Hoeveel vitamine A zit er in 100 gram rauwe wortel?

Ergens las ik dat er in 100 gram wortel 1,5 mg vitamine A zit? Maar ik begrijp ook dat een wortel betacaroteen bevat wat in ons lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Mogelijk is er dus een verschil tussen hoeveel vitamine A er in de wortel zit en hoeveel vitamine A de wortel ons aan het eind van de vertering heeft opgeleverd?
Hoeveel vitamine A levert een wortel ons dan op?

En wat zijn nog andere groenten en fruit waar extra veel vitamine A in zit (of ons opleverd) en hoeveel zit daar per 100 gram aan vitamine A (in wording) in?

9 jaar geleden
10.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
uit gekookte wortel neem je het beter op
Ivana
9 jaar geleden
Heb in dieetleer gehad, dat je caroteen uit een wortel pas omzet tot vitamine A door er boter (vet) aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je wel omzetten?
Ik dacht dat het zonder vet niet opneembaar is. (A D E en K zijn alleen in vet oplosbaar en zonder vet niet op te nemen door je darmen)
Maar het zou goed kunnen dat er ook andere redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Andere goede bronnen qua groente en fruit zijn wortelsap, boerenkool, flespompoen, bataat, spinazie en cantaloupemeloen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In groente en fruit zit een voorloper van vit A, maar geen vit A.
Er bestaan dus geen (goede) plantaardige bronnen.
Wil je vit A neem dan lever, vis en boter. (boter=roomboter)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn geen goede plantaardige bronnen van vitamine A zelf, maar wel goede plantaardige bronnen van beta-caroteen (en alfa-caroteen etc.), en als je voldoende daarvan binnenkrijgt, heb je geen directe bron van vitamine A meer nodig. En Elisa vroeg naar groente of fruit die vitamine A bevatten of vitamine A opleveren, en voor het laatste zijn het dus wel goede bronnen. De aanbevelingen in Nederland zijn 700 microgram (0.7 mg) vitamine A voor vrouwen en 900 microgram (0.9 mg) voor mannen.
Als ik nergens een rekenfout maak:
100 gram gekookte wortel levert voldoende beta-caroteen en alfa-caroteen voor 850 microgram vitamine A, dus vrouwen hebben voldoende aan 85 gram gekookte wortel per dag en mannen aan 110 gram gekookte wortel.
Gekookte bataat (zoete aardappel) levert per 100 gram voldoende beta-caroteen voor 790 microgram vitamine A, dus vrouwen hebben voldoende aan 90 gram bataat en mannen aan 115 gram.
Gekookte boerenkool levert per 100 gram voldoende beta-caroteen voor 680 microgram vitamine A, dus vrouwen hebben voldoende aan 105 gram en mannen aan 135 gram.
Dat vind ik zelf wel haalbare hoeveelheden. Ik vind vitamine A wel iets om op te letten, maar absoluut niet iets dat onmogelijk is om via groente te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben beide gelijk,
ik keek (bewust maar een beetje flauw) alleen naar vit A. Als ik hier het laatste stukje lees, is er geen zekerheid over het alleen via caroteen verkrijgen van Vit.A.
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/beta-caroteen/
(plusjes bij de antwoorden, want dat was wel waar de vraag op doelde)
Ivana
9 jaar geleden
Dat was wat ik ook bedoelde. Er zit in wortel CAROTEEN en pas met toevoeging van vet wordt het vit.A

Antwoorden (2)

De term vitamine A wordt gebruikt als algemene benaming voor alle retinoïden die de biologische activiteit van retinol bezitten. De activiteit van vitamine A en provitamineA wordt bij voorkeur uitgedrukt in retinolequivalenten (RE). Als de vitamine A in het lichaam wordt opgenomen, dan is de lever de belangrijkste opslagplaats in het lichaam. Niet alle retinol die je binnen krijgt wordt opgenomen, gemiddeld 1/3 wordt geabsorbeerd. Na dit verhaal: in gekookte wortelen ( niet rauw!) zit 1250 eenheden retinol, boerenkool gekookt heeft 1230 eenheden, en dat zijn de grootste leveranciers in de plantaardige hoek. Alle andere groenten zitten veel en veel lager. Alle kaassorten leveren plm 400 op, Vlees levert het allermeeste op. Paté bijvoorbeeld 7420, en gekookte/ gebakken kalfslever is de winnaar met 17.390 eqivalenten. Dus een worteltje is leuk maar als je meer vit. A wilt opnemen, neem dan een broodje lever. Ik heb het niet over cholesterol en vetten, want dat is de andere kant van het verhaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
In rauwe wortel 312 RE per 100 gram.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
100 gram gekookte wortel bevat 8,3 mg beta-caroteen en 4 mg alfa-caroteen.
Beta-caroteen wordt minder goed opgenomen dan retinol (de vorm van vitamine A die in dierlijke producten zit), 12mg beta-caroteen staat qua effect gelijk aan 1 mg retinol. Naast beta-caroteen worden ook alfa-caroteen, gamma-caroteen en beta-cryptoxanthine omgezet in vitamine A. Van deze stoffen staat 24 mg gelijk aan 1 mg retinol.
100 gram gekookte wortel levert dus ongeveer 0.7 mg vitamine A.
Die 1.5 mg waar mensen het over hebben, is vermoedelijk gebaseerd op de oudere berekening, vroeger werd er namelijk vanuit gegaan dat 6 mg beta-caroteen gelijk staat aan 1 mg retinol.

Andere groente dat veel beta-caroteen bevat:
rode paprika 42
druivenbladeren 16
Hete chilipepers 6-15
Bataat 6-12
Wortelsap 9
Boerenkool 6-9
Dandelion greens 6-9
Mosterdgroen 6-7
Spinazie 6-7
Turnip greens 6-7
Pompoen 7
Collards 6-7
Sla 6
(het getal is de afgeronde hoeveelheid beta-caroteen per 100 gram groente, de verschillende getallen komen door verschillende bereidingen (rauw, gekookt, gebakken, ingevroren, etc.), de hoeveelheid alfa-caroteen etc. heb ik even niet meegeteld, maar die kan je bij de bron ook nazoeken.)

Fruit:
Abrikoos 2
Cantaloupemeloen 2
Abrikozen 1-2
Kersen 2
Perzik 2

Toegevoegd na 12 minuten:
De getallen achter de groente/fruit zijn beta-caroteen in mg.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik heb een rekenfoutje gemaakt zie ik, het is 0.85 mg per 100 gram wortel, niet 0.7 mg.