waarom kun je beter bruin brood eten, in plaats van wit brood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Kimath
13 jaar geleden
geen bruin brood, maar volkoren brood. Zie dat dat bij de ingrediënten staat. Brood word nog wel eens kunstmatig gekleurd om het donkerder te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor het algemeen begrijpen: bruin brood, toch bedankt ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruin en wit zijn eigenlijk hetzelfde; alleen volkoren onderscheidt zich hiervan positief.
bamibal
13 jaar geleden
Welnee, bruin brood is wel delgelijk anders dan wit. Bruin brood bevat deels witte bloem en deels volkorenmeel. Het zit dus tussen wit en volkoren in.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brood#Soorten_brood
bamibal
13 jaar geleden
Het "kunstmatig" kleuren van brood, gebeurt vooral bij de extra donkere soorten, zoals Waldkorn. Er wordt dan gebrande mout toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ bamibal: Bruin brood bevat niet per definitie volkorenmeel

Het beste antwoord

Er is een hemelsbreed verschil tussen volkorenbrood en andere broodsoorten, zoals wit, bruin, meergranen, waldkorn etc. Alleen in volkorenmeel zitten alle vezels, mineralen, vitamines en andere stoffen die we heel hard nodig hebben om gezond te blijven maar met name om de insulinehuishouding te reguleren.

Alle andere soorten (tarwe)brood dan volkoren- worden gemaakt van geraffineerde, witte bloem, waar dus al die broodnodige voedingsstoffen uit verwijderd zijn. Bij bruin brood worden wat zemelen toegevoegd en bij donkerbruin brood gebrande mout, kennelijk om het een gezond imago te geven. Het is echter pure nep. Meergranenbrood zegt alleen maar dat er verschillende soorten graan zijn gebruikt voor het meel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

meer vezels, en het is beter voor je vertering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruin brood bevat vezels en die zijn goed voor je spijsvertering (je darmen doen het beter als je meer vezels eet). Bovendien is bruin brood voedzamer dan wit brood en bevat het meer vitaminen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bruin brood zitten vezels, koolhydraten en zemelen waardoor je de energie die je ervan opdoet minder snel verteerd en dus minder snel weer een hongergevoel krijgt.

Daarnaast is het gewoon beter voor de vertering in het algeheel, witbrood kan verstoppend werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten meer voedingsstoffen (ijzer, vitamines) in bruinbrood en bovendien zijn de koolhydraten beter dan van witbrood. Deze zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Daarnaast zitten er veel meer vezels in bruin brood, wat de darmwerking bevordert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voedingsvezels kunnen grofweg in twee groepen verdeeld worden: fermenteerbare en niet-fermenteerbare voedingsvezels. Met fermenteerbaarheid wordt bedoeld: in hoeverre de voedingsvezels in de dikke darm alsnog worden afgebroken.

Bruin- en volkorenbrood bevat vezels uit beiden groepen, maar vooral de niet-fermenteerbare vezelsoort. Deze vezelsoort verlaat het lichaam ongewijzigd. Ze vergroten het volume van de darminhoud en bevorderen de bewegelijkheid. Hiermee zorgen zij (samen met voldoende drinkvocht) voor een vlotte stoelgang. Daarnaast binden niet-fermenteerbare vezels stoffen aan zich, zoals cholesterol uit eten. Naast volkoren graanproducten bevatten vooral de schil van fruit en groenten van nature dit soort voedingsvezel.

Dit soort voedingsvezel wordt in de dikke darm afgebroken door bacteriën. De stoffen die hierbij vrij komen zorgen voor een soepele massa in de darm en bevorderen daarmee de stoelgang. Daarnaast dienen deze vezels als voedsel voor ‘goede’ bacteriën in de darm waardoor ze bijdragen aan een gezonde darm en een goede afweer. Andere voedingsmiddelen die vooral fermenteerbare vezels bevatten zijn groenten en fruit, noten, zaden, bonen en linzen.

Fermenteerbare en niet-fermenteerbare voedingsvezels hebben dus een verschillende werking, maar zijn allebei belangrijk voor een gezonde darm en een goede stoelgang. Een voeding met volkoren graanproducten (waaronder volkorenbrood), groente, fruit, peulvruchten en noten levert voldoende van beide vezelsoorten.

De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert om de vezelinname te verhogen door het eten van producten waar van nature voedingsvezels in zitten zoals volkorengraanproducten, groenten en fruit. Er zijn namelijk aanwijzingen dat vooral graanproducten waarin de hele korrel is verwerkt (volkoren) het ontstaan van chronische ziekten zoals bepaalde hart- en vaatziekten en diabetes helpen tegengaan. Maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit positieve effect tot stand komt.

bron: voorlichtingsburo brood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit positieve effect tot stand komt." Er is hier ontzettend veel onderzoek naar gedaan maar als zelfs instituten als de GR dat naast zich neerleggen en (ons) blijven (laten) geloven dat overgewicht de wortel van alle kwaad is hebben we nog een lange weg te gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het citeren van de voorlichtingsfolder van de belangenvereniging eender welke (!!) lobby, of het nu brood, vlees, zuivel, tabak, vis, antirook, suiker (!) of groente is, altijd minimaal discutabel. (Al ben ik het er wel mee eens dat witbrood een beduidend ongezondere keuze is, maar dat staat los van het propaganda-verhaal vol ongefundeerde gezondheidsclaims).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ + Zeer eens. De belangen van de boeren, andere producenten, 's lands economie tellen kennelijk zwaarder dan de gezondheid van de inwoners van dit land. Zelfs de overheidscontrole opvoedingsmiddelen is geprivatiseerd en daartegen maakte Rusland onlangs terecht bezwaar. Bij economische schade wordt overheidstoezicht wel hersteld. Lobby"voorlichting" is bijna per definitie eenzijdig en dient als reclame te worden beschouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer genoeg zeggen ze dat er nooit bij.
Eigenlijk zou er ALTIJD wanneer er in een artikel of documentaire een belangengroep aan het woord is, duidelijk gezegd moeten worden dat 'dit is een advertentie, de inhoud berust vermoedelijk niet op waarheid'.
Maarja, als je maar genoeg zou / kan / eventueel / wellicht / misschien / waarschijnlijk / vermoedelijk zegt, kom je OVERAL mee weg en zijn er ALTIJD mensen die je op je blauwe ogen (of : ongefundeerde en ongenuanceerde uitspraken) geloven. (Anders zouden we ook niet zo vreselijk veel kwakzalf verkopen).
Bruinbrood mits dit volkorenbrood is.
Let wel op dat er geen gebrand moutmeel of andere niet noodzakelijke kleurstoffen in zitten.
Zie de samenstelling op het etiket of vraag dat op.

Toegevoegd na 10 uur:
Omdat na het malen van de graankorrel de kiem en de zemelen er niet zijn uitgezeefd - zoals bij witbrood en simpel bruin- en meergranenbrood - is volkorenbrood veel rijker aan voedingsstoffen, zoals vitaminen en minderalen (uit de kiem) en aan vezels (uit de zemelen). Het hoeft ook niet gekleurd te worden om er "gezond"uitt ezien.
Het nadeel van volkorenmeel is dat het bakken lastiger is dan van (bewerkt) witbrood. Ik denk dat daarom afbakvolkorenbroodjes niet of moeilijk te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal met jullie beiden eens! +1