Is men verplicht het aantal calorieën op voedingsmiddelen te vermelden?

Meestal staat het erop maar soms niet. Zijn er uitzonderingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, het is niet verplicht. Een etiket is alleen verplicht op voorverpakte producten, en er zijn regels voor wat daar op moet staan:

"Verplicht op etiket
De etiketteringregels worden vastgesteld door de Europese Unie en daarna opgenomen door de Nederlandse Warenwet. Volgens de huidige regelgeving moet het volgende verplicht op het etiket staan:

* Naam van het product
* Naam en adres van de producent
* Inhoud (hoeveelheid)
* Opsomming van ingrediënten
* Houdbaarheidsdatum
* Productie- of partijcode"

http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/nieuws/nieuwe-etiketteringregels.aspx

De meeste producenten zullen toch een caloriewaarde per 100 gram en vaak ook per portie vermelden (waarbij dan ook staat hoeveel die portie is, bijvoorbeeld 15 gram)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, goed uitgelegd. Ik vraag me nog wel af waarom het op de meeste producten wèl vermeld staat...