Zijn de fyto-oestrogenen die in soja zitten daadwerkelijk schadelijk voor mannen?

Hallo,

ik vroeg mij af of de fyto-oestrogenen die in soja zitten daadwerkelijk schadelijk/ongezond zijn voor mannen en/of vrouwen?

Ik hoor en lees regelmatig dat deze kanker veroorzaken maar is dit wetenschappelijk bewezen bij mensen?

Ik eet regelmatig soja producten en vroeg mij af of ik mij hier druk over moet maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is heel erg veel onderzoek gedaan naar de invloed van soja op de mens. Zoals bij elk onderwerp zegt één los onderzoek niet zoveel, omdat er altijd onderzoeken zijn die verschillende resultaten laten zien. Daarom kan je het beste kijken naar meta-analysis, daarbij worden de resultaten van meerdere onderzoeken bekeken en wordt daar een conclusie uit getrokken. Zo krijg je dus een soort gemiddelde, dat veel betrouwbaarder is dan 1 onderzoek. Ik heb op Google Scholar even gezocht naar wat meta-analyses over soja en mannen, en ben er wel een paar tegengekomen: - Soja kan de kans op prostaatkanker verminderen. - Soja heeft geen invloed op de onderzochte hormonen. - Soja kan positieve invloed hebben op cholesterol (vermindering van totale/'slechte' cholesterol, verhoging van 'goede' cholesterol) of heeft geen invloed op cholesterol; de uitslagen verschillen per meta-analyse. Er zijn vast nog meta-analyses te vinden van de invloed op soja op andere gezondheidsaspecten, als je er wat tijd in wilt steken. Ik heb natuurlijk maar een paar bekeken, maar ik kwam op de eerste bladzijde (bij zoektermen soy male meta-analysis) en als ik gericht zocht naar relevante onderzoeken, alleen positieve effecten en geen effect tegen, en geen negatieve. Dat zegt niet alles natuurlijk, maar zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat het toch vooral fabeltjes zijn. Toegevoegd na 2 minuten: Sorry, soy men en meta-analysis, waren geloof ik de zoektermen die ik gebruikte (en daarnaast nog wat gerichter gezocht).

Ja, dat kan! Hormonen werken duaal. Dat wil zeggen dat ze elkaar in evenwicht houden ( homeostase ) door nacht en dag ritmes en seizoenen. Maar met het innemen of het binnen krijgen van xeno oestrogenen kan er een disbalans ontstaan van hormonen. Zo heeft een teveel aan oestrogenen een verminderde werking van progesteron bij vrouwen en een teveel van oestrogenen bij mannen een verminderde werking van testosteron. Kankers bij vrouwen zijn dan gerelateerd met borst en eierstok en bij mannen prostaat of testes kanker. Hormoon dis balansen kunnen het lichaam wel degelijk ziek maken. Soja, anti conceptie pil en zelfs plastic flesjes water bevatten allemaal xeno oestrogenen. Mijn advies: alleen bij hoge uitzondering soja

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=4rQweX7xe7U

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100