Verslaafd aan water ?

Ik kan al een tijdje niet eens even zonder water. Ik heb altijd een flesje bij, waar ik ook heen ga.

Dit klinkt allemaal normaal alleen is de hoeveelheid ook erg veel. Ik drink ong. 4 liter op een dag.

Ik voel me hierdoor erg misselijk en ik eet dus ook heel weinig. Ik vind het ongezond en wil van m'n verslaving af!

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe los ik dit op?

Groetjes en bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je bent niet verslaafd, want iedere verslaving is tevens een gewenning! Je lost het op door minder te drinken en je voelt je echt niet misselijk door het water. En als je denkt dat je daardoor wel misselijk voelt dan drink je de aanbevolen hoeveelheid wat algemeen bekend is. Verder hoop ik dat je telkens wel een nieuw flesje koopt, en niet steeds om spoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo telkens een nieuw flesje? Nederland heeft zo'n beetje het schoonste drinkwater van Europa( dat we dan ook weer door de okee spoelen, maar dat is een andere discussie). Het transport en de productie van flessenwater maakt dat het ruim 10x zwaarder op het milieu drukt dan kraanwater in een fijn duurzaam plastic flesje. Zoek maar eens naar het gratis water project In amsterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@broeder. je mond heeft zelf nogal wat bacteriën
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die daar dus al zitten en geen kwaad kunnen. Natuurlijk wel even omspoelen en geregeld afwassen.

Antwoorden (7)

laat je suiker maar eens prikken bij de dokter!

Toegevoegd na 1 minuut:
het altijd dorst hebben Kan wijzen op suikerziekte, hier moet je nooit lang mee blijven doorlopen omdat het schade aan o.a je ogen kan toe brengen als het niet behandelt wordt, echt ga maar even naar de dokter, dit is niet normaal die hoeveelheden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat regelmatig bloedprikken, altijd al positief geweest gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bedankt voor je antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kauwgom kauwen mss? dan maak je vanzelf meer speeksel aan, dan heb je geen droge mond. Op vaste tijden drinken en niet meer dan 1 uurtje voor je gaat eten. Als je nu halve literflesjes hebt, dan kun je daar 3 van klaarzetten, met heet weer mss 4 en op=op.
Met positief bedoel je denk ik negatief op suikerziekte? Of heb je wel suikerziekte? Want als dat zo is, weet ik niet wat een juist advies is, mss MOET je dan juist veel drinken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik heb geen suikerziekte. Ooit een tijdje bloedarmoede gehad, vandaar dat ik nog regelmatig bloed moet prikken. Maar ik ga eens proberen om op vaste tijden te drinken. Bedankt voor je tip!! Overigens krijg ik geen dorst, alleen een neiging om water te drinken. Ik drink ook geen frisdrank etc, alleen maar water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet je mischien erg zoute of kruidige tussendoortjes of maaltijden? Dit kan ook enorme dorst veroorzaken.
Je voelt je waarschijnlijk misselijk omdat je te weinig eet.
Probeer tussen het drinken door toch met kleine hoeveelheden wat meer voeding te nemen.

Je kan best eens naar de huisarts gaan om over je probleem met het water te spreken.
Vier liter water per dag zou je enkel nodig hebben bij heel intensieve sporten of bij extreme warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meer dan twee liter water drinkt is het verstandig om wat extra zout te gebruiken. Voeg per liter water een kwart theelepel zout toe. Op zich hoeft vier liter water niet teveel te zijn maar je spoelt er wel de natrium je lichaam mee uit, zeker als je al matig bent met zout. Daardoor raakt de balans tussen natrium en kalium verstoord waardoor je misselijk wordt. Misschien lukt het dan ook beter om iets minder te drinken, want die neiging tot veel water drinken kan juist komen door een natuurlijke drang om het lichaam te zuiveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk ben je misselijk van het ongezond eten of teveel water. om van deze verslaving af te komen zal ik voorstellen om nog 1 week 4 liter te drinken en daarna steeds afbouwen bijvoorbeeld steeds een halve liter eraf. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je een serieus probleem. Ik Ken iemand die ook hieraan verslaafd is en zijn wordt hier aan geholpen door een psycholoog. Maar haar redenen waren daarnaast ook om zo slank mogelijk te blijven. Ga eens naar de dokter en leg t voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent -lichamelijk- niet verslaafd aan water, wel heb je er een gewoonte van gemaakt om heel veel water te drinken en dat is het in zekere zin een psychische verslaving te noemen.
Gewoontes hebben we allemaal, stal je je fiets, dan zet je hem op slot, ben je naar de WC geweest, dan trek je door. Ons leven is doorspekt met gewoontes, ze ontstaan door het keer op keer herhalen van handelingen.
Maar deze gewoonte is niet bepaald gezond en zo te lezen wist je dat zelf ook wel. Het belemmerd gezond eetgedrag, je kunt watervergiftiging krijgen en je ervaart nu dagelijks misselijkheid.
Zoals je een gewoonte aan kunt leren kun je hem ook afleren, alleen is het laatste vaak moeilijker.
Je hebt vooral doorzettingsvermogen nodig en een heleboel ratio.
Probeer te minderen, geef niet elke keer toe aan de behoefte. Zet jezelf op een ratsoen en hou je daaraan.
Schenk je dagelijkse hoeveelheid water in flessen en minder dat geleidelijk. Vermijd de kraan want dan kun je dit niet bijhouden. Hou dit vol en wees streng voor jezelf.
Gebruik voorlopig ook een goede complete vitaminepil die ook mineralen bevat, door het teveel aan water kun je hiervan tekorten oplopen. Gebruik ook voldoende zout.

Als je merkt dat het je niet zelfstandig lukt om te minderen met deze hoeveelheden schroom dan niet en ga langs bij je huisarts voor meer advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De combinatie van teveel drinken, 4 liter per dag is gewoon teveel, samen met niet goed eten is zorgelijk.
Dan kan er een onbalans tussen mineralen (niet alleen natrium/kalium) optreden, met zeer vervelende gevolgen.

In dat geval wordt water min of meer giftig voor je lijf. Omdat het water de normale verhoudingen van vele minearlen gaat verstoren. Tekorten en teveel van stoffen in je lichaamscellen die de normale werking gaan verstoren.

Het is zeer ongezond voor je lijf en in het uiterste geval zelfs gevaarlijk. Je hebt klachten en die kunnen best te maken hebben met het teveel drinken en te weinig eten (zouten, suikers).

Ik zou daarom hulp zoeken, als je niet zelf je waterhoeveelheid terug kunt brengen en normaal (porties verdeeld over de dag) kunt eten. Neem in ieder geval nu veel verschillende eetmomentenper dag. Bespreek je probleem met je huisarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een aanvulling: je huisarts kan ook laten onderzoeken of je misschien een medisch probleem hebt waarom je zoveel wil drinken: suikerziekte is al genoemd, maar de ziekte van Sjögren zou ook nog kunnen bijvoorbeeld.

Neem jezelf serieus! Laat het onderzoeken.