hoeveel tijd heb je nodig om van alle effecten van het roken af te komen?

Ik ben vorig jaar september gestopt met roken (zonder enige hulpmiddelen het kan dus echt) maar eet nu voor twee.
ben inmiddels al 15 kg aangekomen en vraag me af wanneer de behoefte van het meer eten zullen afnemen had het wel al geaccepteerd dat ik dikker zou worden maar het einde mag nu wel in zicht komen :-)
Iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Inmiddels een jaar of 12 geleden gestopt met roken. Vlak daarvoor eveneens met onregelmatige werktijden, minder lichaamsbeweging door zittend werk en ongelimiteerd toegang tot een snoepkast 'omdat we er zo hard voor werkten'. Netto resultaat een kilo of 20 zwaarder. De eerste 5 kg te veel was er al gauw weer af door niet meer te snoepen en gezonder te eten. De volgende 10 kg door een koolhydraatbeperkte methode te volgen (Yvonne Lemmers).

Stop in ieder geval met geraffineerde koolhydraten, want die wekken je hongergevoel op. Op de keper beschouwd hoef je niet meer dan een kilo of 3, 4 aan te komen als je stopt met roken maar dan moet je natuurlijk niet gaan eten in plaats van roken.

Ondanks de 'bijwerkingen' heb ik nooit spijt gehad dat ik gestopt ben. Het is heerlijk om niet meer iedere ochtend te moeten voelen of ik mijn shag en aansteker bij me heb, voldoende voorraad voor het weekend in te slaan en te bedenken hoe ik lange vergaderingen moet doorstaan zonder een peuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie,
zal nu ik alle reacties lees me eens voor gaan stellen bij een voedingsdeskundige.
En idd alles nalopen of je genoeg sigaretten bij hebt 3 aanstekers op zak want je weet het nooit...
Heerlijk om daar idd van verlost te zijn.
gr golester
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je waar ik het aller blijst om ben? Dat ik gestopt ben voor die regel van het verplicht buiten staan te roken overal. Ik vind het toch geen kijk en bijna zielig als je iedereen op een kluitje buiten ziet hijsen aan z'n stinkstok, of nog veeeeeel erger, in z'n glazen rook cel!!! OOh wat ben ik blij dat ik daar nooit aan mee heb en ga doen!
Kimath
12 jaar geleden
Zo'n glazen rook cel is grappig, het is net aapjes kijken in de dierentuin :P

Andere antwoorden (5)

Goed bezig! Ook in ben cold turkey gestopt met roken en mijn tip is om chroomtabletjes te gaan gebruiken. Die helpen je suikerspiegel stabieler te houden om dat je lichaam in het circeltje terecht bent gekomen van een tragere stofwisseling, meer trek doordat de nicotine normaal de trek vermindert. Meer eten betekend schommeling in je suikerspiegel en dan weer trek aan zoetigheid.

En als laatste, lekker flauw en waarschijnlijk meer dan overbodig omdat je dit zelf ook wel weet:

BEWEGEN!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus als je deze cyclus niet doorbreekt dan stopt het effect nooit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben eerst ongeveer 3 kilo aangekomen, maar nu 2,5 jaar later 7,50 kilo lichter dan toen ik rookte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ervaring mee....
Ik ben vorig jaar Maart gestopt met roken, ook zonder hulpmiddelen. Ik groeide ook helemaal uit de kluiten, zo erg dat ik het benauwd kreeg van het overgewicht. Ik was in Totaal 18 KG aan gekomen. De benauwdheid was erger als de benauwdheid met roken, ik kreeg medicijnen tegen de benauwdheid maar ik voelde dat mijn lijf niet tegen dat overgewicht kon, ik heb dit jaar Maart de handdoek in de ring gegooid en ben na precies een jaar (moeiteloos) stoppen weer begonnen. Ben nu inmiddels ook weer 10 kg kwijt....Of het goed is.... Nee dat denk ik niet, maar wat is slechter, roken of overgewicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Anne01 voor je reactie maar dit is voor mij geen optie heb namelijk ook ziekte van crohn en dan is weer beginnen met roken geen optie meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zul je ws een stalen discipline gevoel moeten gaan hebben om idd te sporten en toch voor jou alleen te gaan eten....Ik wens je heel veel sterkte!
Zelfs jaren later kunt u plotseling heel veel zin krijgen in een sigaret. Geef daar niet aan toe. Wacht een minuut of vijf, dan zal het verlangen verdwijnen.
Andere ontwenningsverschijnselen: In het begin vinden mensen het moeilijker om wakker te blijven of zich te concentreren, en kan het zijn dat ze zwaarder worden. Ze kunnen ook last hebben van pijn, jeuk, zweten, hoesten en stemmingswisselingen in de vorm van ongeduld, opvliegendheid of zelfs een depressie. De meeste verschijnselen nemen binnen vier tot zes weken af.
In deze kritieke periode zijn er een paar praktische dingen die u kunt doen om dit tegen te gaan. Bijvoorbeeld:
● Zorg voor meer slaap.
● Drink veel water of sap en eet gezond.
● Doe aan lichaamsbeweging.
● Adem diep in en maak u een voorstelling van de schone lucht die uw longen vult.
Triggers: Dit zijn activiteiten of gevoelens die een hunkering kunnen opwekken om te roken. Misschien rookte u altijd een sigaretje als u iets te drinken nam. Als u met roken gestopt bent, moet u niet te lang over uw kopje thee of koffie doen. Na verloop van tijd zult u daar natuurlijk weer gewoon rustig van kunnen genieten.
Toch kunnen deze associaties nog lang in de geest blijven hangen nadat het lichaam vrij is van nicotine. Maar over het algemeen zal de associatie van bepaalde activiteiten met roken op den duur minder worden en aan kracht verliezen.
Met alcohol is het anders. Terwijl u probeert met roken te stoppen, is het waarschijnlijk verstandig geen alcohol te drinken en niet naar plaatsen te gaan waar het geserveerd wordt, want veel mensen krijgen een terugval als ze alcohol drinken.Dit komt doordat,zelfs kleine hoeveelheden alcohol het genot van nicotine vergroten.
,sociaal drinken wordt vaak geassocieerd met roken,alcohol beïnvloedt het beoordelingsvermogen en vermindert remmingen.
Wees ook selectief in je contacten, vermijd bijvoorbeeld onnodig contact met mensen die roken of die u een sigaret zullen aanbieden. Blijf ook uit de buurt van mensen die proberen u weer aan het roken te krijgen, bijvoorbeeld door u ermee te plagen.
Ook blijkt uit een onderzoek dat bijna twee derde van degenen die een terugval hadden gehad vlak daarvoor gestrest of boos was. Als een bepaald gevoel bij u het verlangen opwekt te roken, zorg dan voor een afleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bijna 4 jaar van het roken af d.m.v. Lasertherapie, ongeveer 3 kilo aangekomen, ik wandel elke middag ongeveer 2 km. En fiets elke dag ongeveer 15 km. Als je de tijd die je hebt besteed aan het roken nu gaat bewegen is er niets aan de hand en je voelt je stukken beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel goed van je dat je bent gestopt met roken. Maar ook nu is het moment aangekomen dat je er achter komt dat het meer de verslaving is waar je een probleem mee hebt dan het roken zelf.

En dan bedoel ik niet de verslaving voor nicotine, maar een verslaving waarin je iets zoekt wat je heel maakt in het leven. Met je meer completer gemaakt. En nu heb je dat ingevuld met eten. Maar nog steeds is het een symptoom.

Je huidige (nieuwe) verslaving is nu eten. Probeer eens te onderzoeken welke emoties je hebt (of wilt verdrukken) tijdens het eten. En dan heb ik het niet over de eet momenten van de 3 maaltijden op een dag. Maar van die tussen door eetbuien.
En elke keer als je van jezelf merkt dat je weer in een eetbui zit, dan kan je tegen jezelf zeggen: oké, kennelijk voel ik me nu niet compleet! Want ik zoek iets buiten mezelf.