volgens de etiquette is het onhoffelijk om elkaar voorafgaande van de maaltijd een "smakelijk eten"te wensen, wie weet er een leuk alternatief?.

volgens de etiquette is het ongepast elkaar "eet smakelijk"te wensen. dit omdat dan de mogelijkheid uitgesloten word dat iemand het eten wel eens niet lekker zou kunnen vinden. gezien niets zeggen ook zo ongezellig klinkt zou ik wel eens willen weten wat je dan wel kunt zeggen omdat de etiquette hier geen alternatief biedt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (9)

"Dat het u wel mogen bekomen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg je NA de maaltijd!
Dat we er met zijn allen maar lekker van mogen genieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
smakelijk eten kan maar zelf wens ik iedereen altijd succes (aangezien mn vriendin niet kan koken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Laten we maar gaan eten, anders wordt het koud"..., of "een aangename maaltijd" (bij laatstgenoemde laat je dan in t midden of t over t eten of over de sfeer gaat).
En ook "tast toe" vind ik wel een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Aanvallen"!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het volgens de etiquette wilt doen, zeg je geen ?eet smakelijk', ?bon appetit' of wat dan ook. Je moet ervan uitgaan dat het smaakt, een andere veronderstelling is een belediging voor de gastheer en/of -vrouw. Mocht je je daar niet prettig bij voelen moet je het doen zoals je zelf fijn vindt maar wijk je wel af van volgens de etiquette originele manier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige leestekens van de Blackberry worden hier niet herkend en worden vraagtekens. Sorry :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minnetje geven ? Onderbouw het dan even. Ik leg alleen de feiten neer zoals ze zijn of veroordeel je mij nu op de etiquette zoals ze door iemand anders bedacht zijn?! Triest
Het enige en juiste antwoord zie ik hier helaas niet staan.

"Prettige maaltijd"

Dit wordt gebruikt tot aan het koningshuis toe.

M.v.g.,
Gert B.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ga het nog even verduidelijken. Bij het ministerie Ligt o.a. het blauwe boekje "Vormen, gebruiken en briefwisseling", daar wordt over het algemeen dankbaar gebruik van gemaakt door de ambtenaren. Ook zij worden wel eens geconfronteerd met een ongemakkelijke situatie op dit gebied.

Toegevoegd na 1 dag:
Vergeet ik nog te vermelden dat daar ook in staat, dat je als gastheer "Prettige maaltijd moet zeggen" na het gebed voor de maaltijd en "En goede bekomst" na het gebed na de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Ik wens je een smakelijke maaltijd toe', zou je kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij heb je dit artikeltje gelezen, of niet
http://www.beatrijs.com/smakelijk-eten/
zo niet dan staat hier wellicht iets nuttigs in....

aanvalluh!
let's eat
itadakimasu(=japans)
bon appitit
'hopelijk smakelijk eten'