Is het verstandig om verspreid te eten als je wilt afvallen?

Normaal gesproken kennen wij 3 maaltijden, namelijk: Ontbijt, Lunch, Avondeten. Nu heb ik gelezen dat 5 keer per eten beter is om af te vallen. Nu heb ik het volgende schema en vraag mij af of ik dit goed begrepen heb.

07:30 Ontbijt (2 sneetjesbrood), 10:15 (2 sneetjes brood), 12:00 (2 sneetjesbrood), 14:00 (2 sneeltjesbrood), 16:00 (sultana), 19:00 avondeten en 21:00 (snack, fruit).

Daarnaast fiets ik een uur per dag en ga ik 3x 45 minuten zwemmen per week.

Toegevoegd na 34 minuten:
25j, 179cm en 83kg
Ga denk ik naar de 2, 1, 2, 1 sneetjes brood in plaats van 2, 2, 2, 2.

Daarnaast eet ik in de avond groenten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat is je lengte, gewicht en leeftijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25j, 179cm en 83kg
Ga denk ik naar de 2, 1, 2, 1 sneetjes brood in plaats van 2, 2, 2, 2. Daarnaast eet ik in de avond groenten
Ritsuka
11 jaar geleden
Ok, je hebt nu dus net overgewicht. Met een paar kleine aanpassing moet het lukken om je gewicht te verlagen, het kan het beste langzaam gaan.
In elk geval stoppen met frisdrank en vruchtensap, geen snoep en goed op porties letten (bij avondeten niet gelijk voor 2de keer opscheppen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overgewicht misschien een beetje, maar gezien zijn beweegpatroon kan het ook voor een groot deel spieren zijn. Die zijn zwaarder dan vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het scheelt al veel als je de warme maaltijd als lunch gaat eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat kan, maar is niet altijd een mogelijkheid voor. Bij mij op het werk kan ik niks opwarmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 2-3 x per week zal je ook wat merken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brood eten en afvallen is geen gewilde combinatie!
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt best brood eten als je daar behoefte aan hebt, maar over het algemeen word inderdaad aangeraden om daar mee te minderen.
Nederland is nu eenmaal een brood en aardappelencultuur, maar zo gezond is dat helemaal niet.
De omslag maken is vaak wel lastig.

Het beste antwoord

Het is inderdaad zo dat gespreid eten beter is. Door het verspreiden van de maaltijden zorg je ervoor dat er minder (suiker)pieken en (suiker)dalen zijn op een dag. Hier door krijg je bijvoorbeeld minder zin om tussendoor te snoepen.

Ik ben geen dietiste, dus als je serieus of gericht moet/wilt afvallen (lijkt me niet heel waarschijnlijk met jouw beweegpatroon), vraag om professionele hulp van een dietist of op een sportschool.

Wel een paar tips.

Maar wat ook belangrijk is, is wat voor brood je bijvoorbeeld eet (wit, bruin, volkoren?) en wat je er op doet (kaas, chocopasta, kipfilet?). Een witte boterham met margarine en chocoladepasta zitten meer calorieen dan in een volkorenboterham met kipfilet.
Probeer daarnaast snacks en de sultana te vervangen door fruit. In snacks en sultana repen zit vaak heel veel suiker. In fruit zitten veel meer vezels en andere zaken die je nodig hebt. Eet 's avonds ook veel groente (min 150 gram) en niet te veel vlees. En wees matig met frisdranken en eventueel alcohol.

Op de website van het voedingscentrum kun je gebruik maken van de eetmeter. Als je dan bijhoudt wat je elke dag eet en drink (en ook dat ene kauwgomstukje), dan kun je eens kijken hoe het met je inname zit. Dan heb je ook een idee waar je kunt 'besparen' middels je eten. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dan je honger moet gaan lijden, maar hoogstens andere keuzes maken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ook goede suggesties +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, wat voor soort brood. +1, ook voor het ontmaskeren van de Sultana=gezond-mythe.

Andere antwoorden (5)

Door verspreid te eten heb je minder last van hongeraanvallen. dus is de kans kleiner op een vreetaanval.

Probeer te eten na het hardlopen of zwemmen, dan is je lichaam nog bezig met verbranden en word het eten ook sneller verbrand. tevens hoef je dan niet te sporten op volle maag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gespreid eten is wel goed, je spijsvertering blijft dan de hele dag actief.
Of je met genoemde eetpatroon afvalt is vraag 2, aangezien ik dat best veel vind als je ook wilt afvallen, maar dat ligt er ook aan hoe jong je bent ( in de groei ) hoe oud je bent etc .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, meerdere kleine maaltijden helpt om je stofwisseling op gang te houden.

Ik zou wel aanpassen WAT je eet, ik zie 8 boterhammen, een sultana en avondeten.
Ik ga ervan uit dat je bij het avondeten groente eet, maar het is wel erg veel brood.
Heb je dit allemaal nodig?

Sultana zou ik weglaten, alleen maar suiker. Neem in plaats daarvan liever een gekookt ei, of een handje ongezouten nootjes.
En probeer bij de lunch ook wat groente te eten, een gevulde salade bijvoorbeeld.
En volgens mij eet je ook weinig fruit

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus basis is goed, maar probeer wat meer groente en eiwitten toe te voegen. En eventueel ergens een broodje minder (voel je vanzelf aan)
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minder geraffineerde koolhydraten. Precies! +1
Als je 6 keer eet per dag ipv 3 keer op een dag, heeft dat als voordelen dat je bloedsuiker ongeveer gelijk blijft (geen grote schommelingen) ook krijg je niet allemaal lekkere trek tussen de maaltijden in, omdat je zo snel na elkaar eet.

Dus dat is inderdaad een voordeel aan meerdere keren per dag KLEINERE porties eten.

Nu weet ik niet of jij afvalt met wat jij hier neerzet, ik weet niet wat voor brood je eet of wat je bij het avond eten eet.

Je bent 179 cm en je weegt 83 kilo, je kan je caloriebehoefte uitrekenen met de Harris and Benedict formule, ik schat dat je ongeveer 2000 kcal per dag nodig hebt als MINIMALE behoefte (als dit meer of minder is, dat moet je zelf uitrekenen, ik weet niet alle gegevens, mannen hebben grotere behoefte dan jij, google gewoon op HARRIS EN BENEDICT FORMULE, kost je minder dan 30 seconden werk), zorg dat je 20 % minder kcal eet dan je behoefte is, dus stel het is 2000 kcal als behoefte, dan zou je 1600 kcal per dag gaan eten om op een gezonde manier af te vallen.

Reken na wat je eet en of dit 1600 kcal zijn. Ik kan dat vanaf hier niet zien. Maar je zit op 8 boterhammen per dag, een sultana, avondeten EN savonds fruit, ik verwacht niet dat je hiermee zult afvallen, want dit is een normaal eet patroon voor een grote volwassen man. Het lijkt niet alsof het 1600 kcal is, maar reken dat zelf even na (gebruik eventueel de EETMETER van het voedingscentrum, is gratis)

En onthoudt: mager vlees is goed beleg, 20 of 30+ kaas, eventueel pindakaas (veel kcal meer erg gezond), probeer geen ongezonde dingen op brood te doen.

Neem volkorenbrood ipv witbrood.

Eet bij het avondeten voldoende vlees/vis en groenten!

Sultana kan je beter schrappen, dat is troep. Liever volkorenbrood.

En fruit savonds als snack vind ik persoonlijk niet zo, dat is koolhydraten (energie) savonds laat, dat zou ik vervangen door wat zuivel of noten als je trek hebt (denk aan magere kwark (eventueel op smaak gebracht met suikervrije limonadesiroop), blokje kaas, yoghurt, amandelen)

Voor de rest is fruit natuurlijk super gezond! Alleen savonds zou ik fruit laten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, Sultana is junkfood en verder ook best goede adviezen. +1
5 x eten is inderdaad beter dan 3 x per dag. Ikzelf ben ook op dieet en ik ben in 5 weken al 10 kg verloren. Ik eet meer dan 3 x per dag en kijk! Wanneer ik minder eet merk ik dat ik s'avonds ook meer honger begin te krijgen. Raar maar waar heb ik ook al veel gelezen dat als je s'avonds nog iets dat je verdikt, eerder een fabeltje is. Maar daar weet ik het fijne niet van. Honger jezelf niet uit, doe ik ook niet. Gewoon gezonder eten en je valt ook flink af.
Mijn eetschema
- smorgens 2 boterhammen.
- middag 2-3 boterhammen ( met vers gemaakte soep)
- 4 uur : fruit met yoghourt of een mager rijstpapje of wel een alpro soya puddinkje. Meng ik soms ook met fruit.
- 6-7 uur : mijn avondeten. Ik weeg alles niet af. Maar ik eet wel gezond en geen vettige dingen.
Soms eet ik s'avonds dan ook nog een yoghourt of nog zen stukje fruit.

Succes