Wat kan ik kopen voor iemand met lactoseintolerantie?

Een collega heeft daar last van, volgende week hebben we gebak op kantoor maar zij kan dan wsch niets nemen. Wat kan ik voor haar kopen gewoon bij de supermarkt? De basisregels ken ik wel maar kan iemand wat concrete producten noemen inclusief merk? Ik weer nl dat sommige eierkoeken wel kunnen maar andere weer niet. HELP, wil graag dat zij ook eens mee kan genieten, ze valt al zo vaak buiten de boot mer tractaties!

Weet jij het antwoord?

/2500

Op www.voedingscentrum.nl kan je gedetaileerde lijsten vinden van artikelen gesorteerd op verschillende allergieën. Bijvoorbeeld lactosevrije melk (merk: minus l). Albert Heijn zet op zijn huismerkartikelen symbolen voor allergieën zoals lactose of gluten.

Een product bevat lactose als één of meer van de volgende ingrediënten worden genoemd: • Magere melkbestanddelen, droge melkbestanddelen; • Melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder; • Wei, weipoeder, melkzout; • Lactose, melksuiker. Lactose komt vooral voor in: • Volle, halfvolle, magere melk en karnemelk; • Geitenmelk, schapenmelk, paardenmelk en ezelinnenmelk; • Zachte geiten- en schapenkaas, bijvoorbeeld feta; • Chocolademelk, yoghurtdrink en fruitzuiveldranken zoals Rivella, Taksi, Yor en Djoez; • Smeltkaas, smeerkaas, buitenlandse kaas, verse kaas, hüttenkäse, cottage cheese, rookkaas; • Yoghurt, kwark, kefir; • Vla, pap, pudding, mousse, bavarois, ijs; • Slagroom, zure room en crème fraîche; • Roomboter, sommige soorten halvarine, margarine en bak- en braadvet. Dus het bovenstaande mag die collega allemaal niet hebben. Zoete versnaperingen die wel in het dieet van iemand met lactose-intolerantie passen zijn: snoepjes van uitsluitend suiker en smaakstof, zoals waterborstplaat, schuimpjes, vruchtenkoekjes, vruchtenpastilles en zuurtjes.

Bronnen:
http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1...

Wat aardig van je dat je zo je best doet voor jouw collega! Albert Hein heeft een lijst met lactosevrije producten. Hieronder enkele opties: AH BIOLOGISCHE LANGE VINGERS Koek AH COUNTRY COOKIES Koek AH FRUIT COOKIES Koek AH IJSBEKERS Koek AH LANGE VINGERS Koek AH RB ZEEUWSE SPECULAAS Koek AH AMANDEL PETITFOURS Luxe banket chocolade AH AMARETTI Luxe banket chocolade AH AMBACHTELIJKE AMANDEL MARSEPEIN Luxe banket chocolade AH BITTERKOEKEN Luxe banket chocolade AH ITALIAANSE CHOCO NOUGAT Luxe banket chocolade AH ITALIAANSE NOUGAT Luxe banket chocolade Zie http://www.lactolerant.nl/ah.pdf voor meer producten

Bronnen:
http://www.lactolerant.nl/ah.pdf

Volgens mij zijn de brownies-bakpakketten van Dr. Oetker lactosevrij - hoeft dacht ik alleen maar een wat plantaardige margarine (bij de AH staat er specifiek lactosevrij op) en water bij, en je hebt heerlijk gebak voor d'r. Bij de bakker kun je anders ook een lactosevrij gebakje voor d'r halen als je niet zelf wilt bakken, die hebben ze zeker bij de betere patisserie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100