Hoe vaak wordt de olie in een chipsfabriek gebruikt?

Weet er iemand toevallig hoeveel malen olie uit een chipsfabriek wordt gebruikt ? En wat er met de gebruikte olie gebeurt ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

In het ideale geval wordt de olie helemaal niet ververst maar volledig verbruikt.
Door gebruik te maken van een continue frituurbak (lopende band) wordt de olie al verbruikt (door wat in/aan de chips blijft hangen) voordat deze te oud is.

Tijdens het bakken/frituren verouderd de olie: deze veroudering is te meten in de hoeveelheid polaire delen (%PC). Daar zijn bepaalde standaarden voor (max concentratie van deze polaire delen).
Chips bevat redelijk veel vet (tot 30%). Dus tijdens het bakken wordt een deel van de bakolie door de aardappel opgenomen en verdwijnt met de chips uit de frituurbak. Deze industriële frituren zijn een soort lopende band proces: de chips gaat eraan een kant in en gaat er aan de andere kant weer uit (door een soort lopende band gaas). Door continue olie toe te voegen in de frituurbak, houden ze het niveau op pijl.
Door het proces nauwkeurig in te richten kan je ervoor zorgen dat het verbruik van olie (dus de olie die in/aan de chips blijft zitten) in evenwicht is met de veroudering van de olie in de bak. Technisch verhaal maar in de praktijk erg efficiënt.
https://www.youtube.com/watch?v=fFqDiXB6iLw
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankuwel !!