Waarom heeft ontdooid brood soms een zompig hoekje?

Ik haal 's avonds een half of een heel brood (bijv. Pain de Bologne van AH) uit de vriezer en laat dat in de plastic zak op het aanrecht ontdooien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6K
Amadea
5 jaar geleden
Op welke manier heb jij dat ontdooid?
Ritsuka
5 jaar geleden
Hoe ontdooi jij het? Ik heb er nooit last van.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat had ik vroeger ook heel vaak, nu een nofrost vriezer en opeens geen last meer van.
doralien
5 jaar geleden
Raar, ik ontdooi al jaren mijn brood en nog nooit een zompig hoekje gehad. Misschien omdat mijn brood in papieren zakken zit ? En om dat ontdooid brood lang vers te houden draai ik rond die papieren zak nog een plastiek zak en dan zo de brooddoos in :)

Antwoorden (1)

Ook in bevroren toestand droogt het brood een beetje uit, waarbij dat vocht zich als rijp of ijs afzet tegen de binnenkant van het plasticzakje. Als je dat dan laat ontdooien krijg je als het ware een plasje water onderin de zak, wat weer wordt opgezogen door het brood. Daar krijg je dus een zompig gedeelte.
Tip: als je een bevroren brood laat ontdooien, schud dan eerst alle losse ijs uit het zakje.