Een kapotte mond krijgen van tomaten, is dat een allergische reactie?

Zowel ik als mijn 2 dochters krijgen na het eten van verse tomaten geregeld last van 'losse vellen' aan het gehemelte. We hebben het ook van walnoten.

Er zijn geen andere klachten zoals opzwellen of benauwdheid. Zelf heb ik nog een heel aantal andere allergieen, maar mijn dochters voor zover ik weet, niet. Is dit een allergische reactie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of dat een echte allergische reactie is weet ik niet maar ik heb vroeger als weekendbaantje in een keuken gewerkt. Daar moest ik veel tomaten snijden met een snijmachine en als ik dat lang deed ging het sap heel erg bijten op mijn huid. Dus tomaten zijn wel heel "scherp" op dat gebied.
Reddie
9 jaar geleden
Die losse vellen aan je gehemelte, zijn dat niet gewoon de tomatenvellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie: nee, helaas, het ligt echt open en het duurt ook een paar dagen voordat het genezen is.

Antwoorden (1)

Uit allergieplein.nl:

Tomatenallergie is vrij veel voorkomend. Een allergie is meestal gericht tegen een eiwit, en aangezien ieder natuurproduct eiwitten bevat, bestaat er dus theoretisch een mogelijkheid voor een allergie tegen ieder natuurlijk product.

Bij tomatenketchup, pastasaus en tomatenpuree in blik, zijn de tomaten verhit (gepasteuriseerd of gesteriliseerd). Bij hoge temperatuur gaan de meeste eiwitten kapot en daarmee verliezen ze de allergeniciteit (de mogelijkheid een allergie op te wekken).

Dat gaat echter lang niet altijd op ! In veel producten zijn eiwitten sterker en maakt verhitten weinig uit (oa koemelkeiwitallergie, waar je ook bij gewone melk (gepasteuriseerd) en lang houdbare melk (gesteriliseerd) last hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Maar een allergische reactie bestaat naar mijn weten uit opzwellen, jeuk, benauwdheid. Daar komen geen 'losse vellen' van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo zie je maar weer, dat jij ook niet alles weet.
Amadea
9 jaar geleden
In jouw antwoord staat helemaal niets over verschijnselen, dus bewijs maar eens dat dit werkelijk antwoord geeft op de vraag van stippel...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebrek aan bewijs betekent niet afwezigheid van bewijs ;)