Elke keer als ik thuiskom heb ik een vreetbui en ik krijg mezelf niet onder controle. Hoe kan ik dit stoppen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarom? ben je alleen? eenzaam? krijg je niet genoeg aandacht thuis? eet je om het eten? eet je omdat je het lekker vind? Eet je omdat je dat gewend ben geraakt? Weet je waarom je dit doet?

Antwoorden (7)

Geen etenswaren meer kopen die jou daartoe aanlokken. Als je niks in de kast en de koelkast hebt kan je het ook niet naar binnen werken.
Neem meer en verantwoorder voedsel mee naar je werk (of naar school?) zodat je verzadigd bent en geen lekkere trek hebt.
Ga meteen zodra je thuis gekomen bent iets heel leuks doen dat niets met eten te maken heeft. Wat zijn je hobby's, zoek daar iets mee. Gewoon een poosje heerlijk ontspannen.
Amadea
10 jaar geleden
Om te beginnen ga ik er vanuit dat je dat vervelend vindt omdat je hierdoor dikker wordt. Sorry als het niet zo is.

Wat je kunt doen:

De vreetbuien kan je niet zo 1-2-3 stoppen, daar zul je moeite voor moeten doen. Maar hoe vaker je NEE zegt tegen eten hoe MAKKELIJKER het wordt.

Verder helpt:

- Water drinken
- Bij sommige mensen helpt kauwgom eten (sommige mensen krijgen juist meer honger).

Verder kan je dingen in huis halen als:

- Cup-a-soup en dan kip. Zitten maar weinig kcal in (40) en je doet er lang mee. Pas op wel veel zout, dus niet te vaak.
- Snack a jack, ook hier weinig kcal maar ook weer veel zout.

Maar nogmaals hoe vaker je nee zegt hoe makkelijk het wordt.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eerst eens zoeken naar de oorzaak. Waarom ga je zoveel eten?
- Heb je te weinig gegeten die dag? neem meer eten mee (vul eens in op de eetmeter van voedingscentrum bijvoorbeeld)
- Ben je een emotie-eter? (dan eet je omdat er iets vervelends is gebeurt, of je bent gestresst) Ga dan werken aan je stress, of de reden van je verdriet
- Eet je uit verveling? Zorg voor een hobby of sport. Ga een stukje wandelen en neem dan een gezonde snack mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dingen als lekkere snacks niet meer in huis halen werken niet. Dat is niet het oplossen van je probleem.

Je geeft verder totaal geen informatie over jezelf, hoe oud ben je, wat is je lengte en gewicht, wat doe je ongeveer op een dag, wat eet je op een dag (voor je eetbui)?

Als het te weinig eten is, of eten uit verveling, dan is het probleem zo opgelost.
Maar als je moeite hebt met je emoties, en dit alleen kunt verwerken door veel te eten, dan is een gesprek met je huisarts aan te raden. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog, zodat je aan je onverwerkte problemen kan werken, en je emoties op een andere manier kan uiten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Topantwoord, niets meer aan toe te voegen. :)
Hoi,

Het zit zo in elkaar: Wanneer je naar huis gaat weet je lichaam al dat je gaat eten. Dus het bereid zich voor. De bloedsuiker spiegel daalt en je lichaam vraagt ook daadwerkelijk naar het eten..

Hier zul je dus doorzettingsvermogen voor moeten hebben.. Je zult het patroon moeten verbreken. En dat is heel lastig wanneer je lichaam hier om vraagt..

Wat je wel kan doen is zoveel mogelijk "slecht" voedsel vermijden. Dus wanneer het dan toch "mis" gaat je iig geen repen chocolade en pakken koek naar binnen werkt maar bijv rijstwafels of ongebrande noten oid... Dan heb je toch het snackeffect..

Let er daarnaast op dat je 6 keer per dag eet.. Afwisselend tussen hoofdmaaltijden en snacks..

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
het kan ook gewoon komen omdat je lichaam gewoon meer energie nodig heeft. dan helpt 'doorzetten' niet.
dus handig om eerst te kijken of je wel genoeg eet
Ik ga er van uit, dat je je zorgen maakt, omdat je teveel eet en dat ook terugziet op de weegschaal. Als je vreetkicks hebt maar niet aankomt, eet je te weinig, of heb je een medisch probleem.
Met alle respect voor diverse andere adviezen hier, maar wellicht helpt het dan juist, om een Atkins-achtige eetgewoonte te beginnen: Eet weinig/geen koolhydraten en geen suiker (suiker verstoort het normale gevoel van honger en verzadiging in je lichaam, terwijl vet en eiwit een verzadigd gevoel geven) en eet juist minder vaak per dag, in plaats van vaker, maar eet dan wel 2-3 substantiële maaltijden per dag.
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Het sterke punt van Atkins achtige dieten is juist dat ze minder hongergevoel geven.
Wat en hoeveel eet je voordat je thuis komt? Het is belangrijk om je eten te verdelen over de gehele dag! S ochtends begin je al met boterhammen en volkoren is wel een van de beste soorten om te eten. Na 2 uurtjes weer boterhammen, daarna een gezonde snack enz enz. Dit zal je veel minder hongerig maken als je thuis komt. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel veel kauwgom eten! Desnoods kauwgompje na kauwgompje... Net zolang tot de vreetbui weg is.