Hoe komt het dat 1oo% rauwe cacaopoeder van "Van Houten" minder dan 10gr koolhydraten bevat terwijl andere rauwe cacaopoeders meer dan 50gr bevatten?

De voedingswaarden van "Van Houten" cacapoeder (per 100 gram):

360 kcal

20,2 gr eiwit

8,3 gr koolhydraten

waarvan 0,5 suiker

20,1 gr vet

waarvan 12,2 gr verzadigd

23,8 gr vezels

Ook de voedingswaarden van cacaopoeder op Voedingswaardetabel.nl zijn gelijkaardig zoals die van "Van Houten"; maar wat ik vreemd vind is dat de waarden op "Self Nutrition Data" (zie link hieronder) enorm verschillend zijn, voornamelijk het koolhydratengehalte, deze is namelijk 58 gram per 100 gram cacaopoeder!

http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/7436/2
http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5471/2

En deze bevat (zie hieronder) 20 gram koolhydraten (per 100 gram):

http://www.gekruid.com/cacao-poeder-raw.html

Ik kan wel begrijpen dat de vetten van verschillende producenten verschillen doordat ze de vetten soms ontvetten maar mijn vraag is hoe komt het dat voornamelijk die koolhydraten zo verschillend zijn en ver uit elkaar liggen? Het zijn tenslotte allemaal rauwe cacaopoeders, door de bomen zie ik het bos niet meer...

Kan iemand mij ook vertellen hoe de voedingswaarden van échte (onbewerkte) cacaopoeder eruit ziet per 100 gram?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Er zijn verteerbare en onverteerbare, glycemische en niet-glycemische koolhydraten.

De buitenlandse website Nutitiondata telt de onverteerbare koolhydraten bij het totaal aan koolhydraten. Dat gaat om "Fiber" of vezels. Dit verklaart het verschil.

In voedingsmiddelen zitten verteerbare koolhydraten en niet-verteerbare koolhydraten. Verteerbare koolhydraten kan het lichaam opnemen en gebruiken als energiebron. Niet-verteerbare koolhydraten zijn voedingsvezels. Deze kan het lichaam niet opnemen. Ze vormen dus geen energiebron, maar ze zijn wel erg belangrijk voor de functie van de darmen. Monosachariden en koolhydraten die in de dunne darm kunnen worden afgebroken tot monosachariden vallen onder de verteerbare koolhydraten.