Hoe kan ik aankomen zonder minder te gaan bewegen of mijn werk aan te passen?

De situatie is als volgt; sinds een paar maanden werk ik op een boerenbedrijf en doe veel fysiek zwaar werk.
Om daar te komen alleen al moet ik 3 kwartier fietsen, wat dus al met al een redelijk veel van mijn lichaam vraagt.
Mijn gewicht nu is rond de 53 kg, lengte 1.72. Ik ben altijd slank geweest en in tijden van stress ook wel echt mager, maar ik ben het nu zat. Krijg ook meer commentaar van anderen erop.
Dus wil kijken wat er te veranderen is, want naast de gewone vermoeidheid van het werk wordt mijn zelfbeeld er ook echt niet blij van!
Ik ben een aantal jaren vegetariër geweest maar eet sinds 2 jaar weer vlees.

Eten; ontbijt met muesli
om half 10 in plaats van koek meestal nog wat brood
12u lunch; brood, wisselend beleg, meestal hartig (kaas of worst), vaak ook verse sla, komkommer en/of tomaat
4 u iets zoets, 1 of 2 koekjes o.i.d.
7u / half 8 (ben pas zo laat thuis) minstens 4 verschillende soorten groenten (meestal uit eigen tuin) vlees of vis, salade, en aardappels / rijst / pasta. Geen toetje

's avonds later krijg ik vaak nog trek. Dus ergens doe ik iets niet goed.
Een heel verhaal, als mensen ideeën hebben hoor ik het heel graag
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kom altijd aan als ik besluit dat ik wel weer kan beginnen met donuts eten.
tinus1969
9 jaar geleden
Meer eten, en dan vooral koolhydraten (aardappelen rijst brood). 4 soorten groenten eten s avonds is mooi, maar het geeft geen energie.
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, meer koolhydraten sowieso, en wat meer vetten omdat je daarmee ook makkelijk kcal omhoog krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@joozd: zal het eens overwegen, die donuts haha
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boerenbedrijf, mooi dan zit je dicht bij de bron.
Wat doen ze daar, toevallig koeien en melk? Proef die melk dan eens rauw en anders is er vast wel een boer die melk heeft in de buurt. Als je wilt aankomen, kan je liters per dag drinken.
Ook zou ik vaker eten,
o.a. om 2 uur en om 4 uur kan je eten, bijvoorbeeld een flink stuk kaas en een halve liter (of meer) boeren melk.
's avond zou je een "toetje" kunnen nemen. Bijvoorbeeld een flinke bak yoghurt of volle kwark.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook op meerdere momenten eten, boterhammen bijv. zijn makkelijk om tussendoor op te eten of eet een paar stuks fruit. En schep bij het avondeten inderdaad meer aardappels/rijst op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd: we hebben inderdaad rauwe melk, die staat bij de lunch ook op tafel. Verschrikkelijk lekker.
Tussendoor eten is wat lastig; we zijn het grootste deel van de dag op het land bezig, wat nogal verspreid ligt. Zou misschien brood mee kunnen nemen dan. in de pauze van half 4 nog wat eten is ook een goed idee. Meestal heb ik dan alleen zin in koffie om de laatste 2 uur door te komen haha
dank voor je reactie! @zeehond123: Er wordt aan gewerkt! dank voor je meedenken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koeltastje of kleine koelbox met een koelelement en een liter melk mee.
Ik neem zo voor een hele dag eten mee, met 30graden buiten een koelelement extra en dan gaat het goed. Met een liter melk kom je die laatste 2 uur zeker beter door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou me zo kunnen voorstellen dat je s ochtends nog niet heel veel zin in eten hebt. Misschien kun je naast de muesli na de fietstocht naar het werk daar nog twee boterhammen met kaas/pindakaas naar binnen werken. Zelfde geldt voor de terugweg: aangezien je toch laat warm eet kun je voor je terugfietst ook nog wat boterhammen eten. Met zon fietstochtje heb je dan om half 20 toch wel weer zin in wat. Tijdens het werk kun je ook af en toe een koekreep wegwerken, past in je zak en heb je zo op. Als je veel verbruikt, heb je ook veel voedingsstoffen nodig. Groente en fruit zijn uiteraard heel gezond en zeker aan te raden, maar qua calorieën tikt dat niet aan. Dan schiet een extra aardappel of schepje jus meer op ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pptz:
klopt helemaal wat je zegt. Moet om 5 uur s ochtends echt wel wat moeite doen om die muesli naar binnen te krijgen :) Doe het toch wel altijd omdat het voor zo'n fietstocht beter is te eten, en heb laatst idd wel toen ik op mijn werk kwam nog een keertje ontbijten.
Misschien kunnen we nog wel wat leren van de hobbits, wat eten betreft!

Het beste antwoord

Je wil aankomen, je wil je beweging en werk hetzelfde houden, dan moet je dus meer gaan eten.
Je zegt niks over porties, hoeveel muesli, hoeveel brood, hoeveel gram koekjes en dergelijke, dus dit is moeilijk te beantwoorden.
Maar je moet dus je porties vergroten.

Drink meer volle melk, smeer een dikke laag pindakaas op je boterhammen, eet meer noten. Daarmee krijg je al snel je kcal omhoog.
Je zou ook kunnen overwegen om voor je lunch ook een warme maaltijd te eten, groot stuk vlees met veel aardappelen, pasta en wat groente.
Groente is natuurlijk gezond, maar het levert weinig kcal, dus eet er niet te veel van.
Zelf heb ik 150-200 gram groente met de lunch, en iets van 200-250 gram met het avondeten, dan zit je prima.

Het is misschien het handigste om via je huisarts een doorverwijzing naar een dietist te vragen. De eerste paar uur krijg je vergoed van je verzekering, en deze persoon kan je beter helpen om iets te maken afgestemd op jouw situatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je eet rond 7 uur in de avond en je krijgt later nog trek, dat is gewoon normaal. Je maag is nu eenmaal na een paar uur leeg. Ik krijg ook elke 2-3 uur honger.
Eet gewoon in de avond nog een bak kwark of zo, dan heb je een minder groot gat tot de ochtend met je ontbijt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord, Ritsuka.
Ik heb wat gewicht betreft geen idee hoeveel ik eet, qua avondeten komt het wel neer op 2 borden.
Houd ook erg van gebakken aardappels :)
s ochtends 2, smiddags 4 boterhammen (soms 6) Wel leuk dat je dat zegt over groenten, ik had juist het idee dat ik te weinig binnenkreeg, maar dit lijkt dus wel mee te vallen.
Als ik naar de rest van je tips kijk, qua volle melk etc, en kwark s avonds, dan doe ik al praktisch alles wat je aangeeft, behalve warm eten tussen de middag (ik eet op mijn werk en voor lunch wordt gezorgd).
Het is wel een idee om zelf nog eten mee te nemen en dat daar op te warmen misschien. Zou het anders ook door stress kunnen komen denk je? Moet woensdag toch naar de huisarts, dan zal ik eens vragen hoe het zit met doorverwijzing naar een diëtist.
Nogmaals bedankt!
Geeft wel helderheid, je antwoord
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, dietist lijkt mij het handigste.
Zorg dat je een keukenweegschaal hebt, en houd een paar dagen echt de porties bij, zoveel gram dit, zoveel ml van dat.
Is even vervelend, maar die informatie heeft de dietist ook nodig van je. Of het door stress komt kan ik niet zeggen, jij weet alleen hoeveel stress je hebt en hoeveel effect dat op je heeft.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik kan wel voorbeeld geven van mijzelf:
Ontbijt (07.00)
185 ml melk, 70 gram kwark, 50 gram muesli en wat toevoegingen als chiazaad en lijnzaad. Dit komt uit op een totaal van 500 kcal voor mijn ontbijt. Tussendoortje 1 (08.00)
1 boterham met pindakaas Tussendoortje 2 (10.00)
2 boterhammen met pindakaas
stuk fruit
portie kwark (75-100 gram) Lunch (12.00 uur)
Dit varieert, maar meestal 150-200 gram vlees, 150 gram aardappelen en 200 gram groente Tussendoortje 3 (15.00 uur)
2 boterhammen met pindakaas
stuk fruit
portie kwark (75-100 gram) (al mijn pindakaas van de dag is rond de 45 gram totaal) Avondeten (18.30 uur)
Varieert ook, maar meestal 200 gram vlees/vis, 200 gram aardappelen en 250 gram groente Tussendoortje 4 (20.30 uur)
een toetje, meestal portie kwark van 150-200 gram Dit is wat ik meestal op een dag eet, en hiermee zit ik op ongeveer 2500 kcal.
Jij hebt denk ik meer nodig op een dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ga er maar vanuit dat LTK rond de 4000 tot misschien wel 5000 kcal per dag nodig heeft.
Af en toe eet ik zelf een tijdje achter elkaar zoveel (ook fysiek werk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
duidelijk schema, Ritsuka, ik zal het van mezelf gaan bijhouden de komende dagen.
Moet toch maar eens kcal gaan tellen misschien, ondanks dat ik er niet zo van houd om eten te berekenen :) Koppigheid opzij zetten dus.
na wat rondkijken naar de hoeveelheden klinkt 4000 niet eens zo belachelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een tijdje 3 tot 4 liter rauwe zuivel per dag naar binnen gewerkt. (beetje extreem hoor, maar voelde me er goed bij)
Dat is alleen voor die liters (a 700kcal) al 2100 a 2800kcal.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je eenmaal een beetje een idee hebt van wat je nodig hebt en hoeveel een bepaalde portie van iets bevat, kun je het weer wat loslaten. Dan weet je op gevoel wel wat je nodig hebt. Maar in het begin is het wel even handig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Is nu een week geleden ongeveer, en ben ongeveer 2 kg aangekomen (die tot nu toe ook blijft, weeg 2x per dag). Zelfs zonder diëtist nog, dus volhouden zo en het komt goed.

Andere antwoorden (1)

Fenegriek bevordert de ijzeraanmaak en de aanmaak van rode bloedcellen. Dat is de reden dat het bij bloedarmoede wordt voorgeschreven. Ook bij een herstel van een langdurige ziekte komt fenegriek-zaad van pas. Daarbij zijn alle vormen van zwakheid, vermoeidheid en lusteloosheid goede indicaties om tot het eten van fenegriek-zaad over te gaan. Er zitten natuurlijke anabolen in fenegriek-zaad waardoor de spieren worden opgebouwd. Sommige sporters gebruiken daarom fenegriek-zaad. Ook is het een geliefd kruid onder bodybuilders die het gebruik van natuurlijke middelen voorstaan. Diosgenine is het fytonutriënt wat in de farmaceutische industrie gewonnen wordt uit fenegriek-zaad met als doel steroïde hormonen te maken

De oude Romeinen gaven dit zaad aan gladiatoren zodat ze sneller dik werden. Fenegriek wordt vandaag nog steeds ingezet bij mensen die op gewicht moeten komen. Wanneer mensen te gezond eten dan kan het gebeuren dat iemand te licht wordt. Fenegriek-zaden dagelijks eten helpt om weer een stevig lichaam te krijgen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105811-de-geneeskracht-van-fenegriek.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede tip! Was ik weer volkomen vergeten.
Misschien als aanvulling bij het 'nieuwe dieet'.
Moet wel goedkomen zo
plusje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel ik niet in wondermiddeltjes geloof is dit er eentje die ik ook al een tijdje wil proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed advies. +
Ritsuka
9 jaar geleden
waar haal je dat dan? zal wel weer duur zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fenegriekzaad is niet extreem duur (heb het zelf ook in de tuin).
bij ekoplaza 2,09 voor een zakje van 150 gram, en die zijn vergeleken met andere biowinkels de duurste, dus over het algemeen zal een zakje goedkoper zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dank je, ik zal eens kijken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lag hier bij de thee.
De tuinen heeft capsules (duur) en poeder.