Waarom wel melk van sojabonen en niet van andere peulvruchten?

Zelf vegetarische melk maken kan heel eenvoudig en relatief goedkoop. Naar smaak kan gekozen worden uit sojabonen, haver, rijst, noten of amandelen als grondstof.
Vooral sojamelk is zeer populair. Kan dit niet met bijvoorbeeld kikkererwten? Of linzen? Of iets dergelijks??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Reddie
9 jaar geleden
Je bedoelt dat je op verschillende manieren een vloeistof kunt maken die ondoorzichtig is.
Dat kan inderdaad. Maar met melk heeft dat (afgezien van het uiterlijk) helemaal niets van doen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook gewone melk (van koe, geit, kameel of ander zoogdier) wordt door veel mensen als vegetarisch gezien. Je eet immers geen dier op, het dier blijft gewoon leven. Lacto-ovo-vegetariërs consumeren bijvoorbeeld heel gewoon melk en eieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik beschouw mezelf inderdaad als vegetariër, ondanks dat ik zuivel consumeer. ;)
Overigens kan je amandel- en rijstmelk gewoon in de supermarkt krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais
Klopt helemaal, behalve dat rijst en amandelen geen peulvruchten zijn, en daar ging de vraag over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
Sterker nog: het mag niet eens "melk" heten!!!

Het beste antwoord

Het klinkt misschien raar, maar "melk van sojabonen" (of linzen of rijst of amandelen...) bestaat niet... althans als formele aanduiding.
In de volksmond (ik ook) spreken wij allemaal over sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, enz. maar "melk" op een etiket is een aanduiding die uitsluitend gebruik kan worden voor melk verkregen van zoogdieren. De grote producenten (Alpro b.v.) hebben jarenlang een juridische strijd gevochten om 'het magische woord' te mogen gebruiken, maar dat is nooit gelukt. Dat geldt ook voor 'yoghurt' op basis van soja. Check anders een willekeurig pakje en je zal zien dat je het woord "melk" (of "yoghurt") nergens vermeld staat.

Dit gezegd te hebben, "melk" kan je maken van vrijwel elke zaad, wortel, peulvrucht of graan, en het is een relatief eenvoudig proces, zelfs thuis. Een andere zaak is of het lekker is, en of het economisch rendabel is.
Soja en rijst zijn zeer geschikt hiervoor omdat de eiwitten die je hieruit krijgt neutraal van smaak zijn, en omdat ze van nature andere stoffen bevatten die de samenstelling van koemelk benaderen. Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk, soja en rijst zijn gewassen die overal ter wereld worden geteeld, en zijn dus relatief goedkoop, dus geschikt als grondstof hiervoor.
Amandelmelk is ook een relatief groot product, maar omdat amandelen zeer kostbaar zijn, is amandelmelk ook relatief duur, zeker in vergelijking met soja of rijst.
In andere landen wordt 'melk' gemaakt van zo'n beetje elk denkbare plant, zaad of wortel. Van cassave, van kikkererwten, van hennep, van hop, van kokos...

De reden waarom al deze soorten melk niet populair zijn, is vooral een prijstechnische kwestie, en het feit dat de smaak niet lijkt op die van koemelk, en dat is waar de meeste consumenten naar op zoek zijn.
Mensen die juist op zoek zijn naar een andere smaak zijn helaas in de minderheid, waardoor erg weinig markt is voor deze producten, maar dat betekent niet dat andere soorten 'plantaardige melk' niet gemaakt kunnen worden of niet bestaan.

Dus het antwoord op je vraag is zonder meer "ja, het kan", maar a) ze zijn erg lastig te vinden, en b) zoek ze niet in de winkel onder de naam "melk", althans op het etiket.