wanneer val je te snel af na een maagverkleining?

Je valt sneller af dan de gemiddeld aangeraden 0,5 tot 1 kg per week, maar wanneer is het echt (gevaarlijk) snel en loop je het risico op ondervoeding?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Na een maagverkleining val je eigenlijk altijd te snel af. Althans, te snel voor je lichaam om "bij te houden"; je huid zal meer "lubberen", dus je zult eigenlijk meer moeten sporten/bewegen (maar dat valt niet mee op een paar luttele honderd calorieën per dag) , je zult niet meer voldoende micronutrienten binnen krijgen met je karige voeding (maar daarvoor krijg je in de regel multivitaminen "voorgeschreven" (tussen aanhalingstekens want je moet ze zelf betalen), en te snel om jezelf echt gezonde andere eetgewoontes aan te leren, en uiteraard zul je op de meest heftige manier geconfronteerd worden met een vertraging van je basaalmetabolisme ; je lichaam zal gedwongen worden zuiniger te verbranden, waardoor je voortaan niet alleen absoluut maar ook relatief minder voeding nodig zult hebben dan iemand die van nature dat (streef) gewicht heeft. Jammer genoeg zijn dus ook de resultaten van een maagverkleining bij lange na niet altijd blijvend en definitief.

Maar...een maagverkleiding krijg je ook niet zomaar. Die krijg je eigenlijk pas als je overgewicht echt gevaarlijk wordt - gevaarlijker dan te snel afvallen. Natuurlijk is je eetpatroon rigoreus omgooien, en gaan eten als iemand van een beduidend lager gewicht , op de lange duur beter, verstandiger en gezonder. Maar niet iedereen kan die weg - want het is een lange, zware en puur psychologische weg - zelf afleggen. Een maagverkleining - of tegenwoordig vaak maag-bypass - is een hulpmiddel, dat op de korte termijn wonderen zal verrichten, maar op de lange termijn niet per definitie de meest ideale oplossing is. Dat is wel iets waar je je heel bewust van moet zijn.

Ondervoed zul je niet heel snel worden ; daarvoor krijg je de vitamines en eventueel andere supplementen, een vrij strak dieet en medische controles. Maar dat risico loop je natuurlijk wel. Ondervoeding is echter in dat stadium een minder groot probleem dan de overvoeding. Het is een kiezen uit twee kwaden, eigenlijk.