Bestaan er, anno 2014, voedingssupplementen, waarvan wetenschappelijk bewezen is, dat ze werken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Gewoon gevarieerd en genoeg eten.
Wat voor supplement zat je aan te denken?
bamibal
9 jaar geleden
Natuurlijk zijn die er. Er zijn alleen weinig mensen die ze echt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van vitamines en mineralen is toch vast allemaal aangetoond dat als je een tekort hebt, je dat tekort kan oplossen met een supplement?
Reddie
9 jaar geleden
Kijk in de lijst met E-nummers. Daar vind je heel veel nuttige voedingssupplementen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs het voedingscentrum adviseert tegenwoordig een flinke groep vit D te gaan nemen.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt tekorten niet opvullen ,door borden vol eten te eten,als je zwaar sport,dan moet je wel suplementen nemen,ter aanvulling
Ritsuka
9 jaar geleden
Borden vol eten van wat?
Wat is 'zwaar' sporten?
Welke supplementen heb je dan nodig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou als je 6 uur per dag ,traint voor de traitlon bv, kun je dat moeilijk met alleen goed eten compenseren,je hebt dan aanvullingen nodig
Ritsuka
9 jaar geleden
maar dit is wel een zeer uitzonderlijke situatie, die eigenlijk alleen voorkomend bij bijvoorbeeld Olympische sporters. En die werken over het algemeen met een voedingscoach.
Voor de gemiddelde Nederlander is dit absoluut niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lactase is een goede.
Ritsuka
9 jaar geleden
En waarom is die goed?

Het beste antwoord

Ja hoor, maar alleen in specifieke situaties.
Je zou kunnen zeggen dat voedingssupplementen alleen zin hebben op het moment dat je aan een specifiek stofje een tekort hebt. Alleen in dat geval heeft het zin om meer van dat specifieke stofje in te nemen. Dan maakt het niet uit of je meer van dat stofje inneemt door voedingsmiddelen te eten waar het veel in zit, of door middel van een pilletje.
Voorbeeldje: als je vitamine B12 spiegel in je bloed volkomen normaal is en je gaat extra vitamine B12 innemen door middel van tabletten, dan zal je spiegel gerust wat hoger worden daardoor. Die iets hogere spiegel zal echter geen enkel ander effect hebben aangezien er geen tekort was en je lichaam dus al op volle kracht werkte. Als je vitamine B12 juist erg laag was en je daardoor een bloedarmoede hebt ontwikkelt, dan heeft het zeker wel zin om vitamine B12 te gaan nemen (al zijn injecties dan vele malen effectiever). De beperkende factor in de aanmaak van rode bloedcellen (het vitamine B12 tekort) wordt dan immers weggenomen, waardoor de bloedarmoede zich kan herstellen.

Als je geen tekorten hebt dan heeft het dus ook geen zin om extra supplementen te nemen. Het enige dat je daarmee bereikt is, dat je lichaam de extra gesuppleerde voedingsmiddelen meer uit gaat scheiden, of meer op gaat slaan. Dat laatste kan (in extreme situaties) gevaarlijk worden.

Een uitzondering op bovenstaande regel zijn die situaties waarbij je kan verwachten dat er zonder suppletie tekorten zullen ontstaan. Om in bovenstaande voorbeeld te blijven: er wordt aan mensen geadviseerd om na een maagverkleining de rest van het leven extra vitamine B12 te nemen. Door de maagverkleining kan het lichaam door de verminderde aanmaak van intrinsic factor vitamine B12 minder goed opnemen. Hierdoor kunnen zonder suppletie ernstige tekorten ontstaan met diepe bloedarmoede tot gevolg. Ook in zo'n situatie zijn voedingssupplementen zeker wel zinnig.

Bij gezonde personen, met een normaal en gevarieerd eetpatroon, verwacht je niet dat er tekorten in voedingsstoffen zijn en dus dan hebben supplementen dus geen zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En veganisten dan? Die hebben meestal maar een beperkt eetpatroon.een famililid is pas overleden,omdat hij ernstige tekorten had,ondanks zijn suplementen die hij erbij nam
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veganisten hoeven, zolang ze B12 slikken, niet per se een tekort op te lopen. Het hoeft geen beperkt eetpatroon te zijn, behalve B12 is het mogelijk om ELKE benodigde voedingsstof binnen te krijgen via veganistisch eten, zonlicht en stoffen die je lichaam zelf omzet/aanmaakt. Daar moet je uiteraard wel wat voor doen, je kan niet gewoon willekeurige dingen eten en hopen dat je alles binnenkrijgt, maar niet-veganisten moeten natuurlijk ook allerlei voedingsaanbevelingen volgen om alles binnen te krijgen. B12 moet je inderdaad via supplementen of verrijkte voeding (voeding waar het aan toegevoegd is) binnenkrijgen als veganist, anders krijg je wel serieuze gezondheidsproblemen, dat is zeker waar. Veganisten die geen B12 nemen, zijn echt idioot bezig (gelukkig gebruiken de meeste veganisten in Nederland wel B12). Dat familielid ging of dood door iets dat niks met veganisme te maken heeft, of had een HEEL slecht eetpatroon, als je gezond veganistisch eet en B12 slikt/verrijkte voeding gebruikt en voldoende direct zonlicht krijgt, hoef je niks tekort te komen. Ook een organisatie als Academy of Nutrition and Dietetics (grootste Amerikaanse organisatie voor diëtisten en food professionals) geeft aan dat veganisme gewoon een gezonde en veilige keuze kan zijn.