Voedsel en de sportschool.

Ik ga nu al een tijdje naar de sportschool, maar het is lastig om er achter te komen wat nou goed, ondersteunend voedsel is.

Heb je bijvoorbeeld nou wel of juist niet veel koolhydraten nodig? En welke vitaminen zijn het belangrijkst?Ook zou ik graag willen weten welke gerechten onmisbaar zijn. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf of je kracht op wilt bouwen of definitie.
Het bodybuilding dieet is vooral gebaseerd op mager eiwitrijk voedsel afgewisseld met koolhydraten door meerdere kleine maaltijden per dag.
Kipfilet, vis ( niet gebakken ), eieren, macaroni etc..
Eiwitrijk voedsel is voor spieropbouw en koolhydraten geeft de noodzakelijke energie om te trainen.
Je kunt wel het een en ander op internet vinden of koop een paar boekjes.
Het is vooral ook belangrijk zowel qua training als voeding, te onderzoeken hoe je lichaam reageert.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, bedankt!

Andere antwoorden (5)

Dit licht er vooral aan of je conditie of krachttraining doet,

bij krachttraining zijn vooral eiwitten belangrijk, voor de spieropbouw (hiernaast zijn koolhydraten en gezonde vetten ook niet onbelangrijk).

Over conditietraining weet ik verder weinig, alleen dat ze echt kilo's koolhydraten eten (denk hierbij aan grote hoeveelheden spaghetti voor wielrenners)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon gezond eten volgens de schijf van 5 is nog het allerbest.

Wat ik veel bij mensen zie, die aan fitness doen, is dat ze teveel met voeding bezig zijn en allerlei supplementen in de vorm van poeders, pillen en shakes innemen. Dit is voor de amateursporter niet nodig en werkt vaak zelfs averechts, omdat er bijv meer extra calorieën worden ingenomen ( bijv door weightgainers), dan dat er verbrand wordt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nooit "teveel" met eten bezig zijn. Sporters letten gewoon zeer goed op hun voeding, en ze weten hierdoor precies wat ze eten, en welk eten wat voor effect heeft op het lichaam. Dat is ook nodig namelijk. De supplementen zijn hierop een aanvulling, die je nodig hebt, als je behoorlijk traint en aan je lichaam bouwt. Een weightgainer neem je enkel als je verstand hebt van hetgeen je mee bezig bent. Amateurs die dus weightgainers nemen, zonder doel, en zonder de training of dieet aan te passen zijn niet slim bezig natuurlijk.
Je moet nooit zomaar aan suplementen beginnen als je er geen weet van hebt. Het doel van een weightgainer is overigens; meer calorieën tot je nemen, dan dat je verbruikt. En werkt helemaal niet averechts, nogmaals, als je weet waar het supplement voor bedoeld is en weet hoe je het moet gebruiken. Het gaat hier dus vaak om mensen, die aan willen komen, niet om af te vallen.
(hier komt veel meer bij kijken, maar dit is even heel simpel gezegd) Ik gebruik zelf ook af en toe weightgainer, maar heb een afgewogen dieet, training en doel, en weet wel waar ik mee bezig ben. Dus, na mijn uileg, moge het duidelijk zijn, dat ik het niet eens ben met je antwoord.
Ik weet dat bij duursporten spaghetti erg goed is door de vele koolhydraten. Daarbij is iets wat zwaar op de maag ligt slecht voor het sporten. Bijvoorbeeld Jus d'orange ligt erg zwaar. Verder weet ik niet welke sporten je doet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe vooral duursporten in de sportschool en een gemiddelde conditietraining, dus in iedere geval veel koolhydraten?
Zolang je "echt" voedsel eet (dus geen chips, snoep, kant-en-klare maaltijden etc.) krijg je van alles energie. Daar is voedsel voor! Maar van bijv. spaghetti krijg je de meeste energie. En ook heel balangrijk: eet nooit te veel of vlak voor dat je gaat sporten. (je lichaam heeft heel veel energie nodig om te verteren, als je dan meteen gaat sprorten krijg je steken in je zij enzo.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het boek Thrive Fitness van de topsporter Brendan Brazier erg goed. Hij heeft een eigen 'dieet' ontwikkeld, waarmee je volgens hem sportief het beste kan presteren. Erg interessant.
En voor mij heeft het ook goed geholpen, ik krijg inderdaad veel energie van zijn maaltijden, en ze zijn nog lekker ook.
Ze zijn ook gewoon te koop bij bol.com enzo.