht te onttrekken.

Met zulke warme dagen als we op het ogenblik hebben, zal de luchtvochtigheid aan de hoge kant zijn, waardoor er ook meer vocht beschikbaar is.

Dit alles samen zorgt ervoor dat drop met een hoog salmiakgehalte klef wordt wanneer het open en bloot blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

tja salmiak is zout en dat trekt vocht aan en waarschijnlijk heeft deze type drop nog meer vocht aantrekkers dan andere soorten of het ligt aan het plekje waar ie lag
13 jaar geleden
Ik denk dat de andere dropjes een extra laagje hebben gekregen dat minder vocht aantrekt
anneliez
13 jaar geleden
Om een droppastille zit altijd een glanslaagje of een verhard suikerlaagje. Vooral het glanslaagje gaat onder invloed van zuurstof en warmte smelten en hierdoor gaat het plakken. Het suikerlaagje blijft langer hard, dit gaat alleen plakken als het vochtig wordt gemaakt.
Heb maar eens een rolletje zoute drop open in je zak of tas. De bovenste dropjes zullen zacht en plakkerig worden en elk dropje dat ook aan zuurstof blootgesteld werd zal ook vastplakken. de rest van het rolletje dat niet aan zuurstof werd blootgesteld, onderin het rolletje, blijft droog omdat dit door het papiertje beschermd bleef.
amc