E nummer 621

Waarom wordt dit sinds de jaren 50 toegevoegd aan bijna alles wat in de supermarkt ligt . Terwijl het een zeer gevaarlijke hulpstof is en de overheid weet hier van . Zou het dan niet verboden moeten worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het wordt ongetwijfeld niet verboden omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de schadelijkheid in de toegepaste dosis in levensmiddelen.
Het is een smaakversterker, dus het bespaart op andere smaakstoffen - een beetje zoals vroeger altijd Maggi in de soep ging, dan hoefde je minder kruiden en groente te gebruiken om de bouillon van te trekken.

Het schijnt wel het effect te hebben dat mensen willen dóóreten van de producten waar het in zit, maar suiker, zout, chocola bijvoorbeeld werken net zo.
Je kunt wel gevoelig zijn voor deze stof, dan krijg je bijvoorbeeld hoofdpijn van oude of overjarige kaas, waar het van nature in zit, en dan krijg je last als je bepaalde chips eet.

Overigens geldt voor (mono)natriumglutamaat exact hetzelfde als voor elke andere stof: de dosering bepaalt de giftigheid. Water is op zich niet giftig, maar als je liters achter elkaar drinkt, is dat wel gevaarlijk. Zout heb je nodig, maar een potje achter elkaar naar binnen werken is niet slim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je beter suiker en zoetstoffen en zout verbieden.
En zoek voor de gein eens uit in welke voedingsmiddelen van nature deze stof voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel HEEL erg kort door de bocht om daarvoor de schuld aan vetsin te geven, Jhon2. HEEL erg kort.
Het aantal hart- en vaatziekten alsook het aantal gevallen van kanker is ook ontzettend gestegen sinds we in de jaren 50 zijn overgegaan op aardgas. Daar is echter ook geen enkel ander dan een statistisch verband aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh oh Marleen, ik zie ineens al nieuwe vragen ontstaan ;p
Omdat het nu eenmaal een ongelofelijk lekkere smaakversterker is, (ook wel bekend als umami of 'de vijfde smaak' , vlezig/bouillon-achtig), en als ze die er zomaar uit zouden laten, zouden er heel wat producten gewoon volslagen onverkoopbaar worden omdat mensen ze domweg niet meer lekker vinden.
E 621 of Ve Tsin is an sich trouwens niet schadelijk (het is gewoon een stof die ook in veel producten van nature wel voorkomt, dus een verbod zou echt helemaal nergens op slaan.

Het negatieve imago dat VeTsin - onterecht- een tijdje terug gekregen heeft (onder andere onder de naam Chinees Restaurant-syndroom, omdat vooral in de Chinese keuken dankbaar gebruik wordt gemaakt van deze smaakversterker) is in gedegen onderzoek niet overeind gebleven. En dus allang achterhaald. Je kunt het prima en veilig eten. Maar, net als met alle andere zoute producten, gewoon met mate.

Dat het zelfs een gevaarlijke hulpstof zou zijn is zelfs helemaal nieuw voor me ; ik kende alleen de mogelijkheid tot overgevoeligheid (het genoemde syndroom), maar van echt gevaar is mij niets bekend ; integendeel, het schijnt zelfs nog wel een en ander aan heilzame effecten te hebben. Alleen op wat zweverige, pseudowetenschappelijke lees je nog allerlei vage, ongefundeerde negatieve claims (net als over aspartaam). Ik heb zelfs een site gevonden waar ze in één adem en als even gevaarlijk genoemd worden.

Bij extreme overdosis kun je er inderdaad een wat opgejaagd gevoel van krijgen of zelfs hartkloppingen. Net als van teveel keukenzout. Daar kun je het eigenlijk ook het best mee vergelijken. Keukenzout is echter in een veel kleinere dosis al dodelijk - toch zie ik het niet snel verboden worden.

Vooruit ik zal het je NOG gekker vertellen : meer glutamaat gebruiken betekent dat je minder zout nodig hebt, waardoor je per saldo zelfs GEZONDER uit de bus zult komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, wat dat betreft zou juist eigenlijk ALLEs wat als gezond te boek stan kankerverwekkend zijn ; hoe ouder je wordt en hoe langer je leeft, hoe groter de kans op kanker, tenslotte (en op een heleboel andere vervelende slopende ziektes). Dus alles waar je ouder van wordt.....
Tenslotte is niets zo slecht voor de gezondheid als ouderdom.
Dat stofje zorgt niet alleen dat het eten lekkerder smaakt, maar ook dat je ervan blijft eten. Volgens mij zou je zonder dag nooit een hele zak chips leeg kunnen eten (voor degenen die dat wel eens doen).

Omdat de berichten over de schadelijkheid van ve-tsin nogal uiteen lopen (zie ook de andere antwoorden), ben ik het in een bepaalde periode gaan gebruiken als ik iets kookte waarvan ik niet zeker wist of mijn vriend (of een gast of zo) het wel lekker zou vinden. Ik heb het een keer of 5 à 10 op die manier gebruikt, en men vond het eten altijd heerlijk! (Ook al was het dus iets waarvan die persoon niet per se een heel grote liefhebber was.) In mijn ervaring dus een duidelijk 'bewijs' dat het uitstekend werkt. Ik doe dit tegenwoordig overigens niet meer, omdat ik er niet overtuigd van ben dat het niet schadelijk is.

Al met al vraag ik me dus serieus af of chips en soortgelijke rommel nog wel enige aantrekkingskracht zou hebben zonder toevoeging van E621.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, jawel hoor., Ik maak met zekere regelmaat zelf het een en ander aan maaltijden, hapjes en snacks - zelfs chips ! - zonder ve-tsin of andere e-nummers (en zelfs nauwelijks zout) en dat gaat er allemaal prima in, hoor. Ad fundum !
Ik heb het niet eens in huis. Het zal vermoedelijk wel in de Aromat zitten of in kant en klare kruidenmixen, maar die gebruik ik eigenlijk vrijwel niet, en die enkele keer DAT ik ze gebruik, vind ik - en niet alleen ik- het eten beslist niet lekkerder. Integendeel.
Ik geloof best dan een stofje er voor kan zorgen dat je iets heel lekker vindt (met verse knoflook of kerriepoeder heb ik dat ook wel), maar niet dat het er in zijn eentje verantwoordelijk voor is dat je er van door kunt eten.