Bevat "gerst" gluten?

Hallo,

ik zou graag Rice Krispies willen kopen van Kellogg's, deze zou glutenvrij moeten zijn maar bij allergenen staat vermeld dat het "gerst" bevat.

Bevat "gerst" wel of geen gluten voor alle duidelijkheid?

Toegevoegd na 8 minuten:
Om nog specifieker te zijn, als ik naar de ingrediëntenlijst kijk dan staan de volgende middelen er op:

- Rijst
- Suiker
- Zout
- Gerstmoutaroma

Dus, het gaat wellicht niet over pure "gerst" maar over aroma van gerstmout; de vraag is dan of gerstmoutaroma ook gluten bevat of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.5K

Het beste antwoord

Ja, gerst bevat gluten. Niet vee, maar toch, ze zitten er in, dus als je helemaal glutenvrij moet eten, mag je het niet hebben.

Toegevoegd na 13 minuten:
Iemand met een glutenallergie ./ coeliakie mag wel een minimale hoeveelheid gluten per dag binnen krijgen. De hoeveelheid gluten in gerstmoutaroma in cornflakes is normaliter te verwaarlozen, en past dus in een glutenvrij dieet.

Kellogs zelf zegt erover : :

U (coeliakiepatient) mag volgende ontbijtgranen eten:

Rice Krispies
Choco Pops
Kellogg’s Corn Flakes
Frosties
Frosties Nuts.

Het moutaroma dat zich in enkele van onze producten bevindt, is een extract van gehydrogeneerde gerst dat sinds jaren verdragen wordt door personen die allergisch zijn voor gluten. (17-1-2005)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om nog specifieker te zijn, als ik naar de ingrediëntenlijst kijk dan staan de volgende middelen er op: - Rijst
- Suiker
- Zout
- Gerstmoutaroma Dus, het gaat wellicht niet over pure "gerst" maar over aroma van gerstmout; de vraag is dan of gerstmoutaroma ook gluten bevat of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie toevoeging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (2)

Gerst bevat gluten:

http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-leven/Het-glutenvrije-dieet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om nog specifieker te zijn, als ik naar de ingrediëntenlijst kijk dan staan de volgende middelen er op: - Rijst
- Suiker
- Zout
- Gerstmoutaroma Dus, het gaat wellicht niet over pure "gerst" maar over aroma van gerstmout; de vraag is dan of gerstmoutaroma ook gluten bevat of niet?
Gerst bevat gluten, maar wel redelijk weinig. En omdat alleen de gerstmoutaroma gebruikt wordt, dus maar een onderdeel ervan, is het mogelijk nog minder.
En volgens de wet mag iets glutenvrij genoemd worden als het minder dan een bepaalde concentratie aan gluten bevat. Dat beetje gerstmoutaroma zal dan wel zo weinig gluten leveren dat het eindproduct nog onder die grens blijft.

"Tot voor kort mocht een product maximaal 200 ppm (200 mg per kilo) gluten bevatten. Deze drempelwaarde is in 2008 in de Codex Alimentarius Standard voor glutenvrije producten verlaagd naar 20 ppm. In de Europese Verordening (EG) 41/2009 is de claim “glutenvrij” geregeld waarbij ook 20 ppm als maximale norm wordt gehanteerd. Producten met de claim ‘glutenvrij’ moeten uiterlijk 1 januari 2012 aan deze wettelijke eis voldoen."

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens mijn tweede bron kan het gluten bevatten, maar kan het ook zijn van niet:
"Mout, moutstroop, moutextract (mout ontstaat door gerst- of tarwekorrels te laten kiemen en drogen. Een deel van de gluten uit de korrels wordt tijdens dit proces afgebroken. Door onvolledige afbraak kunnen mout, moutaroma of moutextract altijd nog gluten bevatten)"

Overigens zijn er ook wel mensen die zo allergisch zijn, dat ook producten die onder de wettelijke grens zitten nog teveel gluten voor hen bevatten.