Als wereldwijd de vleesproductie weer teruggebracht zou worden naar oude waarden en normen, zouden vegetariërs weer vlees gaan eten?

Ik bedoel, als dieren met respect behandeld zouden worden, geen bio-industrie meer. Vlees weer duurder werd en dat we daardoor minder vlees gingen eten.

Gewoon zoals het een eeuw geleden was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het ligt er maar helemaal aan waarom iemand vegetarier geworden is.

- Sommige vegetariers vinden het doden van dieren voor vlees niet oke, ongeacht hoe het dier geleefd heeft, zij zullen niet overstappen hierdoor.
- Sommige vegetariers gaan uit van het dierenwelzijn-principe, zij vinden dat wij dieren geen leed mogen aandoen, en dat een dier best gedood mag worden voor zijn vlees, als het tot die tijd een goed leven heeft gehad. Een deel van hen zal misschien overstappen als vlees op een diervriendelijkere manier geproduceerd wordt. Maar dat ligt eraan hoe het dan in zijn werk zal gaan in de vleesindustrie, de biologische vleesindustrie is immers ook al een stuk kleinschaliger en diervriendelijker dan de reguliere vleesindustrie, en dat vlees eten zij tenslotte ook niet. Dus ze zullen denk ik pas overstappen als het er beter aan toe gaat dan in de biologische industrie. De vegetariers die vegetarier zijn geworden als een protest tegen de gangbare manier van zaken in de vleesindustrie, om daar aandacht voor te creeeren, zal misschien wel overstappen. Daarnaast kan ook zijn dat een deel van deze vegetariers op zich dit nieuwe vlees geen probleem vinden maar toch niet overstappen, omdat zij al gewend zijn aan vegetarisch voedsel en weinig reden zien om (weer) vlees te gaan eten, of omdat ze het een smerig idee vinden om (weer) dode lichamen in hun mond te krijgen.
- Daarnaast zijn er ook vegetariers die uitgaan van het dierenrechten-principe, zij vinden dat dieren levende wezens zijn die het recht moeten hebben om voor zichzelf te leven, op hun natuurlijke wijze, en niet als slaaf voor de mens; dat alleen goed behandeld worden niet genoeg is maar dat zij zelfbeschikking zouden moeten hebben. Het houden van dieren voor vlees (of andere producten) is namelijk altijd in conflict met dat wat dat dier zelf wil, een dier wil namelijk nooit gedood worden (tenzij het ernstig gewond is oid), maar zo lang blijven leven als mogelijk. Deze vegetariers zullen nie overstappen.
- Daarnaast zijn er ook vegetariers die niet afzien van vlees vanwege de dieren, maar vanwege andere redenen, bijvoorbeeld de enorme verspilling van voedsel (er is enorm veel voedsel nodig om vlees te produceren), gezondheidsredenen of religieuze redenen. Deze groep vegetariers zal niet overstappen.

Dus ja, een deel waarschijnlijk wel, een deel ook niet. Hoe groot die verschillende 'groepen' vegetariers zijn, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

'Dat hangt ervan af, om welke reden iemand vegetarisch is.
Als je vegetarisch geworden bent, omdat je het niet eens bent met de manier waarop 'vlees' geproduceerd wordt, zou het kunnen, dat er een aantal dan weer wél vlees gaan eten.
Maar wie vegetarisch is, omdat hij/zij geen doodgemaakt dier wil eten, zal vegetarisch blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt hélemaal gelijk, Loenie....ik ben het al m'n hele leven, en het is dus zodanig een deel van mij, dat ik niet alleen vegetarisch leef, maar me een beetje ook zo vóél.
Maar ik ben inderdaad in góéd Nederlands een vegetariër.
Nee... Een vegetariër is tegen vlees... Hoe kan een vegetariër vlees eten? Met de eerste hap vlees stopt (sterft) de vegetariër...

Wat zijn de oude waarden en normen? Ga je dan terug tot voor de bio-industrie... Of ga je terug tot de middeleeuwen? Of ga je terug tot het levende vlees nog op ons mensen jaagde?... Als je dat laatste bedoelt, dan moet ik het met je eens zijn, want in die tijd had men geen woord voor vegetariër, dus toen at iedereen vlees, anders overleefde je niet eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je eerste deel is weer de vertrouwde onzin het tweede deel niet helemaal hoe kan dat eigenlijk ben je gewoon in de war of ben je een multipersoonlijkheid
Velen wel. Want mensen zijn toch echt wel omnivoren. We kunnen zonder vlees, maar volgens biologen zijn we er wel op ingesteld. En, eerlijk gezegd, we vinden het ook lekker. Ik ben zelf ook 10 jaar uit ideele overwegingen vegetarier geweest. Maar eet nu, zij het met mate, vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het vlees nog duurder wordt dan word ik vegetarër
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dubieuze vlees is goedkoop.
Tuurlijk niet. Een eeuw geleden werd een dier ook in gevangenschap gehouden en moest het ook eerst dood voordat je het vlees op kon eten. Wie dat onethisch vindt, gaat echt geen vlees eten omdat het ineens niet meer in schreeuwende McDonalds-kleuren naar je toe wordt geworpen, maar op een Ot-en-Sien-manier wordt geproduceerd. Puur objectief bekeken waren de dieren een eeuw geleden misschien wel beroerder af dan heden ten dage.

Ga je verder terug in de tijd, dan misschien wel. Als je in berenvel met een zelfgemaakte speer achter een hert aan moet hollen om uberhaupt genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen is de kans klein dat je voor een vleesloos dieet kiest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een heel andere situatie dan die van een eeuw geleden... Je bedoelt een behandeling zoals Wagyu-koeien tegenwoordig krijgen? Elke dag een massage en wat bier? Dat vlees is onbetaalbaar voor ons stervelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt... vroeger was vlees een luxe, en door politieke beslissingen in de jaren 50 en later is het volksvoedsel geworden. Het lijkt zelfs wel of men wil ontkennen dat het met een dier te maken heeft. Geen bot te bekennen in dat wat bij de supermarkt verkocht wordt. De mens vervreemdt helemaal van z'n voedsel.
Heb je Food Inc al gezien? Aanrader. Dat waar jij op doelt, is verkrijgbaar in de winkels. Argentijns rundvlees, bijvoorbeeld, komt van koeien die echt alle ruimte krijgen. Voordat ze geslacht worden, worden ze zelfs met helikopters bij elkaar gedreven.
Voor de natuur van de pampa's is deze industrie niet echt goed, om niet te zeggen rampzalig, en de koeien daar zijn allemaal besmet met mond- en klauwzeer, maar ze zijn wel lekker buiten.
Voor Australisch schapenvlees geldt ongeveer hetzelfde. Wel wordt bij hen de hele staart en alle huid van de kont onverdoofd weggesnedenom ('Mulesing') te voorkomen dat ze levend worden opgegeten door de maden, maar misschien is ook dat wel beter dan het alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle vegetariers vinden het onethisch om te doden of een dier in gevangenschap te houden, sommige vinden alleen de omstandigheden van de dieren onethisch. Zij zouden best wel eens kunnen overstappen als de omstandigheden enorm zouden veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt... er zijn meerdere redenen waarom iemand af kan zien van het eten van vlees. De reden waarom iemand dieren van fokken met het oogmerk vlees te verkopen is echter altijd, geheel of deels, een economische (zelfs als dat gebeurt voor eigen consumptie)
Dus ja, ik hou vast aan 'Tuurlijk niet' :P
Ik niet.
Het is voor ons niet nodig, en als het dan ook nog eens duurder wordt zie ik geen reden. Het blijft een grotere belasting voor de aarde: vlees productie t.o.v. granen en groenten productie. Daarnaast heb je naast je vleesje altijd nog granen en groenten nodig.

Ik zie geen enkel voordeel in vlees eten en vele voordelen in het niet eten van vlees. Als dat verandert draai ik m'n mening vast wel bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal wel denk ik.

Maar sommige kunnen het dierenleed niet aan als zij zien dat er dieren dood moeten zodat zij die kunnen eten.
Deze vergeten dat groenten ook gedood worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad mensen die om die reden geen groente eten, maar het gaat hier om het vlees en niet om het worteltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie, dat ik wel mijn geloof. Dat planten leven is inmiddels wel duidelijk. Ik kan zelfs zien of ze vrolijk zijn of verdrietig. Ook geloof ik dat planten het beter doen als ze aandacht krijgen. En zelfs dat ze een ziel hebben. Dat ze alleen geen stembanden hebben om ons te laten weten dat ze pijn hebben, is natuurlijk een hoofdoorzaak.
Met vissen is het toch ook de vraag of ze pijn lijden? Maar goed, voor mij is er geen verschil tussen dierenleed en plantenleed. Daarbuiten is het in de natuur heel gewoon om zowel dieren als planten te eten. Dat doe ik dan ook.
Wel bedank ik ze voor het leven welke ze gegeven hebben om mij het leven te kunnen geven. Hun ziel zal ook verder kunnen gaan. @deirdre, waar gaat het precies om met het vlees. Oprechte nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeerde het voorzichtig te vragen, maar waarom ben jij vegetariër?
Dat je zegt: "maar het gaat hier om het vlees "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh dat zei ik, omdat dat de vraag van Loenie was. Ik eet geen vlees, omdat ik vind dat dieren ook recht hebben op een aangenaam en goed leven. Verder wil ik geen dieren eten, omdat ze gedood moeten worden voor de consumptie en dat staat mij tegen. Maar ik respecteer verder wel dat mensen vlees eten, ik zou alleen zo graag zien dat ze er wat meer over nadenken. Er gaat vaak zo'n lijdensweg aan vooraf, voordat het stukje vlees op je bord ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, ik ben het wel helemaal met je eens. Dat de weg van geboorte van een dier naar bord wel erg veel vervelende wegen heeft.
En vooral dat het dier niet eens bestempeld wordt als een levend wezen die samen met ons de wereld deelt, maar als een product welke voor het materialistische geld moet zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het helemaal gdanonym!
Dat denk ik niet.
Veel vegetariers zijn dat geworden omdat ze dieren niet willen laten lijden, (wat bij slachten onvermijdelijk is), en omdat er zoveel plantaardige gewassen nodig zijn om 1 kg vlees te telen, dat daarmee veel meer mensen gevoed zouden kunnen worden. Dus om de honger de wereld uit te helpen...

Bovendien zou het niet eens kunnen met de vleesconsumptie van tegenwoordig, die kan nooit biologisch of diervriendelijk geproduceerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleine minderheid denk ik.Want het niet eten van vlees is een deel van je persoonlijkheid.Die ga je zomaar even niet omgooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen nu ook al kiezen voor vlees van dieren die zo goed mogelijk zijn behandeld. Dieren die met respect zijn behandeld, niet uit de bio-industrie komen, vlees dat duurder is. En onder de biologischvleeseters heb je veel vleesverlaters, die minder vlees zijn gaan eten.

En er zijn nog steeds vegetariërs.

Nee dus, vegetariërs zouden niet weer vlees gaan eten, dan zouden ze dat nu ook al doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben veganist en kan geen reden vinden om over te stappen op het eten van dieren(of andere dierlijke produkten).

P.S. De mens kan in de huidige fase van de evolutie zelf kiezen of hij/zij carni-, omni-, of herbivoor wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vegetariër, maar niet per sé omdat ik het eten van dieren zielig vind of omdat ik vond dat dieren in de bio-industrie zo'n slecht leven hebben (ik vind wel dat de bio-industrie inhumaan met dieren omgaat, maar dat was voor mij geen reden om vegetariër te worden, er was toen al lang bio-dynamisch vlees te koop en daarnaast ook nog 'scharrelvlees').

Ik ben vegetariër geworden omdat ik weet dat we op die manier minder landbouwgrond per persoon nodig hebben.

Voor al die mensen die weer vlees zouden gaan eten als de vleesproductie 'weer teruggebracht zou worden naar oude waarden en normen' geldt natuurlijk dat ze daar niet op hoeven te wachten, maar dat ze gewoon bio-dynamisch geproduceerd vlees kunnen kopen, bij voorbeeld bij de groene slager.

Maar ik denk dat de meeste voltijds-vegetariërs gewoon van het vleeseten zullen blijven afzien.

Ik wel, in ieder geval.
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit van mijn leven een reden gevonden om vlees te eten. Dus de redenen die jij aanvoert, zullen mij er niet toe bewegen om vlees te gaan eten.

Varkens lijden zes maanden voor 5 minuten genot van de mens.