Wat moet er gebeuren om mensen minder vlees te laten eten?

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe kun je dit op een positieve manier laten gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees is (met mate) gewoon lekker. Kosten noch moeite worden gespaard om vlees/vis in blikjes te persen om je hond en kat te verwennen. Moeten we dit dan ook maar afschaffen? Vegetarische hond of kat? Ik vind die c1000 berichtgeving erg overtrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks, vlees is lekker :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ook helemaal geen vegetariers en zelfs nauwelijks veganisten die echt dun zijn, dus dat ingevallen bekkie is echt onzin.
Waarom je geen vlees zou eten: het veroorzaakt veel dierenleed, en is een enorme verspilling van landbouwgrond en water. Als iedereen vegetarisch zou eten, zouden we veel minder grond nodig hebben voor ons voedsel, ipv een tekort aan landbouwgrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er minder vlees wordt gegeten, zal de landbouwgrond en water nog steeds nodig zijn om de extra vraag naar groenten en vleesvervangers te verbouwen.
Mensen die niet op de top van hun gezondheid zijn, wordt aangeraden om juist wat vlees te eten. Ik ken er maar weinig die echt gezond zijn. zelfs acupunctaristen raden hun patienten die vegetarisch zijn om toch wat vlees te nuttigen voor hun gezondheid. Het dierenleed ben ik ben je eens. Dat moet veel beter.
Bovendien ben ik van mening dat planten (groenten) ook pijn kennen. Dat is ook leven wat voor ons wordt beeindigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym: voor 1 kilo vlees heb je wel 5 tot 10 kilo plantaardig voedsel nodig. Dat voedsel zouden mensen ook rechtstreeks kunnen eten, en dan kunnen van die 10 kilo veel meer mensen eten dan van die ene kilo vlees.
Dat is juist het hele punt. Als je de grond zou gebruiken waar nu veevoer verbouwd wordt, en daar plantaardig voedsel zou verbouwen dat mensen rechtstreeks eten, heb je dus veel minder grond nodig.
Vlees eten is gewoon heel erg inefficient.
Een vegetarisch dieet is net zo gezond als een dieet met een kleine hoeveelheid vlees, en gezonder dan een dieet met zoveel vlees als veel Nederlanders eten.

Antwoorden (15)

Duurzaam vlees produceren. Dus weg met de bio-industrie en terug naar scharrel/biologisch veeteelt. Daardoor zal vlees veel duurder worden en dus ook minder gegeten.

Daarnaast is het belangrijk om mensen bewust te maken van wat voeding nou werkelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijs van vlees wordt 100 euro per kilo, moet je kijken hoe snel de consumptie daalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees eens het volgende bericht van vandaag. Zolang vlees voor die bodemprijzen wordt aangeboden, verandert er niets.
13 jaar geleden
als er meer gevallen van salmonella voorkomen gaan de mensen automatisch minder vlees eten, meer hartproblemen door het veelvuldig eten van rood vlees gaan ook helpen, steak kan lekker zijn maar opgepast verdikt het bloed en doet de kassa van de dokters rinkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap 1: alle subsidie voor veeteelt afschaffen.

Stap 2: strengere eisen voor dierenwelzijn in de veeteelt (en het veevervoer!) invoeren.

Beide stappen maken vlees duurder, en stap 2 heeft ook nog tot gevolg dat dieren een beetje fatsoenlijk behandeld worden, dus twee vliegen in één klap.

Duurder vlees zal weer een luxeproduct zijn, in plaats van iets dat standaard dagelijks op het bord ligt in grotere hoeveelheden dan überhaupt gezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strengere eisen voor het houden van dieren.
En de consumptie vele malen duurder te maken.
Ook kan er informatie worden weggeven over het wel en wee van de dieren.
Hoe ze leven, wat ze eten en hoe ze geslacht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verplicht een dagje naar de plekken waar dieren worden "geproduceerd" en daarna een dagje naar het slachthuis. En dat als je 18 jaar of ouder bent. erg efficiënt volgens mij! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een ernstige ziekte zou gaan woeden, als een soort opgevoerde e-coli of miltvuur, die zich verspreid via voedsel en met de huidige stand van techniek niet ontdekt of bestreden kan worden zou dramatische effecten hebben op de consumptie van dierlijke producten. Mensen zijn toch vooral gedreven door angst.

Minder drastisch is wat sommige organisaties voorstaan; een belasting op vlees. Wanneer je die maar hoog genoeg maakt zal, binnen het gebied waar die belasting geheven wordt, minder vlees worden gegeten en het legt de rekening waar die hoort; op het bord. Mocht je daar een voorstander van zijn, dan kun je een handtekening achterlaten op http://petities.nl/petitie/tijd-voor-een-vleestaks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de mens zich wat meer zou verdiepen in dingen als de bio-industrie en megastallen en ziet wat er allemaal mis is dan eet je geen vlees meer. Een mens kan best leven zonder vlees te eten. Er is te veel dierenleed voordat het vlees op je bord ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer aandacht voor de weg die jouw karbonaadje aflegde voordat ie op je bord belandde zal de comsumptie iets verminderen. de prijs verhogen helpt ook een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er hoeft geen actie te worden gevoerd om de mens minder vlees te laten eten. Meestal veroorzaken opgelegde maatregelen het tegenovergestelde. De mens gaat zich dan harder opstellen. "Ik wil MIJN kiloknaller!".

De mens gaat vanzelf minder vlees eten omdat het gewoon niet mogelijk is om voor een verdubbelende wereldbevolking voldoende vlees te produceren.

Men zal gaan inzien, dat het zinloos is om voedsel eerst aan de dieren te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geboren en getogen in Afrika. Daar heeft men geen bio-industrie of weinig. Je merkt wel dat men vlees als een luxe product beschouwd. Wij aten een klein stukje vlees per persoon. Ik heb het over vlees van koeien of kippen die zelf rondlopen en normale voeding krijgen. Alles smaakt veel beter.
Wij hopen op het moment dat de bio-industrie niet iedereen daar gaat brainwashen.
Ik mis het wel, want nu is dat niet meer van zelf sprekend ik moet echt zoeken naar waar ik beter kwaliteit vlees kan vinden.
Daarvoor hoef ik niet vegetarisch te worden, maar zou wel fijn zijn als men beter met de dieren kan omgaan.
Afschaffen die bio-industrie handel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen bewust maken van wat ze eten. Niet alleen van blinde vinken, of zigeunerschnitzels spreken, maar bv van een stuk dode koe of dood varken.
Verder zorgen voor een perfect assortiment vegetarische eiwitkanonnen, die niet naar karton of rubber smaken.
En ook zorgen dat die vegetarische producten goedkoper worden. (zijn nu relatief duur!)
Tenslotte: vlees duurder maken; daarbij denken aan de vervuiling die de bioindustrie veroorzaakt, want die is niet mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ieder mens een keer in z'n leven verplicht een abbatoir, legbatterijfarm of kistkalverij bezoeken.
Weden dat er een stuk minder vlees gegeten zou worden?
Kortom: Confronteer mensen eens met het leed dat vooraf gaat aan dat goedkope karbonaadje op z'n bord.
Zolang mensen zich niet bewust worden van hetgeen er vooraf is gegaan aan dat stukje vlees, zullen ze de kop in het zand blijven steken en lekker doorsmikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zwaar beboeten als ze vlees eten.Laat ons zeggen een boete van vijftig euro telkens je betrapt wordt.De meeste mensen zijn enkel te raken in hun portefeuille.