Van welk eten raak je ontspannen?

Als je bijv. gestrest bent. Wat kan je het beste eten om weer ontspannen te raken? (En misschien zijn er ook nog ideeen om op andere manieren de spanning kwijt te raken dan eten?) (Laten we er even vanuit gaan dat je niet weet waardoor de spanning/stress veroorzaakt wordt, maar dat je gewoon weer wil ontspannen).

Toegevoegd na 5 dagen:
Dank je wel allemaal voor jullie "ontspannen" antwoorden.
Wat betreft de keuze van het beste antwoord twijfel ik nog tussen "pure chocola" en "niets eten" (deze laatste was zeker een eye-opener).

Toegevoegd na 5 dagen:
Respectievelijk van momo en Keesvi.

13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je houdt er wel van om het spannend te maken. Over stress gesproken! :-)
KennisDelen
13 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

Ontspannen kan op heel veel verschillende manieren en is persoonsafhankelijk.
Sommige mensen raken alle spanning kwijt door een eind te gaan rennen, of een half uurtje te dansen en te springen op lekkere muziek.
Andere mensen zweren voor hun ontspanning bij mediteren, of een warm bad.

Maar chocolade eten is goed.
Onderzoek heeft uitgewezen dat cacao een positief effect heeft op het hart en de hersenen. Het ingrediënt in cacao, flavonols - flavanoïden, kan het functioneren van de hersenen opvoeren en ouderdom vertragen.
Iedere dag een stukje pure chocolade (+78%)
vermindert stress, maakt mensen gelukkiger en daardoor hebben ze minder kans op een beroerte.

Ja, ook hier geldt: alles met mate.
Zodat je niet door de vet en suikers een hartverknettering krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mediteren! +
KennisDelen
13 jaar geleden
Ja, chocolade :-)
KennisDelen
13 jaar geleden
Voor het noemen van de positieve effecten van chocola: 10 punten, tevens vind ik het mooi als dit antwoord bovenaan komt te staan, zodat degenen die de vraag lezen, dit antwoord als eerste zien.

Andere antwoorden (11)

Ik raak altijd heerlijk ontspannen van mosselen eten, met een lekker sausje, salade, wat fruit, frites of stokbrood. Glaasje wijn erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raak altijd onstpannen van eten dat ik echt heerlijk vindt, zoals bami, op mijn manier klaargemaakt. Maar ik denk dat de sfeer bij het eten ook erg goed helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een banaan geprakt in een vanille sausje. Met een vleugje melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
witte broodjes met een beetje mayo zout en peper doen het bij mij.
ik zet dan eerst ff een kopje thee en ga lekker zitten en sluit me zoveel mogelijk voor alles af ff alleen de beesies en ik als ik dan lekker mn koppie thee op heb ga ik 2of 3broodjes maken lekker op mn gemakkie ff genieten en als ik ze af heb lekker aan mn tafel zitten en heerlijk mn broodjes op mn gemakkie op eten t duurt alles bij elkaar nog geen uur daarna begin ik langzaam weer en ben ik mn stress wel grotendeels kwijt

Toegevoegd na 5 minuten:
er zit ook flink gerookte zalm op die broodjes
oeps ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Of het op lange termijn echt gezond is weet ik niet :-) maar ik zal het als noodoplossing in m'n achterhoofd houden.
Dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij ook voor je reaktie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die witte broodjes vind ik een ietwat minder goed idee maar voor je eten gaan zitten en ervan genieten vind ik eigenlijk vele malen belangrijker. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Van het eten van spacecake!

Van elk eten in een ontspannen sfeer. Dus bijvoorbeeld een etentje in een rustig restaurant, met sfeervolle achtergrondmuziek en relaxte tafelgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet uit maakt wat je eet, maar met wie, in een leuk gezelschap eet je ontspannender, en zo vang je 2 vliegen in 1 klap!

Ben je alleen, geniet vooral van het eten, ja ook in je eentje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens! +
Niets. Als je gespannen bent werkt de spijsvertering namelijk niet zodat je eten niet verteerd wordt. Je kunt er op de kort termijn zelfs erg ziek van worden en als je vaak onder stress eet werk je hartziekte en diabetes in de hand.

Natuurlijk moet je op een gegeven moment wel iets eten. Als je gespannen bent zul je eerder de neiging hebben om het te zoeken in kant-en-klaar of erger, in junkfood. En verdomd, je zult met die zoete, vette hap een kortstondig moment van gelukzaligheid beleven en misschien zelfs je stress even vergeten. Niet doen, want daar maak je het alleen maar erger mee.

Ga zelf iets koken, wat maakt niet zo gek veel uit. Zelf maken is bijna altijd gezonder dan kant-en-klaar en je richt je aandacht op iets anders dan je spanningen. Doe de tv uit, dek de tafel en creëer een ontspannen sfeer. Geen gesprekken over problemen onder het eten. Muziek op de achtergrond, kaarsje op tafel, glas water of wijn erbij en goed gezelschap.

Ga gewoon driemaal per dag aan tafel zitten om te eten en doe dat met aandacht. Kook 's morgens een eitje en neem de tijd voor je maaltijden. Zorg voor kwalitatief goed eten, waardoor je je maaltijden beter waardeert.

Tien tegen een dat deze 'investering' je stress dramatisch reduceert. Stress pakt namelijk heel lichamelijk uit. Als je goed voor je lichaam zorgt zit je beter in je vel, ook letterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar wat je ontspannen noemt, maar met name van vlees / dierlijke eiwitten kun je na het eten helemaal een dipje krijgen in je energie. Je kunt dat ontspannen noemen f gewoon moe. Vooral als je relatief veel vlees eet, kun je dus helemaal suf worden na het eten. (Dan heb je wat teveel gehad trouwens).

Het is namelijk erg efficient voedsel dat even veel energie vraagt om te verteren, zodat je daarna weer uren vooruit kunt - langer, in de regel, dan tot de volgende maaltijd.

Daarmee is het overigens geen stress-killer. Dat gaat veel beter met een verantwoorde, complete maaltijd die vooral ook veel vitaminen bevat, maar in plaats van ontspannen wordt je daar juist energieker van. Lichamelijk dan ; geestelijk is dat juist beter.

Daarnaast is elke prettige, gezellige maaltijd ontspannend, onafhankelijk van wat er op de dis staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel ik met je+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou dat bij iedereen anders kunnen uitpakken? Ik kreeg juist dips van koolhydraten, vooral de geraffineerde, die ik nu zoveel mogelijk probeer te vermijden. Verder zitten we op dezelfde lijn. Zowel het belang van gezonde voeding als aandacht voor de maaltijden worden vaak enorm onderschat. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, slechte / snelle koolhydraten kunnen dat gevoel ook geven ja. Die eet ik natuurlijk al een aardig tijdje niet meer (alles volkoren, zelfs de paneermeel ;-) - maar daar kun je inderdaad ook wel suf van worden.
KennisDelen
13 jaar geleden
Hoeveel? ;-) Slaperig, neem ik aan, maar ik wist niet eens dat het woord bestond :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enigszins ziekelijk slaperig, ja. Ik heb er ooit het nodige aan Latijnse uitdrukkingen in moeten stampen.
Stress wegeten is geen goede gewoonte. Je neemt er de oorzaak niet van weg. Zelfs als je de oorzaak niet goed (bewust) weet, kun je beter ontspanningsoefeningen doen of iets fysieks dan gaan eten.
Stress komt vaak door gedachten en als je veel in je hoofd bezig bent is het goed om je fysiek stevig in te spannen. Dan krijgen je hersenen rust en krijg je een positieve kick van het bewegen.
Dat is gezonder dan het wegeten.

Je kunt ook de volgende oefening doen:
Ga zitten of liggen in een rustige omgeving.
Sluit je ogen en haar rustig en diep (naar je buik) adem.
Waar voel je die stress?
Kun je dat in gedachten er uit plaatsen?
Als dat niet lukt, kun je het gevoel veranderen, kleiner maken, zachter maken etc. en dan in gedachten uit je lichaam plaatsen.
Wat wil je ervoor in de plaats hebben?
Verander het stressgevoel dat buiten je lichaam staat in iets dat je wel wilt hebben, voelen, denken of zien.
Plaats het nu terug op de plek waar het vandaan kwam.

Hoe voel jij je nu?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??? Ik snapter niks van
KennisDelen
13 jaar geleden
Waardevol antwoord (zeker de nuchtere, eerste alinea), dank je wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging over eten, toch? In dat geval ben ik het ook eens met de eerste alinea!
dat is ieders persoonlijke smaak, vaak het eten dat je het lekkerste vind, en wat je niet te vaak eet, anders is het te gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik gestresst ben ga ik in een warm bad liggen, dan drijft de stress zo uit je lijf.
Daarna neem ik een kop koffie (maar dat zullen velen wel weer stressverwekkend vinden) maar mij helpt het.