Waarom hebben jongeren vreetbuien (met name snacks) in de puberteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar hoef je m.i. geen jongere voor te zijn. Als 60+ senior heb ik dat ook nog wel eens. Maar ben natuurlijk geen referentiekader voor ouderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen kloppen, maar nu ben ik toch benieuwd wat dat dan is met jongeren. Komt het door de hormonen? Kunnen zij zichzelf niet remmen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tetrahydrocannabinol...? ;)

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk omdat veel jongeren niet doorhebben dat ze zeer veel energie nodig hebben in de puberteit, voor de groei en ontwikkeling.
Als het lichaam iets tekort komt, heeft het snel de neiging om het signaal te geven voor zoete en/of vette dingen, voor snelle energie.
Als je dan te weinig eten mee naar school neemt, is de kans groot dat je ineens heel veel honger hebt.

Een jongen van 16 heeft bijvoorbeeld ongeveer 2900 kcal nodig. Zie deze pagina: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/hoe-eet-ik-niet-te-veel.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had dit vroeger ook, maar ging laatst eens narekenen hoeveel ik ongeveer at op school, en kwam erachter dat ik die stroopwafels en boterkoeken gewoon nodig had omdat ik te weinig at.
Plaatje bij antwoord
Ritsuka
10 jaar geleden
Er zijn op jouw vraag diverse solide antwoorden te geven. Omdat het per jongere verschilt, is het dus niet voor iedereen ook van toepassing. In het algemeen kun je aanvoeren dat:

- Jongeren minder bewust zijn van hun eetgedrag. Dit kan te maken hebben met het feit dat jongeren al druk zijn met school en vrienden.

- Jongeren zitten vaak in de puberteit. Deze tijd brengt veel veranderingen met zich mee. Mensen voelen zich gestresst en gaan dan eten.

- Eten stimuleert het beloningscentrum van de hersenen. Snacks zijn vaak zout en zoet en geven een korte kick aan het lichaam.

- Veelal worden snacks ook gegeten om de honger te stillen. Veelal ook in sociale situaties. Snacks zijn een gemakkelijk middel om de tijd door te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me af of dit wel zo is, dit is een aanname, want volgens mij blijkt dit niet uit cijfers. Vreetbuien zijn niet leeftijdgerelateerd denk ik en kunnen allerlei oorzaken hebben, die niet zo makkelijk voor een hele groep zijn te bepalen. Dat ligt vaak genuanceerd en is eerder persoonsgebonden.

Het zou misschien wel zo kunnen zijn dat zij er wat makkelijk aan toegeven als ze zo'n bui voelen. Misschien beseffen ze de gevolgen wat minder. Of hebben ze net zakgeld, eerste loon van bijbaantje en kunnen ze, zonder instemming van ouders, wat makkelijker zelf aan snacks komen.

Het kan overigens wel zo zijn, als het leeftijdgebonden zou kunnen zijn, dat het te maken heeft met de stressvolle periode van 'puber zijn'. Dat is vaak een lastige periode vol met onzekerheden, twijfels, verliefdheid, emoties, etc. Dat soort situaties zijn uitermate geschikt (maar niet verstandig) om 'weg te eten'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jongeren in de puberteit zijn in de groei. Groeien is een proces dat het lichaam veel energie kost. Daarnaast zijn veel voedingstoffen nodig. Dit verklaard honger naar veel voedsel, je lijf probeert binnen te krijgen wat het nodig heeft. Wat zich uit in vreetbuien: alles eten wat in handbereik is (en natuurlijk lekker is)

Je lijf is door de evolutie er op ingesteld om zo vet en zoet mogelijke dingen te eten. Hier zit de meeste energie in. Vroeger, toen we nog in het 'wild leefde' was voedsel niet altijd in overvloed. Daarom probeert je lijf een voorraadje te maken, dat kan het best met suikers en vet. Dit wordt in je lijf als vet opgeslagen, dat kan je dan weer gebruiken in magere tijden.

Nu nog steeds geeft je lijf voorkeur aan vet en suiker, ondanks dat wij bijna nooit voedselschaarste kennen. Daarom zijn we sneller geneigd om die mars of zak chips te eten dan die krop sla die in de koelkast ligt. Al helemaal wanneer je lijf schreeuwt om energie. Daarnaast wordt je lichaam (hersenen) als het ware verslaafd aan suikers, hoe meer suikers je eet, hoe meer suikers het verlangt. Daardoor blijf je maar suiker eten als je niet oplet.

Het is ook helemaal niet 'stoer' om die kropsla te eten, dus plunderen maar, die snoepafdeling van de Jumbo. Het heeft dus ook een 'culturele' (is dat de beste benaming?) factor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zie veel jongeren in de supermarkt massaal aan de goedkoopste redbull die verkocht word, en iets als een zak chips of pak gevulde koeken erbij. hele kassaband vol met die beurtbalkjes, met allemaal ongeveer hetzelfde erop (energy + snack)
Je kent wellicht wel de uitdrukking: "Jongeren hebben 200% energie en gebruiker er slechts 40% zinvol van, bij het ouder worden moeten ouderen met 60% energie over, proberen met 167% rendement te werken om toch nog aan hun 100% te raken".

De gigantische groeienergie vanaf babytijd, verloopt niet in een mooi schematisch model van 200%, nee, het zijn eerder enorme impulsen. Men begint ook te ontdekken dat kinderen na een virale ziekte (griep) bijvoorbeeld dikwijls een groeispurt hebben, of ook intellectueel plots sneller ontwikkelen, dus ziek zijn zou in die zin ook een groeispurt kunnen zijn.

Nu ga ik over de kamers van de pubers, naar hun eetgewoonten: Wij ouders vinden de kamers soms een verschrikkelijke puinhoop, maar zo is het ook in jullie hoofd, en voor jullie is dat veel minder puinhoop dan wij denken (en voor mensen zoals wij met een goede herinnering, weet ik ook dat ik met die energie best goed overweg kon door een sterkere geest te ontwikkelen).

Zo ook moet voeding: Je hebt jongens en meisjes die verschrikkelijk kunnen eten en helemaal niet dik worden. Andere, rustige types die meer van leesboeken en tv-kijken houden, hebben dat voordeel daarentegen helemaal niet en worden wat te corpulent voor hun BMI-verhouding.

Het is dus het zware spanningsverschil van + 1000 naar -1000 volt en de polariteitsverschillen daartussen die je zes uur kunnen manisch bezighouden met iets (ook computerspelen) en dan plots schreeuwt je lichaam om de koolhydraatreserves aan te vullen. Je lichaam is trouwens ook nog lerende, en geen enkele jongere is een 'spaarzame krekel' maar eerder een 'werklustige werkmier', tenzij je al een lange duursporter bent zodat je lichaam zich wel leerde te doseren.

Het hoort dus gewoon samen met jullie extremere energievrijkomsten en ups en downs die veel heviger zijn naar buiten toe (=uit) en daardoor ook heviger zijn naar binnen toe (=in).

Dit kun je nu concreet gaan toepassen op jou. Pas als de verhouding in (voeding maar ook opnemen van leerstof en leerprocessen in het geheel vanuit interesse) versus uit (beweging maar ook dezelfde uitwerking vanuit interesse, nieuwsgierigheid, sociale contacten) misloopt, en je BMI ofte Body+Mass+Index uit de hand loopt, moet je ingrijpen. Laat je energie gaan, dan mag je ook je vreetbuien laten gaan. Blijft het aanplakken omdat je teveel stil zit, moet je ook de vreetbuien... stil leggen.