waar hebben kindjes uit afrika met een opgezwollen buik een tekort aan?

hebben ze een tekort aan eiwitten of een tekort aan koolhydraten??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Die hebben hongeroedeem. Door vochtophoping zwelt hun buik op. Het wordt veroorzaakt door een verstoring van de waterhuishouding. Hongeroedeem treedt op bij een eiwittekort door een slechte of eenzijdige voeding. Ieder verlies van eiwit uit het bloed heeft invloed op de waterhuishouding door het wegvallen van de colloid-osmotische druk, waardoor er geen vocht meer uit de weefsels kan worden weggezogen.
Amadea