waarom wil afvallen niet lukken?

Hallo,

Ik ben al een enige tijd bezig met afvallen en het wil niet lukken. Ik snap er niks van, ben al bijna een jaar bezig en alles probeer ik uit. Ik ben 1.68 en weeg 59 kilo. Ik vindt mezelf niet dik maar heb wel dat buikje waar ik me gewoon niet prettig over voel en mijn bovenarmen mogen ook wel minder.

Ik at altijd pizza en mcdonalds en kwam eigenlijk nooit veel aan. maar nu eet ik volkorenbrood, fruit, groentes, water, salades, eieren, etc.

Ik eet 4 tot 6 keer per dag en in de avond zo min mogelijk. terwijl ik normaal om 23.00 nog een pizza at.

Hierbij sport ik ook nog eens en ben nu begonnen met Kayla Itsines (6x trainen per week)

deze complete verandering van mijn leefpatroon levert mij gewoon geen resultaat op en ik hoop dat iemand hier misschien ervaring mee heeft en mij kan uitleggen waarom het gewoon weg niet werkt.

Gr,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
je bent al wel heel goed bezig en je merkt ook zeker wel een verschil in je energie denk ik
Ritsuka
9 jaar geleden
je gewicht is helemaal prima hoor, je moet niet gaan afvallen
Probeer eventueel wat meer eiwitten te eten (streef naar 100 gram per dag) en doe wat meer krachttraining erbij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja klopt en zou ook wel meer mogen als het maar wel spieren zijn. Maar dat kan ik wel eens proberen. dankjewel
Ritsuka
9 jaar geleden
dat doe ik nu zelf. Ik probeer minstens 100 gram eiwitten op een dag te eten (kwark, melkproducten, eieren, kip etc), genoeg eten in totaal dat ik energie heb voor te sporten, en ik doe 2-3x in de week krachttraining, en ook 2-3x in de week cardio (hardlopen, fietsen, zwemmen, waar ik maar zin in heb)
En ik merk dat mijn buik de laatste tijd wat platter is geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke nou ik neem ik wat meer eiwitten en het programma de workout van Kayla Itsines. Hopen dat het werkt want de moed zakt wel een x weg als het zo blijft
Ritsuka
9 jaar geleden
6x trainen per week lijkt mij wat veel, hoe lang duurt zo'n training?
en heb je je dagelijkse eten al eens in een calculator gegooid? Ik weet zelf dat ik gemiddeld 2500 kcal nodig heb op een dag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja is ook veel. maar is een half uur per dag en echt gebaseerd op het vrouwen lichaam. Kayla Itsines staat ook wel op het internet. De training duurt 12 weken dan uiteraard bijhouden. Nee ik dat heb ik nog niet gedaan maar ik eet gewoon wanneer ik honger heb en dan gezonde voeding en meestal op vaste tijden. Het is eigenlijk alleen mijn middel dat ik graag strak wil, maar met een workout voor het gehele lichaam moet dat beter te realiseren zijn.. (zegt men)
Ritsuka
9 jaar geleden
Klopt ja, ik merkte het bij mijn middel toen ik zwaardere gewichten ging tillen met mijn armen (uiteraard ook bij armen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat is eigenlijk 'enige tijd'? En ben je helemaal niets afgevallen, of bijv. alleen een beetje in het begin, of alleen centimeters en geen kilo's, of ... ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En eet je wel genoeg? Want gezonder eten is natuurlijk prima, maar jij hoeft niet echt af te vallen. Als je te laag zit met je energie-inname, zegt je lichaam ook 'zoek het zelf maar uit, maar ik sla mooi alles op wat ik binnen krijg' .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben al langer dan een jaar bezig en ik ben bijna niets kwijt terwijl ik mijn hele patroon heb omgegooid en dat koste echt moeite. Het gaat mij ook niet om mijn gewicht maar ik ben ook niet strakker. dat zwembandje gaat gewoon niet weg en vandaar dat ik het hier vraag want ik eet gezond, veel, vaak en train vaak en veel. Ik doe ook niet te gek maar gewoon zover mijn lichaam kan. en dan geen resultaten?
Ritsuka
9 jaar geleden
houd je ook bij wat het maximum gewicht is wat je kan tillen? Bijvoorbeeld bench press, deadlift en squat, of hoe snel je een rondje kan rennen.
tinus1969
9 jaar geleden
Als dat zwembandje niet weggaat, dan
-zou je eens aan iemand anders kunnen vragen of die ook vindt dat je een zwembandje hebt.
-is het wellicht 'aangeboren', en dan kun je trainen wat je wil (ik heb bv geen aanleg om dikke spieren te krijgen, ongeacht training).
-zijn het toch wellicht je buikspieren die slap zijn; een slappe buikwand kan er uit zien als 'een zwembandje'. Nogmaals; niet afvallen, maar Pilates. Pilates klintk een beetje truttig, maar het is ideaal voor het trainen van buikspieren etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel: je gewicht wordt bepaald door hoeveel je eet en hoeveel je verbrandt. Dat laatste kun je niet veel aan veranderen; met sporten verbrand je maar weinig calorien tenzij je echt extreem bezig bent. Dat eerste is waar het om draait. Als je af wilt vallen moet je minder calorien innemen, maar wel zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ga anders een praten met een dietist. Aan de andere kant, misschien is het wel het beste om te accepteren dat je niet perfect bent, en ga genieten van het leven ;-).
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.burnthefatblog.com/top-5-reasons-your-diet-isnt-working.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka: goeie link, daar sluit ik me helemaal bij aan.
tinus1969
9 jaar geleden
@Attercopus, het interessante is, dat je de hoeveelheid die je verbrandt, WEL kunt beïnvloeden. Sterker nog, dat is precies het probleem met dieten: Als je gaat lijnen, gaat je lichaam 'in de spaarstand' en ga je minder verbruiken in reactie op je verminderde inname -waarschijnlijk gaan zowel BMR als totale activiteit omlaag. Nogmaals, Gary Taubes bediscussieert dit pijnpunt uitgebreid in 'Good calories bad calories'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus je hebt gelijk. Ik bedoelde dat je door te sporten of anderszins niet eenvoudig meer calorien kunt verbranden. Het grootste deel van je verbranding is 'vaste kosten'. Die liggen bij ieder persoon anders (daarom komen sommige mensen maar niet aan ondanks dat ze zich vol vreten), maar je hebt gelijk dat al te streng dieten (en jojo-en) je lichaam spaarzamer lijkt te kunnen instellen. Oftewel het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken.
tinus1969
9 jaar geleden
@Attercopus, ook die 'vaste kosten' lijken (in ieder geval bij veel mensen) te beïnvloeden. Dat is juist 1 van de twee hoofdargumenten voor lowcarb eten; suiker/koolhydraten hebben (negatieve) invloed op je basaalmetabolisme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus hmm, maar IS dat inderdaad wel zo? Er zijn tig dieten die allemaal wat beweren, en waarvan bijna allen niet wetenschappelijk onderbouwd zijn ...
tinus1969
9 jaar geleden
@Attercopus, ik heb al vaker gezwaaid met Gary Taubes en 'good calories bad calories'. In dat boek kun je het allemaal nalezen. Het onderwerp is controversieel, maar niet pseudowetenschappelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, iedereen kan een boek schrijven, en veel mensen doen dat ook. Ik ben makkelijker te overtuigen met publicaties in internationale wetenschappelijke peer-reviewed tijdschriften. Dat is waar wetenschap wordt bedreven, niet in boekjes voor een breed publiek (waar je je bewijsvoering lekker sloppy mag uiteenzetten). Elke keer komt er weer iemand met een boodschap dat je A juist wel of juist niet moet eten, maar meestal hoor je daar na een paar jaar niets meer van.
tinus1969
9 jaar geleden
Maar juist dan moet je dat boek eens lezen. Gary Taubes is wetenschapsjournalist, en heeft de moeite genomen om al die internationale wetenschappelijke peer-reviewed publicaties nou eens echt te LEZEN.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar ik lees liever iets van een wetenschapper dan van een wetenschapsjournalist, zeker als het *enorm* controversieel is. Het is zo kinderlijk eenvoudig om aan cherry picking en selectief citeren te doen in een boek, en veel mensen 'met een missie' vallen in die valkuil. Niet gezegd dat dat hier het geval is, maar dan moet ik weer de literatuur induiken om te kijken of de auteur een punt heeft. Sorry, maar dan volg ik liever de wetenschappelijke consensus zoals het voedingscentrum die aanhoudt (als ik al advies over mijn eetgedrag wil hebben: mensen staren zich veel te veel stuk op vermeende goede en slechte producten).
tinus1969
9 jaar geleden
@Attercopus; Als je iets van een wetesnchapper wil lezen, lees dan http://en.wikipedia.org/wiki/John_Yudkin#.E2.80.98.E2.80.99Pure.2C_White_and_Deadly.E2.80.99.E2.80.99 Maar dat boek heb ik niet gelezen, en ik denk dat Taubes of bv Teichholz (http://www.thebigfatsurprise.com/) en Eades (http://www.proteinpower.com/drmike/) zowel genaunceerder als meer up-to-date zijn. Uiteindelijk tellen de argumenten, niet wie ze opschrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien begin ik daar inderdaad eens aan, dank voor de links. Ik betwijfel overigens niet dat veel simpele suikers eten een hoop slechte gezondheidsgevolgen zal hebben.
tinus1969
9 jaar geleden
@viridiflavus; I beg to differ. Dat vetzuurmetabolisme ingewikkelder is, is mss waar, maar niet zo relevant. Overigens is het niet waar dat alle suikers eerst naar glucose wordne omgezet 9fructose wordt dat juist niet of iig maar beperkt).
De WHO richt zijn pijlen op suiker: http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/

Antwoorden (7)

Waarschijnlijk omdat je lijf vindt dat je gewicht prima bij je lengte past. Plaatselijk afvallen lukt meestal niet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ja dat begrijp ik ook wel. Maar ik heb echt een buik en train ook best wel veel nu en er is geen enkele verandering.
anneliez
9 jaar geleden
als je traint verlies je vet en kweek je spieren, spieren wegen meer dan vet
Omdat jij helemaal niet móet afvallen. Je hebt het gewicht dat bij jouw lengte en figuur hoort. Je zou ziek worden/zijn als je minder ging wegen.
Het is heel goed dat je nu gezond eet, want je zult je vast fitter en sterker voelen. Misschien heb je de hulp van een paar gesprekken met een psycholoog nodig om te leren aanvaarden dat jij nou eenmaal niet de buik en de armen hebt die je graag zou willen hebben. Bedenk dat foto's van modellen vrijwel altijd gefotoshopt zijn, en dat het ideaal wat jou door de afbeeldingen wordt voorgespiegeld geen normaal menselijk figuur is!
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké ik begrijp de reactie wel maar ik ben geen meisje dat zichzelf dik vindt en 50 kilo wil wegen. Maar ik heb gewoon een buik. en het is niet mooi en strak maar echt overtollig vet. Zit in de familie. Ik ben juist ook bezig met oefeningen voor rondingen en dergelijke.
Ik heb geen hulp nodig en begrijp heel goed dat het vergelijken met modellen naïef denken is. maar het moet toch mogelijk zijn om een mooi figuur te krijgen als je er veel moeite voor doet? Kunt natuurlijk wel begrijpen dat het onzekerheid veroorzaakt en helemaal als het met hard werken geen verschil maakt
Amadea
9 jaar geleden
Waarom zou het onzekerheid moeten veroorzaken, terwijl jij weet dat het nou eenmaal in de familie zit? Koop zo'n corrigerende stepin, voor de keren dat jij in een strakke jurk een mooi figuur wilt hebben. En maak je er verder gewoon niet druk om!
Ritsuka
9 jaar geleden
je hebt al een mooi figuur, jij focust je alleen maar op de dingen die jij als negatief ziet
tinus1969
9 jaar geleden
Je hebt een BMI van 20; meer afvallen betekent dat je ondergewicht gaat krijgen (BMI optimaal tusseb 20-25/27).
Ik vermoed dan ook, dat je geen 'overtollig vet' op je buik hebt, maar een normale buik. Wat kan helpen, zijn gerichte buikspieroefeningen; Pilates, sit-ups. Geen algemeen fitness/afslankprogramma.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik googelde op kayla Itsines en kwam deze foto tegen: http://chelseaeatstreats.com/wp-content/uploads/2014/05/kaylaistines.jpg
Dit is ongezond, en deze vrouw heeft wat , grof gezegd, een brugkut heet: de bovenbenen raken elkaar niet meer. Dat is een teken van ondervoeding.
Amadea
9 jaar geleden
Vreselijk, net een barbiepop. Hoe kan iemand nou zulke spillebeentjes willen hebben....
Ritsuka
9 jaar geleden
Specifieke buikspieroefeningen gaan niet helpen om een strakkere buik te krijgen. Je kunt niet specifiek vet wegtrainrn. Je kunt aan een foto niet oordelen hoe gezond iemand is..
Dat de bovenbenen elkaar niet raken zegt ook niks, dat heeft te maken met hoe je heupen opgebouwd zijn: http://fitvillains.tumblr.com/post/22391201572/thigh-gaps-determined-by-how-wide-set-your-hips
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat een vreselijke term is dat, nog erger dan thigh gap, zoals het eigenlijk heet.
tinus1969
9 jaar geleden
Ja, ik hoop dat die vreselijke term bijdraagt aan het onderuithalen van allerlei pro-ana gedrag.
Reddie
9 jaar geleden
@tinus1969 , ik begrijp even niet waarom je een scheldwoord moet bedenken voor een lichaamsvorm die je (kennelijk) niet bevalt.
De vrouw in je link heeft gewoon een bepaalde lichaamsbouw, en heeft niets te maken met dik of mager.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik heb het scheldwoord niet bedacht -maar ik vind het een treffende omschrijving voor een door anorexia veroorzaakte abnormale lichaamsbouw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je dijen echt helemaal tegen elkaar aankomen, dan schuurt dat toch tijdens het lopen? Daar hoor ik steviger dames juist over klagen. Toen ik echt ondergewicht had, zat er bij mij ook veel meer ruimte tussen en dat vond ik echt geen gezicht, maar nu zit ik redelijk op gewicht en mijn dijen raken elkaar nog steeds niet als ik sta hoor. Wel als ik zit, maar niet als ik sta. En mijn benen zijn echt niet heel dun, ik heb een echt peer-figuur: smalle taille, kleine borsten, en in verhouding brede heupen en dijen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo een "door anorexia veroorzaakte lichaamsbouw"? Niet elke vrouw die dun is heeft anorexia. Je wilt niet weten hoe kwetsend het is als je lichaam zo omschreven wordt terwijl je er zelf niet voor hebt gekozen om er zo uit te zien. Dat geldt trouwens evengoed voor vrouwen (en mannen) die wél anorexia hebben: die hebben ook echt niet zelf voor hun eetstoornis gekozen. En los daarvan is het enorm frustrerend als je door ziekte-gerelateerde ondervoeding een laag gewicht hebt en samen met je diëtiste van alles probeert om aan te komen, en dan steeds van buitenstaanders de vraag te krijgen of je wel genoeg eet, en elke keer als je een keer geen zin hebt in een koekje of als je na het eten naar de wc moet, mensen elkaar aan te zien kijken alsof ze precies weten wat er aan de hand is, terwijl ze daar geen flauw idee van hebben.
tinus1969
9 jaar geleden
@Lies, heb je die foto al wel eens bekeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goh dit heeft helemaal niks met mijn onderwerp te maken. Ik ben niet dik maar heb een zwembandje. Ik ben 23 jaar en heb graag jurkjes aan ga op vakantie en wil graag strak zijn. Als je dat overdreven vindt reageer dan niet. En die Kayla is zeer bekend en voor getrainde lichamen in Australië. Dat je het niet mooi vindt prima, maar het is niet mager. die meid is super gezond en haar dieet is echt goed vol te houden. Normaal eten maar andere dingen die beter voor je zijn en minder bewerkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom is het nodig om een foto te bekijken, om iemand te beoordelen op hoe hij/zij er uit ziet. Wat heeft dat met deze vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van die foto ben ik het met je eens dat dat geen 'normaal' figuur meer is, maar aan de andere kant: wat is normaal? Ik denk niet dat dit een figuur is waar je naar moet streven (zeer zeker niet zelfs), maar ik wil ook niet oordelen over de vrouw op de foto. Misschien heeft zij wel een smalle bouw, en als je dan gaat trainen dan krijg je zo'n figuur. De laatste keer dat ik zo dun was had ik ondergewicht en was ik ziek, dat wel. Maar dat is niet vergelijkbaar met een duidelijk getraind lichaam van de vrouw op de foto. Ik was minstens zo dun, maar helemaal niet strak natuurlijk. En net na mijn puberteit zag ik er ook ongeveer zo uit (exclusief de spieren) en had ik wel ondergewicht, maar was ik niet ziek. Ik at normaal, maar heb gewoon een lijf waarmee aankomen niet gemakkelijk is. Als je dan ziek wordt, werkt dat dubbel tegen je. Maar los daarvan, want je had het over het feit dat de dijen elkaar niet raken en dat dat een teken is van ernstig ondergewicht. Mijn vraag was of je daarmee bedoelt dat ze elkaar helemaal niet zouden moeten raken. Dus niet zoals op de foto, maar een ruimte van zeg maar vijf centimeter. Is dat volgens jou ook abnormaal? Volgens mij is het juist eerder hinderlijk als je dijen helemaal tegen elkaar komen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Lies; die vrouw op die foto heeft geen 'smalle bouw'. Dit is anorectisch. Kijk eens goed naar die benen; dat zijn luciferhoutjes. Ik denk dat het goed is als we elkaarm, en vooral Sam0211 vertellen dat dit abnormaal is, en niet kan dienen als voorbeeld.
Blijf ik bij mijn eerdere advies/opmerking voor Sam0211; laat je buik eens aan iemand anders zien, of die ook vindt dat je een zwembandje hebt. En doe Pilates en andere buikspieroefeningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik stel voor dat de foto hierna niet meer besproken wordt. Dit levert een oneindige discussie op die op geen enkele manier nog kennisvermeerderend is
tinus1969
9 jaar geleden
@Sam0211, ik schrik ervan, als je schrijft: En die Kayla is zeer bekend en voor getrainde lichamen in Australië. Dat je het niet mooi vindt prima, maar het is niet mager.
Met het vele bewegen dat je doet, lijkt het er op dat je vet aan het verruilen bent met spiermassa (wat zwaarder is). Afvallen ga je daar dus niet direct van. Moet je je ook niet te veel op blindstaren, je gewicht.

Wél altijd n goed idee, gezonder eten en meer bewegen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak wil afvallen niet lukken omdat je lichaam doorheen de jaren gifstoffen heeft opgestapeld in de vetmassa. Wat er ook beweert wordt, het lichaam doet er alles aan om je gezond en in leven te houden. Het beschermt je dus door het vet niet "los te laten" zodat je jezelf niet vergiftigt door te vermageren.
Het beste is dan eerst even op een rustig tempo te "zuiveren" van deze gifstoffen. Er zijn legio zuiveringskuren op de markt, met meer of minder effect. Soms aan dure prijzen. Maar snelle zuiveringskuren zijn niet altijd een optie. Ik herinner me de "volle rijst"-kuur die ik destijds deed, vele mensen werden na die kuur gewoon ziek.
Via het eten van bepaalde voedingsstoffen en genoeg water (of kruidenthee) te drinken is het prima mogelijk te ontgiften (zie link).
Super als je daarbij beweegt. Bedenk echter dat beweging een tijdelijk effect heeft. Je lichaam streeft altijd naar balans. In het begin van beweging zal je lichaam meer verbranden, dan wordt bewegen "gewoon" en moet je nog meer bewegen om meer te verbranden. Bewegen moet je dan ook in de eerste plaats NIET doen om af te vallen, wel voor je gezondheid. Want dat is in feite belangrijker.
Verder klopt het ook helemaal wat al in een ander antwoord staat : als je spierweefsel aanmaakt verlies je soms geen gewicht, wel vet. Dus je wordt strakker en niet noodzakelijk lichter. Met jouw gewicht is dat echter geen probleem, vermits je niet dik bent maar alleen van je "buikje" af wil.
Om lokaal af te vallen kan je gerichte buikspieroefeningen doen, vaak is een "buikje" meer kwestie van te slappe buikspieren dan van vet. Met je bovenarmen zul je helaas moeten leren leven, het is niet simpel om specifiek daar af te vallen. Bedenk dat negatieve gedachten (ook over dikke bovenarmen) ook gifstoffen produceren, dus aanvaard je armen zoals ze zijn :-).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. ik ga dit zeker proberen! Ik weet ik ook dat met trainen je gewicht niet afneemt en dat hoeft ook niet. Maar op die manier was het bij te houden. Heb ook wel selfies gemaakt en centimeter opgenomen. Dan zie je snel verschil, als je afvalt (strakker wordt). maar dat is dus niet het geval bij mij.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat zijn de namen van die gifstoffen? en wat voor reactie vind er dan plaats in je lichaam als je 'zuivert', wat is de werkzame stof?
liveisgreat
9 jaar geleden
Ritsuka, ik heb ook geen idee van de namen van gifstoffen en vind dit niet relevant, het zijn wellicht alle dingen die mensen binnen krijgen als ze zich voeden met fastfood of andere ongezondere voeding (kleurstoffen, smaakstoffen...). Wat overigens geen verwijt is naar sam0211 : iedereen groeit op zijn/haar tempo. Het punt is dat het lichaam deze stoffen (en de stoffen die vrijkomen als chemische reactie hierop) opslaat in het vet. En mensen met veel giftstoffen dus moeilijk vet lossen. je lichaam zuivert doordat je de inname van gifstoffen beperkt. dat is de langzame weg, maar wel de meest efficiënte en minst schadelijke.
Sam0211 : blijf vooral bewegen. als je goed leest wat ik schrijf raad ik geenszins beweging af. het was me duidelijk dat je niet persee gewicht wilde verliezen, alleszins uit je extra uitleg. je vraag suggereert iets anders. ja, strakker worden gaat écht niet altijd "snel" hoor, vergeet het maar. dat hangt helemaal af van mens tot mens. het is niet zomaar dat vele mensen het niet volhouden om hun lichaam te trainen: ze hebben het geduld niet om te wachten tot je resultaten ziet. in mijn fitness spreken ze van 6 weken voordat je resultaat ziet, wel ik en mijn dochter zien na 6 maanden nog niks spectaculairs... maar voelen ons wel goed met de beweging. dat is het voornaamste, de rest komt wel. liefs en duim omhoog voor je inspanningen!
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je niet weet welke gifstoffen het zijn, hoe kun je dan weten dat deze zich opbouwen en dat je een 'detox' nodig hebt om deze kwijt te raken? En hoe meet je de begin en eindconcentratie, zodat je weet dat het heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar dat idee van gifstoffen en detox is gewoon prietpraat. Het klinkt leuk, en het spreekt veel mensen aan, maar er is geen greintje bewijs voor. Maar goed, dat weerhoudt mensen niet om er geld aan uit te geven ...
liveisgreat
9 jaar geleden
ik geloof niet in dat detox gedoe, dat ik geldklopperij. daarom heb ik ook een artikel gezocht waarbij er geen reclame gemaakt werd voor één of ander bijzonder product. soit, tot zover voor mij....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wetenschappelijk gezien is er *geen enkele* onderbouwing voor je stelling dat je lichaam niet wil afvallen vanwege gifstoffen, en ook niet dat je gif kunt kwijtraken door thee te drinken of rijst te eten. Klinkt leuk, maar is verzonnen aan de keukentafel en niet gesteund door enig bewijs. Er zijn wel dingen die je kunt eten en die gifstoffen zoals PCBs en dioxines uit je lijf ontrekken, maar die zorgen er ook voor dat je vetoplosbare vitamines kwijtraakt ... Geen leuke optie dus.
liveisgreat
9 jaar geleden
wetenschap is één uitvalsbasis van de vele mogelijkheden, en niet het enige kader van waaruit er gedacht kan worden.
ik vraag me soms af waarom mensen die helemaal in de wetenschap geloven zo gekant zijn tegen ander gedachtengoed. ik geloof in wetenschap als één kader maar sta ook open voor andere kaders die in mijn omgeving al hun nut bewezen hebben.
en zoals ik al zei in een vorige reactie raad ik geenszins aan om allen maar rijst te eten of thee te drinken of gelijk welk duur "detoxmiddel" te gebruiken. ik adviseer gewoon gezond (gifvrij) te eten. Ik zou het mocht ik de vraagsteller zijn zeker eens proberen... ook al is het niet "wetenschappelijk bewezen"..
het heeft trouwens geen zin om over referentiekaders te discussiëren, daarvoor is Goeie Vraag ook niet bedoeld. de vraaggroep "alternatieve geneeswijzen" suggereert dat er ook antwoorden mogen gegeven worden buiten de exacte wetenschap. dus ik zie eigenlijk het probleem niet ivm mijn antwoord....
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik wil ook best een ander gedachtengoed beter bekijken hoor, daarom stel ik mijn vragen ook. Ik wil graag weten hoe dit proces werkt. Maar de giftigheid hangt toch ook af van de dosis? als je heel veel water drinkt is het ook slecht voor je, zuurstof laat een appel bruin worden etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@live maar deze vraag staat niet in "alternatieve geneeswijzen" maar in "gezondheid/voeding". Tuurlijk mag jij vanuit jouw perspectief een antwoord geven, en ik mag daarop reageren vanuit de mijne. Ik geef alleen aan dat jouw antwoord *geen enkele* onderbouwing in de wetenschap heeft, en dat is geheel correct. Gifvrij eten is een mythe omdat elke stof een gif is, incl. alle 'natuurlijke' stoffen. Prima om onbespoten te eten, maar het gaat je niet helpen om af te vallen.
liveisgreat
9 jaar geleden
attercopus, waar mij het om gaat is dat alle geneeswijzen okee zijn. als de wetenschap dan toch zo waterdicht is, waarom spreken studies elkaar dan constant tegen? niets menselijk is waterdicht, noch de wetenschappelijke wereld noch alles wat erbuiten valt. de vraag is waarom je moet reageren. mocht jij een compleet wetenschappelijk verantwoord antwoord hebben gegeven, zou er niets in mij zeggen "dat moet je nu even ontkrachten". Waarom zou ik? ik hoef mijn waarheden niet te verdedigen, ik spreek vanuit de ervaring, kennis e;d. niet vanuit principes.
waar je helemaal gelijk in hebt is het "gifvrij" zijn van voedingsmiddelen. elke stof is een gif, vandaar waarschijnlijk dat men soms aanraadt om vooral afwisselend te eten. ik bedoelde inderdaad "onbespoten". en zeg trouwens ook niet dat onbespoten eten je zal helpen om af te vallen. als je elke dag frieten bakt van onbespoten aardappelen en die opeet met een halve liter biomayonaise, kan je daarvan dikker worden net als bij de bespoten variant. en ook biopannenkoeken zijn pannenkoeken, dus zelfs met bioslagroom niet echt goed bij het lijnen.
bespoten of niet, verantwoord omgaan met vet e.d. moet altijd.
Het is zoals ik zei : discussie over referentiekaders heeft geen zin. Als er een wetenschappelijk bewijs is dat zuiver en verantwoord eten je dikker maakt dan bespoten eten, dan lees ik dat zonder enig vooroordeel.
ritsuka, okee, maar zoveel kennis heb ik niet hoor....:-)
liveisgreat
9 jaar geleden
dat trouwens academici ondertussen ook hun spectrum verruimden, vind je in dit artikel....http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120827_00273374
volgens mij is er voor afvallen een vergelijkbaar programma te vinden...
Ritsuka
9 jaar geleden
Van yoga is wel langer bekend dat het helpt tegen stress en pijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@live wie zegt dat wetenschap waterdicht is? Ik zeg alleen dat jouw standpunt geen enkele onderbouwing heeft. Als mijn auto kapot is de mening van de gediplomeerde automonteur ook niet heilig maar veel waardevoller dan die van de bakker. Niet elke mening is evenveel waard.
Zoals Tokamak al zei zoiets heeft tijd nodig en gewicht op de weegschaal zegt niet altijd alles, toch niet als je al slank bent. Ook het skelet op zich kan bij de ene persoon meer wegen dan de andere.

Het beste dat je gewoon kan doen is sportoefeningen die gericht zijn op algehele spieropbouw, zodat het (buik)vet langzaamaan plaats maakt voor een strakkere gespierdere buik/armen. Spieren verbranden ook meer calorieën dan vet waardoor je vanzelf makkelijker slank blijft. Sporten verhoogt eveneens je metabolisme wat ook weer een pluspunt is voor de (overige) vetverbranding. Dus de extra lichaamsbeweging is nooit verloren ook al zie je er niet onmiddellijk resultaat van.

Wat vaak wel een misverstand is bij gezond eten is dat je er ook zomaar slanker van zal worden. Uiteraard is een big mac slecht voor de lijn, maar als je om het zo maar te zeggen een half brood zou eten als ontbijt zou dat ook niet bevorderlijk zijn voor de lijn. Tot gezond eten behoord zeker ook gezonde porties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt dat je al een tijdje bezig bent, maar hoe lang is 'een tijdje'? Bij een dieet waarbij je 500 kcal minder per dag inneemt dan je nodig zou hebben (dus niet 500 minder dan je normaal eet, want wat je normaal eet is alsnog vaak te veel), zul je ongeveer 0,5 kg afvallen per week. Meer dan dat afvallen is niet gezond.
Dat dieet moet dan wel gebalanceerd zijn (dus ook wel de goede vetten, voldoende drinken, voldoende zuivel etc) en langdurig volgehouden worden.
30 minuten bewegen per dag is het minimale daarbij (jongeren: 60 minuten), ook dat hoort er dus bij en dat kan in de vorm van sport.
Kortom: waarom wil afvallen niet lukken? De reden kan je dieet zijn (wat heel gezond lijkt maar misschien niet zo gebalanceerd is als het lijkt, gebruik de richtlijnen van Goede Voeding). De reden kan je beweging zijn (6x per week, kan alsnog minder zijn dan elke dan een uurtje matig intensief bewegen). En als je dat allemaal al wel doet: hou gewoon even vol, het kost tijd!
Je BMI lijkt rond de 21 te liggen, zorg er wel voor dat deze niet onder de 18.5 uitkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tessa, Ik kan me niet voorstellen dat het aan mijn dieet ligt. Ik dieet eigenlijk helemaal niet maar heb gewoon mijn voedingspatroon verandert. Ik eet bijvoorbeeld: volkorenbrood
eieren
magere melk
rundvlees ipv varkernsvlees
vis en vega eten
veel groentes en fruit
water
bakken in olie i.p.v. botr
veel biologische producten en in het weekend eet ik heus wel een pizza en neem ik een wijntje. want ik ben een student en ga veel stappen. Ik beweeg ook veel, fietsen, lopen, dansen, er zijn 100 trappen op mijn school en dit allemaal boven op het sporten beweeg ik naar mening voldoende. en zoals ik boven al uitleg, ik ben niet op een konijnendieet en honger mijzelf absoluut niet uit. ik heb mijn eetpatroon alleen vervangen door beter en gezonder eten. dus een spaarstand bij mijn lichaam lijkt mij ook niet kunnen, want het krijgt genoeg binnen. bedankt voor je reactie.. maar voor mijzelf blijft het gewoon een beetje onbegrijpelijk dat bij zo'n goede verandering voor het lichaam er weinig te zien is. terwijl ik dit nu al bijna 1 jaar doe ..
Als je wil afvallen (wat ik jou afraad, omdat je gewicht helemaal niet hoog is) zul je minder calorieën moeten eten dan dat je dagelijks verbruikt. Je zult dus ongeveer 240 / 500 Calorieën per dag minder moeten eten.

Je dagelijks verbruik kun je hier berekenen
http://rubriek.nl/fitness/bmr.php

Wat voor voeding maakt eigelijk inpricipe niet uit. Je kunt ook afvallen door elke dag pizza te eten (DAT IS ALLEEN NIET GEZOND) want uiteindelijk draait alles om de hoeveelheid calorieën je binnen krijgt. Veel mensen denken vaak dat vet, suiker of koolhydraten het probleem zijn, maar je lichaam heeft nou eenmaal die stoffen nodig om te functioneren.

Het teveel eten aan calorieën is het probleem!

Het is goed dat je bent gaan fitnessen. Ik persoonlijk denk dat fitnessen het beste voor jou is, aangezien jij vind dat je een buikje hebt. Het probleem met een buikje is dat je lichaam als eerst het vet opslaat op die plek, dus een buikje er afkrijgen is een stuk moeilijker dan bijvoorbeeld van je benen etc.

Door veel minder te eten zul je niet sneller je buik kwijt raken. Blijf veel intensief sporten. En laat je vooral niet gek maken door magazines waar je vrouwen ziet met een platte buik. Een volledig platte buik bestaat namelijk niet omdat je ook darmen en andere organen in je buik hebt zitten. Die modellen in magazines worden vaak veel gephotoshopt waardoor over het algemeen veel vrouwen een verdraait beeld krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn excuses (wist niet zeker of je nou een man of vrouw was)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Gewoon minder eten is een bekdnde mythe. En dat is al 12 jaar bekend: http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over minder calorieën niet over minder eten. je kunt bijvoorbeeld 4x per dag eten met 2000 calorieën in totaal of bijvoorbeeld 8x met precies dezelfde hoeveelheid. Ik bedoel hiermee dat je niet opeens minder moet eten, alleen producten met minder calorieën moet eten. Mee calorieën eten dan dat je verbruikt = aankomen ..
minder calorieën eten dan dat je verbruikt = Afvallen.
tinus1969
9 jaar geleden
de mythe is juist, dat je afvalt als je maar minder calorieen eet. Zie de link, of het boek 'good calories bad calories' van Gary Taubes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, ik weet niet wie die gast is. Maar als je kijkt naar bodybuilders dan vallen die toch echt af door minder calorieën te eten.. en komen ze aan door meer calorieën te eten. Als je op Youtube kijkt naar gasten die bulken (meer calorieën eten dan dat ze verbruiken) en weer gaan cutten (minder calorieën eten dan dat ze verbruiken) zie ik ze toch echt afvallen.