zijn beetgare aardappels slecht voor je gezondheid?

Heb ergens gehoord dat aardappels niet half rauw gegeten mogen worden vanwege een bepaalde stof. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
27K
Amadea
9 jaar geleden
Half rauw is toch anders dan beetgaar? Aardappelplanten zijn giftig, maar de knollen ervan kunnen na te zijn gekookt veilig gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb een recept geprobeerd maar de schijfjes aard. waren niet helemaal gaar maar wel beet gaar. Heb er een paar gegeten maar dat is toch niet schadelijk of zo?
Ritsuka
9 jaar geleden
Paar schijfjes merk je niks van
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, daar is toch al lang genoeg de kook over geweest.
Ritsuka
9 jaar geleden
Gaat om solanine denk ik, en dat is eigenlijk alleen als de rauwe aardappel groenig is: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/57755-giftigheid-van-rauwe-aardappels/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor jullie reactie

Het beste antwoord

Je kan de aardappels inderdaad rauw en halfgaar eten, alleen kan je lichaam er dan niet zoveel mee.
Als een aardappel niet gaargekookt is zit ze tjokvol "resistent" zetmeel. Dit is zetmeel dat wij (mensen) niet verteerd krijgen. Ook heeft dit zetmeel de neiging te gaan klonteren en dat kan dan weer tot verstopping leiden. (Voor er iemand nu begint te roepen van ik eet dikwijls rauwe aardappels en heb daar geen last van: Ik zeg dus wel degelijk " Het KAN tot verstoppingen leiden)
Dus als je wil dat je spijsvertering de aardappels, of beter gezegd het zetmeel erin, kan verwerken kook je ze best helemaal gaar. Anders komt een groot deel er terug uit zoals het erin is gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ardappelen kun je vanaf rauw tot sufgekookt eten.
Alleen de groene plantendelen zijn giftig. Dat geldt ook als de aardappel lang ligt, en de schil groen is gekleurd. Maar, groene schil eraf en je kunt de rest eten.
Best lekker, een rauwe aardappel.
9 jaar geleden
Een rauwe aardappel bevat blauwzuur. Niet echt gezond. Het stofje verdwijnt echter snel bij koken of bakken.