Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is ijs zoveel zoeter als het gesmolten is?

Ik bedoel uiteraard ijs als toetje. Ik vermoed dat er in ijs nog veeel meer suiker in zit dan ik dacht!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als er ijs gemaakt wordt, komt er door het draaien in de machine lucht in het ijs, (denk aan geklopte slagroom of eiwit) dus het volume is groter geworden als het klaar voor de verkoop is. Dan is de smaak optimaal. Laat je het echter smelten, is het volume veel minder en daardoor smaakt het gesmolten overblijfsel veel zoeter en smaak geconcentreerder , omdat o.a. het suiker percentage hetzelfde gebleven is .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het product warmer word, proef je de smaak veel beter. Dit geld voor alle producten, je kunt het eens uitproberen door een klein hapje te proeven van iets dat je wil opwarmen (wat uiteraard al eens gekookt is) en dan de smaak te vergelijken met als het opgewarmd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het meeste ijs bevat inderdaad best veel suiker, dit kun je wel nalezen bij de ingredienten.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Twee redenen waarom er zoveel suiker in (consumptie)ijs zit:
* suiker beperkt de bevriezing van water tot grote ijskristallen. Suiker houd het ijs dus fijner en minder zanderig.
* de preceptie van smaak (= hoe je iets proef) is afhankelijk van de temperatuur. Je proeft de smaakt beter als iets warm is. In warme vanillesaus is dus veel minder smaakstof en suiker nodig dan in (bevroren) ijs. Dus als je ijs laat smelten is het ineens veel te zoet...
(Lees meer...)
Utrecht
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding