Hoe lang blijft broodmeel goed na de vervaldatum (tenminste houdbaar tot...) ?

Ik bak zelf brood en de bloem is open (wel droog, luchtdicht en donker bewaard) en een jaar "vervallen"...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
61.9K

Het beste antwoord

Indien het meel goed droog is opgeslagen (dus geen klonters heeft), geen afwijkende geur heeft en uiteraard geen schimmel, dan kun je het gewoon gebruiken.

De wateractiviteit van meel is dermate laag dat er maar enkele micro-organismen kunnen groeien.

Verder wordt het meel nog eens goed verhit tijdens het bakproces.

Ook "bakken" de voedingsmiddelenproducenten een veiligheidsmarge in de THT. Maw een product is langer houdbaar maar om afwijkingen / bederf te voorkomen wordt er een kortere THT vermeld.

Uiteraard is het van groot belang dat de producten correct zijn opgeslagen. Vochtig en warm is niet goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als het al een jaar over de houdbaarheidsdatum heen is zou ik het niet gebruiken, ook al is het nog. Er zit dan volgens mij helemaal geen kracht meer in en het "verse" van het zelf brood bakken is dan helemaal weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet gebruiken is het 1 tot 4 dagen vervallen is het nog goed maar na een jaar niet er kan van alles er doorheen gegaan zijn bijv. zilvervliesjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het wel mee valt met het bederven:

Broodmeel is gedroogd en gemalen en heeft een drogestofpercentage van circa 90% en is daardoor silowaardig en goed te bewaren. Vroeger stond er geen tht-datum op de verpakkingen, en alles werd gebruikt tot het op was, en de meesten van ons zijn er nog! Ik denk dat het een kwestie is van proberen, je zult er niets aan overhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12 maanden houdbaar indien opslagadvies wordt gehandhaafd.
Tijdens de broodproductie in industriële bakkerijen ontstaan nevenstromen die geschikt zijn als
hoogwaardig diervoeder. Eén van deze producten is Broodmeel. Dit product bestaat voor het grootste
deel uit dagvers brood dat dagelijks retour komt vanuit supermarkten. Een klein deel is direct afkomstig
uit het bakproces in de bakkerijen. Veelal door een te veel aan geproduceerd brood.
Aansluitend op dit proces wordt het retourbrood van de bakkerijen via een uniek en kwalitatief
hoogstaand opslagsysteem verzameld. Hierna wordt het brood uitgepakt, gedroogd en gemalen door een
gespecialiseerd GMP+-erkend verwerkingsbedrijf. Het eindproduct wordt door Beuker vermarkt als
Broodmeel. De varkenshouderij verwerkt in toenemende mate droge grondstoffen, zoals tarwe, gerst en
soja. Het product Broodmeel heeft dezelfde verwerkingseigenschappen. Echter, Broodmeel onderscheid
zich als een geheel ontsloten zetmeelproduct met een hoge energiewaarde.
Het Broodmeel was ooit bestemd voor humane consumptie, de kwaliteitseisen liggen hierdoor op een
hoog niveau. Dankzij deze hoge kwaliteit in combinatie met het unieke verwerkingssysteem krijgt het
product de merknaam Broodmeel mee, om de kwaliteit ervan te onderstrepen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hebben we het wel over hetzelfde meel?

Toegevoegd na 2 uur:
Als je gewoon meel (bloem) bedoeld waarmee je brodbakt, zou ik me niet zo druk maken, Als het er ogenschijnlijk goed uit ziet zou ik er een lekker broodje van bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet muf of zurig ruikt, en er zitten geen beestjes in of poepjes van beestjes, dan zou ik het gewoon proberen. Het grootste risico is dan dat het niet goed rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken kan je het niet meer gebruiken, maar als je een zeef hebt met hele fijne gaatjes, broodmeel erin zeven, dan kun je zien of er ´kleine beestjes in zitten, of je het dan alsnog wilt gebruiken, your choice....