Hallo, ik ben een jongen van 21 jaar en mijn lengte is 186 ik weeg 132 kilo en ik zou willen weten of ik in aanmerking kom voor een Maagverkleining?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Door eigen wilskracht veertig kilo kwijtraken is verstandiger en veel meer verantwoord.
ronron1212
9 jaar geleden
Daarvoor zou ik naar me huisarts gaan en eerst een diëtist(e) gaan.
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, doorverwijzing naar dietiste lijkt mij een goed idee
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik denk het niet, want je bmi moet boven de 40 zijn (bij jou 38), en je moet jarenlang alle moeite hebben gedaan om af te vallen.
Verkijk je ook niet op de zwaarte van de operatie, en de gevolgen ervan, behalve dat je dan afvalt.
Er zijn andere methodes, bespreek die met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afvallen met behulp van trainen en eten is beter. Het is ook makkelijker en leuker dan dat de meeste mensen denken, alleen omschakelen naar andere levensstijl is soms lastig. Maar als je er eenmaal in zit, dan wil je niet anders.

Antwoorden (1)

Dat hangt er een beetje vanaf.
Er is een verschil tussen de medische indicatie (of je er medische gezien voor in aanmerking komt) en de indicatie die je zorgverzekering hanteert (dus of je de operatie ook vergoed krijgt), al komen ze grotendeels wel overeen.

Puur medisch gezien is er bij een BMI van boven de 40 eigenlijk altijd wel een indicatie. Jij hebt een BMI van 38 en komt dus niet automatisch in aanmerking. Bij een BMI tussen 35 en 40 kan er nog wel een indicatie zijn als er bijkomende medische problemen zijn, zoals hartproblemen, hoge bloeddruk, diabetes. Helaas is er vaak wel zo'n bijkomend probleem.
Het zou dus goed zijn om bij je huisarts langs te gaan om dit bij jou te laten uitzoeken.

Een eis waar je op papier niet persé aan hoeft te voldoen, maar waarvan ik wel verwacht dat elke arts (ik in ieder geval wel) is dat je al meerdere keren serieus geprobeerd moet hebben om op andere manieren (dieetadviezen, beweging) af te vallen. De operatie heeft namelijk veel meer complicaties en impact op je leven.

De verzekeraar vergoed de operatie altijd bij een BMI van boven de 40. Tussen de 35 en 40 zijn bijkomende problemen geen factor, maar de eerdere afvalpogingen zijn dan wel een harde vereiste. Je moet ook kunnen aantonen dat je deze pogingen, verspreid over meerdere jaren, hebt ondernomen.
Of en hoe je dit moet aantonen kan je het beste met je huisarts bespreken; mogelijk dat die je kan/ wil helpen met bijvoorbeeld een medische verklaring.

Dit zijn overigens de regels zoals die in 2014 gilden; naar mijn weten is hier voor 2015 niets aan veranderd.