komt het inderdaad door zuurstof bij een banaan waardoor hij bruin word?

ik lees veel dat plakjes banaan snel bruin word door de zuurstof die erbij komt, maar hoe zit dat dan met banaan nog in schil, die word ook snel bruin, dat is dus weer de temperatuur denk ik, dus is het nou de temp. of de zuurstof. in de koelkast duurt het langer dat het bruin word.

Toegevoegd na 38 seconden:
ook de plakjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zuurstof, temperatuurverschillen en stoten, zorgen dat fruit sneller bruin wordt.

Wanneer je een banaan pelt en je laat hem een tijdje staan, dan wordt hij bruin door het lucht wat erbij komt.
Maar zet je bananen in de koelkast, die eerst een tijdje op een warmere plek hebben gestaan, dan worden ze ook bruin.

Als je onrijpe bananen direct bij aankoop in een koeling stopt ( niet te koud), dan blijven ze lang goed, maar ze rijpen dan nauwelijks.

Het beste is om bananen gewoon in de fruitschaal te bewaren en zo snel mogelijk op eten. Geldt overigens voor bijna alle fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is enzymatische bruinkleuring. En dat komt door het enzym polyfenoloxidase. En zuurstof katalyseert (versnelt deze reactie) hierdoor worden bepaalde stoffen in de banaan weer omgezet in andere stoffen, die de bruine kleur aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fruit bevat een aantal stoffen, de polyfenolen.
Dat zijn stoffen die zorgen voor de kleur van fruit, ze hebben ook een anti-oxidatieve werking, dat wil zeggen dat ze de schadelijke inwerking van zuurstof tegengaan.
Deze stoffen zitten in de schil en in de vrucht, maar hoofdzakelijk in de celwand van de vrucht.
Planten bevatten ook enzymen in de cellen van de plant.
Eén van deze enzymen (het PPO enzyme) heeft als eigenschap dat het de polyfenolen aan elkaar knoopt.
Hierdoor ontstaan er grote complexe moleculen die bruin zijn. Deze bruine moleculen hebben een beschermende functie tegen schimmels.

Polyfenolen en PPO komen dus normaliter niet met elkaar in aanraking. Alleen wanneer de celwanden kapot gemaakt worden, dus bijv. tijdens het schillen, kunnen PPO en polyfenolen met elkaar reageren.
Fruit zoals ook appels en peren, worden dus alleen bruin wanneer de cellen beschadigd zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit PPO enzyme kan je remmen door;
De zuurgraad verhogen, want dan werkt dit enzyme niet of slecht. Daarom helpt citroensap toevoegen tegen het verkleuren en daarom verkleuren sinaasappels en citrusfruit dus niet.
Het enzym heeft zuurstof nodig voor de reactie.
Zodra je zuurstof uitsluit verkleurt het niet. Ook hier werkt citroen goed. het bevat nl. vitamine C en dat neemt zuurstof op, zodat er niet genoeg zuurstof overblijft voor de reactie.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het bruin worden van de banaan nog in de schil wordt veroorzaakt doordat de suiker van het omgezette zetmeel
als kleine bruine vlekjes door de schil heen dringt. Hij is dan overrijp en wordt zelfs zwart als je nog langer wacht.:)
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron?
amc
13 jaar geleden
Mijn eigen groenten en fruit boek.