Kan je ook een hongergevoel hebben als je genoeg gegeten hebt?

Misschien beetje rare vraag,maar ik heb soms nog lang een hongergevoel in m'n maag als ik gewoon normaal heb gegeten en juist niet als ik minder eet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
wat is voor jou 'normaal gegeten'?
hoeveel een portie is is voor iedereen anders
Amadea
8 jaar geleden
Ik heb zo'n vermoeden dat het "genoeg gegeten" niet overeenkomt met de werkelijke lichamelijke behoefte van Laurena. Ze krijgt (staat in de reacties) te weinig eiwitten binnen, eet hoofdzakelijk light- en koolhydraatarme producten (staat in eerdere vragen) en krijgt dus ook te weinig vetten en koolhydraten binnen, en kennelijk heeft ze ook nog last van misselijkheid. (Daar zou ik zelf trouwens ook last van krijgen bij zo'n dieet, zó vies die Optimel: verdikt water met zoetstof....!).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Optimel is niks is mee:vla zonder vet en toegevoegde suiker met calcium
vitamine B2,vitamine B6 en vitamine B12 en 10% eiwitten.
Gewoon een volwaardig produkt,en ik vind het wel lekker.

Antwoorden (6)

Ja, dat kan.

Het is een bekend ervaringsfeit dat je 'honger krijgt van eten'. Mensen die weinig/niet eten, verliezen juist ook hun hongergevoel.Waarom dat zo is, is niet helemaal duidelijk: Misschien omdat eten zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat verliezen van hongergevoel heb ik gehad toen ik opgenomen was voor anorexia maar zo ernstig is het gelukkig niet meer.
Maar nu krijg ik juist meer honger als ik iets meer eet dan anders,ik raak daar een beetje van in paniek omdat ik niet te veel wil eten.
Ritsuka
8 jaar geleden
door je anorexia zijn je hongersignalen verstoord, zodra dit weer op gang komt is dit in het begin vaak heel extreem. Dit zou na een tijdje weer rustiger moeten worden.
Het is een teken dat je lichaam aan het herstellen is, dus dat is goed.
Kan te maken hebben aan een onevenwichtige samenstelling van de maaltijd en bepaalde tekorten. Voor het verzadigingsgevoel zijn bepaalde neurotransmitters, zoals serotonine belangrijk. Zorgen voor volkorenproducten en voldoende eiwit en in het bijzonder bepaalde aminozuren, zoals tryptofaan, waardoor je serotonine aanmaakt. Tryptofaan zit onder andere in bepaalde zaden en tonijn. Bepaalde vitaminen helpen ook om serotonine aan te maken vitamine b, in het bijzonder vitamine B12.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik eet eenzijdig en krijg weinig eiwitten binnen dus dat zou het kunnen zijn,ik probeer er wel op te letten maar dat lukt niet altijd.
Ritsuka
8 jaar geleden
ik denk eerder dat het te maken heft met de anorexia van de vraagsteller, dan zijn o.a. de hongersignalen verstoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Anorexia en eetstoornis, ook gehad, dan ben je bang voor vet maar eet je ook vaak te weinig eiwitten. Als je bang bent voor vette dingen kan je bijvoorbeeld ook biogarde eten of witte vis. Als je te weinig eiwit eet dan breek je eerder spieren af.
Ja, dat kan.
Het kan zijn dat je nog snacktrek hebt na het eten van een redelijk portie en dat je dat ervaart als honger. En bovendien, wat is 'genoeg' volgens jou? Het ideale portie verschilt per persoon.
Het kan ook nog dat je aan een speciale ziekte lijd dat ervoor zorgt dat je hersenen signalen geven waardoor je hongerig word terwijl je maag al vol zit, dit is overigens erg onwaarschijnlijk en dan heb je ook echt bijna altijd honger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor, dat kan zeker.

Tijdens het eten vult je maag. Enkel, ze geeft dit traag door aan de hersenen. Dus die weten pas veel later dat 'ze vol zit'. Als ik me niet vergis ging dit samen met het kauwen op het eten en de verbinding naar de hersenen.
Als je snel eet ( leest schrokt), dan steek je je maag vol, maar de hersenen krijgen maar geen signaal dat de maag vol word gestoken.
Als je traag eet, dan zorgt het tempo er mee voor dat de hersenen de tijd krijgen om te beseffen dat de maag idd vol word gestoken.

De anderen hierboven hebben ook gelijk. Dit wilde ik gewoon even geven ter aanvulling.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, nu je het zegt, het viel mij vaker op dat een schrokker veel meer kan eten dan een zgn "peuzelaar". Ik zei altijd: die moet wel schrokken, anders krijgt hij het er allemaal niet op tijd in. Het ligt dus net iets anders.
Ja dat zeker en wel door zowel fysieke als psychologische redenen.

Ten eersten is eten een oerinstinct vanuit ons overlevingsmechanisme dat sterk ingeworteld is bij de meeste mensen en de behoefte er aan snel getriggerd kan worden.

Fysiek kunnen er vele oorzaken. het dalen van het glycogeen-gehalte (koolhydraten uit voedsel worden in een suiker vorm opgeslagen voornamelijk in de lever een spieren en dient als je energie voorziening. Dit reguleert ook je bloedsuiker spiegel) in de lever tot onder een bepaald niveau gaat je lichaam via verschillend stoffen, zoals serontine, insuline en signaal afgeven om te voeden.

Je kan afwijking hebben je overgevoelig/ongevoelig bent voor sommige eetlust reguleerde hormonen. Alle cellen werken met een soort sleutel slot model, die de werken in je lichaam reguleren via eiwitten/hormonen, als een eiwit iets in zijn moleculaire structuur verandert, kan de vorm 'de sleutel' ook veranderen, misschien wel groot genoeg dat het niet meer past op de bijbehorende receptor (slot) in de celwand van een cel, of juist dat je receptoren en verkeerde vorm hebben waardoor de werking van het eiwit niet optimaal is.

Het kan ook zijn dat je deze niet genoeg, of in een afwijkende en daardoor minder werkende vorm aanmaakt. Het kan ook zijn dat je alsnog bepaalde voedingsstoffen zoals mineralen en eiwitten tekort komt, waardoor je lichaam het signaal blijft afgeven.

De uitrekking van je maag geeft ook een signaal tot af wanneer deze normaliter gevuld is, echter hier speelt gewenning ook een rol, gezien mensen die reguleer veel eten een groter maag inhoud hebben waardoor deze niet zou gauw oprekt en dus minder snel een signaal tot stoppen krijgt, echter als je een tijdje minder eet krimpt je maag inhoud meestal vanzelf ook weer. Gewenning aan een bepaald eetpatroon en diët kan ook een rol spelen, als je ervan afwijkt zal je dat meestal middels een honger gevoel laten blijken, echter door het gemiddeld 6 weken vol te houden reset je lichaam zich meestal aan het nieuwe patroon en verdwijnt de honger om de vorige reden.

Het duurt trouwens even voordat je lichaam de signalen verwerk dat je eigenlijk vol zit. Sommige hormonen werken verslavend omdat ze een belonend gevoel geven als dopamine, waardoor je meer kan willen blijven eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een groot psychologisch effect dat zien eten, doet eten en alles wat er om heen draait. Laat staan over dat er een hele reeks aan psychologische ''afwijking'' zijn waardoor men wil blijven door eten. Het troost effect en boulimie is om maar een voor beeld te noemen. over het algemeen is honger een goed signaal, omdat je wat je tekort komt moet aanvullen. Er zijn veel hormonen die een rol spelen bij de eetlust. Op een rijtje van zover ik de meeste ken met een invloed hierop. Adrenaline
Gemaakt door de bijnieren. Komt vrij bij angst en stress, en zorgt dan dat alert gereageerd kan worden door een vecht- of vluchtreactie mogelijk te maken. Het hongergevoel en de behoefte om te eten worden hierdoor verminderd. Cortisol
Gemaakt door de bijnieren. Wordt ook wel stresshormoon genoemd, omdat het vrijkomt in stressvolle situaties.
Het bevordert het hongergevoel in tegenstelling tot adrenaline.
Cortisol zorgt ervoor dat het verlies aan energie, dat ontstaat tijdens stress, weer gecompenseerd wordt. Door te eten.
Dopamine Speelt een rol bij het genieten van eten. Ghreline
Dit hormoon wordt in het maag/darmstelsel aangemaakt om eetlust te stimuleren. Het zorgt voor een belonend gevoel, omdat het in hetzelfde deel van de hersenen werkt waar ook verslavingen hun effect hebben. Glucagon
Dit verhoogt de bloedsuikerspiegel waardoor hongergevoelens afnemen.
Insuline Wordt door de alvleesklier aangemaakt als een reactie op een (te) hoge bloedsuikerspiegel. Gevolg hiervan kan zijn dat die spiegel te snel daalt waardoor honger ontstaat. Dit is waarom er na het eten van suiker en witte, geraffineerde, producten snel weer behoefte is aan meer eten, en dus waarom je van deze producten eerder te zwaar wordt dan van het eten van voedingsmiddelen die niet geraffineerd zijn (en dus meer vezels bevatten). Deze laatste worden langzamer in het bloed opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Leptine
Wordt in het vetweefsel gemaakt en geeft een gevoel van verzadiging. TSH(thyroïd stimulerend hormoon)
Schildklierhormoon. Bij een lichte toename van dit hormoon kan het lichaamsgewicht al iets toenemen. Y-hormoon (PYY)
Eetlustonderdrukkend hormoon dat gemaakt wordt door de dunne darm als deze geprikkeld wordt tot voedselopname. Het is de tegenhanger van ghreline. Y-peptide
Is een hormoon dat de eetlust kan onderdrukken.
Dat is niet zo'n rare vraag hoor, als je een hongergevoel hebt is de normale reactie dat je gaat eten en als je al gegeten hebt, zou je dus voldaan moeten zijn.

Het klopt dat bij de een het seintje naar de hersenen sneller aankomt dan bij de ander, maar er is nog een verschil.

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen [BBC-programma , recent op tv vertoond] , dat mensen met 'obese' dit seintje eigenlijk NOOIT krijgen.

Zij hebben altijd 'honger' en ja, precies, ik weet het : wij hebben nog nooit honger gehad, maar het is dus geen 'trek' in iets lekkers als een reep chocola of een taartje , nee , het gaat om honger om voedsel ... om een maaltijd.

Met groepen proefpersonen is hier onderzoek naar gedaan op verschillende vlakken [hormonaal, genetisch en gevoel], met o.a. een psycholoog, endocrinoloog en een voedseldeskundige van zowel Oxford als Cambridge University .

Het is dus niet zo dat zwaarlijvige [obese] mensen een gebrek aan zelfbeheersing/ discipline hebben , hetgeen nog steeds door menigeen gedacht wordt . Een van de problemen is dat er bepaalde 'stofjes' in de hersenen mankeren.