Waarom heet Jodenvet zo? Het heet nu borsthoning, vanwege gevoeligheden.

Jodenvet is een afvalprodukt van aardappelen. Deze smaakt zoet en lijkt op druivensuiker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (2)

Het bedrijf uit Oirschot was de kritiek op de naam meer dan zat, daarom is de naam veranderd!

De naam van de lekkernij Jodenvet is door de importeur van het goedje veranderd in borsthoning. Het bedrijf uit Oirschot was de terugkerende kritiek op de naam zo zat, dat het tot de verandering besloot. Imorteur Marij Smetsers: ''Er is zoveel commotie over die naam ontstaan. Ik heb brieven gehad en mensen in de winkel die zeggen: dat kan echt niet meer. Ik heb zelfs collega's elders in het land aan de lijn gehad die bedreigd zijn vanwege het jodenvet. Een vrouw belde dat jongens haar ramen bekogelden. Die vrouw was daar echt angstig over.''

Jodenvet, of Jodevet (zonder 'n') zoals de importeur het noemde, is vooral in het zuiden van Nederland zeer geliefd rond de Sinterklaastijd als snoepgoed. De vraag naar het oud-Hollandse lekkernij is volgens de importeur nauwelijks bij te benen. In zes weken tijd is al meer dan 20.000 kilo verkocht.

De importeur ziet nog wel een probleem met de naamsverandering, omdat veel mensen het in het Zuiden het niet kennen als borsthoning, maar alleen als Jodenvet. In de reclame blijft de benaming dan ook bestaan: maar in kleine letters. Borsthoning (Jodenvet) was vroeger een restproduct van de aardappelzetmeelindustrie maar tegenwoordig ook van de maïsverwerking. Het bestaat uit zoete keiharde brokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joden waren handelaars, zij zagen handel in wat een ander afval vindt. Waarschijnlijk dus daarom. Maar het bljft een redenatie. Volgens mij noemden wij het vroeger bokkevet. Lekker, maar ik had geen idee wat het was. Nu wel dus.