Wat kan ik kopen voor iemand met lactoseintolerantie?

Een collega heeft daar last van, volgende week hebben we gebak op kantoor maar zij kan dan wsch niets nemen. Wat kan ik voor haar kopen gewoon bij de supermarkt? De basisregels ken ik wel maar kan iemand wat concrete producten noemen inclusief merk? Ik weer nl dat sommige eierkoeken wel kunnen maar andere weer niet. HELP, wil graag dat zij ook eens mee kan genieten, ze valt al zo vaak buiten de boot mer tractaties!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K
capthavoc
13 jaar geleden
Vraag het haar gewoon
ik denk dat ze zich gewaardeert zal voelen
en ook al een beetje voor genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie of spreek de persoon in kwestie niet meer voor de tractatiedatum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lactoseintelerantie is helemaal niet zo erg mits je er rekening mee houdt. Daarom vind ik het een hele goede vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je som!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik heb eens een tijdje een bacterie gehad waardoor ik lactose-intolerant was en dan besef je pas hoe lastig dat eigenlijk is ;-)

Antwoorden (4)

Op www.voedingscentrum.nl kan je gedetaileerde lijsten vinden van artikelen gesorteerd op verschillende allergieën. Bijvoorbeeld lactosevrije melk (merk: minus l). Albert Heijn zet op zijn huismerkartikelen symbolen voor allergieën zoals lactose of gluten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een product bevat lactose als één of meer
van de volgende ingrediënten worden genoemd:
• Magere melkbestanddelen, droge melkbestanddelen;
• Melkpoeder, magere melkpoeder, volle
melkpoeder;
• Wei, weipoeder, melkzout;
• Lactose, melksuiker.

Lactose komt vooral voor in:
• Volle, halfvolle, magere melk en karnemelk;
• Geitenmelk, schapenmelk, paardenmelk
en ezelinnenmelk;
• Zachte geiten- en schapenkaas, bijvoorbeeld
feta;
• Chocolademelk, yoghurtdrink en fruitzuiveldranken
zoals Rivella, Taksi, Yor en
Djoez;
• Smeltkaas, smeerkaas, buitenlandse
kaas, verse kaas, hüttenkäse, cottage
cheese, rookkaas;
• Yoghurt, kwark, kefir;
• Vla, pap, pudding, mousse, bavarois, ijs;
• Slagroom, zure room en crème fraîche;
• Roomboter, sommige soorten halvarine,
margarine en bak- en braadvet.

Dus het bovenstaande mag die collega allemaal niet hebben.

Zoete versnaperingen die wel in het dieet van iemand met lactose-intolerantie passen zijn:
snoepjes van uitsluitend suiker en smaakstof, zoals waterborstplaat, schuimpjes, vruchtenkoekjes, vruchtenpastilles en zuurtjes.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de regels ken ik, maar san valt het nog niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het idd best wat spannender inderdaad Torrie!
Wat aardig van je dat je zo je best doet voor jouw collega!
Albert Hein heeft een lijst met lactosevrije producten. Hieronder enkele opties:

AH BIOLOGISCHE LANGE VINGERS Koek
AH COUNTRY COOKIES Koek
AH FRUIT COOKIES Koek
AH IJSBEKERS Koek
AH LANGE VINGERS Koek
AH RB ZEEUWSE SPECULAAS Koek
AH AMANDEL PETITFOURS Luxe banket chocolade
AH AMARETTI Luxe banket chocolade
AH AMBACHTELIJKE AMANDEL MARSEPEIN Luxe banket chocolade
AH BITTERKOEKEN Luxe banket chocolade
AH ITALIAANSE CHOCO NOUGAT Luxe banket chocolade
AH ITALIAANSE NOUGAT Luxe banket chocolade

Zie http://www.lactolerant.nl/ah.pdf voor meer producten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Handig voor mijn eigen dochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het gewoon zo met haar te doen, we hadden onlangs een feestelijke gebeurtenis en er was bijna niets wat zij kon eten omdat ze 'vergeten waren er rekening mee te houden'. Nou DIE dagen zijn over. Kom op, hoe moeilijk kan het zijn. Bedankt voor dit lekkere rijtje, daar kan ik wel iets van gaan halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roadrunner: lactose intolerantie is overigens iets anders dan een allergie. Bij intolerantie kunnen veel mensen bijvoorbeeld wel kaas eten, maar geen koemelk. De gevoeligheid verschilt per persoon. Wereldwijd genomen zijn de meeste mensen lactoseintolerant na de zuigelingenleeftijd omdat het enzym om lactose af te breken verdwijnt. Eigenlijk heeft je vriendin geen afwijking, maar de volwassen mensen die het enzym om lactose af te breken. Helaas woont het merendeel in de noordelijke delen van de wereld en het heeft ook wel een functie. Strikt genomen is het raar dat mensen een enzym hebben om moedermelk af te breken als ze volwassen zijn. Terug op je vraag: Je kunt zelf ook taarten en cakes bakken. Als je pakken neemt waar je zelf melk bij moet doen, dan bevatten die meestal geen melkpoeder. Je kunt dan lactosevrije melk nemen van de AH bijvoorbeeld. Lactosevrije slagroom ken ik (nog) niet, maar bij AH hebben ze wel sojaroom. Daar kan je wel mee koken, alleen niet stijf kloppen. Met lactosevrije melk en soja melk kom je een heel eind als je cakes en pannenkoeken bakt bijvoorbeeld. Kijk bij ingrediënten goed of er droge melkbestanddelen in zitten (melkpoeder). Bij mijn dochter gaat dat meestal niet goed. Cakemix en pannenkoekenmix van de aldi gaat bij mijn dochter erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardevolle tips som! Weet je ook of het net zo goed smaakt, die taarten en cakes? Ik zou het nl. zonde vinden als ik een hele taart bak en alleen zij eet er een stuk van!
Volgens mij zijn de brownies-bakpakketten van Dr. Oetker lactosevrij - hoeft dacht ik alleen maar een wat plantaardige margarine (bij de AH staat er specifiek lactosevrij op) en water bij, en je hebt heerlijk gebak voor d'r. Bij de bakker kun je anders ook een lactosevrij gebakje voor d'r halen als je niet zelf wilt bakken, die hebben ze zeker bij de betere patisserie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou je denken idd maar toen ik onze 'huisbakker' belde kwam ik geen stap verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere bakker nemen. Wij hebben in onze woonplaats een taartenmaker die op verzoek ook met lactosevrije producten kan weren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn altijd lastige dingen om te veranderen als je ergens net nieuw bent en ze gebruiken al jaren dezelfde, daarom dat ik om me heen aan het kijken ben.